Distributie digitaliseert verder m HFN Toch zullen er meer dere sys temen op de markt parallel aan elkaar opereren. Filmkluis is een van de distributiesystemen in beeld De klassieke fysieke distributie van films wordt natuurlijk direct beïnvloed door de digitalisering. Hoewel distributie via harddisk inmiddels heel courant is, lijkt niet-fysieke distributie het toekomstige model. Gofilex heeft een goed functionerende digitale vervanger van het traditio nele nachttransport ontwikkeld: de filmkluis. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Door Frank de Neeve Nu de digitalisering goed op gang is, beginnen de filmdistributiebedrijven zich te richten op de meest optimale manier om digitale films te verspreiden. Distributie via harddisk was vanaf het begin de meest geëigende vorm, en in kleine landen als het onze ook een snelle optie. Omdat een digitale film echter alleen een virtuele vorm kent, is niet-fysieke distributie het logische vervolg. Satelliet- en netwerktechnologie bieden beiden specifieke voordelen. De Hollywoodstudio's lijken een voorkeur voor satelliet te hebben, omdat ze daarmee vanuit een centraal distributiepunt middels bewezen technologie, snel en gemakkelijk veel landen van films kunnen voorzien. Ook netwerktechnologie heeft zo z'n voordelen. Nederland heeft een hoge breedband penetratie en bestaande lijnen kunnen gemakkelijk worden opgewaardeerd. Zo kunnen dus ook snel en veilig films worden verzonden en ontvangen. Kluizen Het Nederlandse filmtransportsysteem dat door Gofilex voor de Filmdienst wordt uitgevoerd, is redelijk uniek in de wereld. Waar elders meerdere elkaar beconcurrerende koeriers de bioscopen bedienen, is er hier gekozen voor de voordelen van een gemeen schappelijke aanpak. Gofilex is dit systeem nu aan het optimaliseren voor digitale cinema. Onlangs heeft men met Henne Verhoef een waardevolle medewerker overgenomen van CinemaNet, dat al jaren films over hun zelfontwikkelde netwerk distribueert. Gofilex heeft het afgelopen jaar zo'n 50 'filmkluizen' als afleverlocatie in diverse bioscopen uitgezet. Zo'n filmkluis is een zogenaamde NAS, een beveiligde, grote netwerkschijf, waarop de films vanuit Gofilex' datawarehouse worden bezorgd. Er kan worden ge kozen uit kluizen met verschillende opslagcapaciteit en de kluis wordt gratis aan de bioscoop ter beschikking gesteld. Voor de aflevering van films op de kluis wordt nu nog gebruik gemaakt van de internetaansluiting van het theater, maar het is de bedoeling dat biosco pen in de toekomst via een snelle 'cloud'-verbinding worden aangesloten. Ook alternatieve content en on demand-materiaal zoals tv-programma's kunnen zo worden afgeleverd. De filmkluis kan een centrale rol in de bioscoop vervul len; hij kan in sommige configuraties direct vanaf de cinemaservers worden benaderd en bovendien als opslagserver dienst doen. Daarnaast wordt er momen teel een test gedaan met Maccsbox, om na te gaan of boekingen in het systeem automatisch digitale kopieën zouden kunnen genereren. De filmkluis zou ook een rol kunnen spelen in het digitale sleutelmanagement, hoewel dit zeer complexe materie is. Kostenplaatje Toch zullen er juist door de internationalisering die inherent is aan digitale cinema, meerdere systemen op de markt parallel aan elkaar opereren. Distributie zal daarin de goedkoopste optie zoeken en - meer dan bij 35mm - internationale bedrijven zullen hun eigen koers willen varen. Pathé heeft bijvoorbeeld besloten om niet te gaan werken met de filmkluis, maar met SmartJog. Veel filmstudio's werken met deze Frans-Amerikaanse firma, die een betrouwbaar bezorgsysteem heeft ontwikkeld met eigen software en 'off the shelve' Dell opslagservers. Bij SmartJog maakt de aard van het aanlevertraject niet uit: de server kan worden aan gesloten op satellietschotels voor de ontvangst van bijvoorbeeld Hollywoodproducties, maar kan net zo gemakkelijk nationale content via een netwerkverbin ding ontvangen. Op SmartJog zijn wereldwijd al veel bioscopen aangesloten, maar ook filmlaboratoria als het Nederlandse Nedcipro behoren tot hun netwerk. Veel integrators, de intermediairs die bioscopen digitaliseren, bieden naast de projectieapparatuur ook een bezorgsysteem aan. Zo heeft het Franse Ymagis het eigen Ymaginet en biedt Arts Alliance Media de geavanceerde satellietontvanger van Arqiva aan, die zowel alternatieve content als hoofdfilms kan ontvangen. Wie zaken doet met XDC kan kiezen tus sen oplossingen van SmartJog, Arqiva en een eigen bezorgsysteem. Uiteindelijk gaat het er echter niet om hoe geavan ceerd het systeem is dat bioscopen in huis hebben, maar om de financiële keuzes die de distributeurs wor den aangeboden. Een systeem kan nog zo veelzijdig zijn, uiteindelijk gaat het toch om het kostenplaatje. Als dat niet gunstig is, blijft bezorging via harddisk zeker een optie. 'This is the vault. Or as some of us like to call it: The Freak Show.' (Brent Spiner als Brackish Okun in Independence Day)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 16