HFN Een wan deling door het Nedcipro- pand laat zien waar een digitaal filmlabora- torium uit bestaat. is er de afgelopen tijd veel aan de beveiliging van het pand gedaan, met als voorlopig 'hoogtepunt' een kluis waarin de masters worden opgeslagen. Paul Bootsch komt binnen, de freelance medewerker die afkomstig is uit de postproductie. Er heerst bij Nedcipro weinig hiërarchie en iedereen is overal inzetbaar. Maar Paul is een echte specialist die bijvoorbeeld erg bedreven is met de Clipster, een mul tifunctionele encodeermachine die Nedcipro onlangs heeft aangeschaft. Lunchtijd; iedereen schuift aan voor de bestelde broodjes, de bouwvakkers incluis. Ondertussen is er een Duitse dame gear riveerd voor een personeelstraining van de nieuwe Clipster. Omdat men in de screening room het beeld van het encodeerapparaat op het doek wil kun nen zien, loopt Erik zelf met kabels te slepen om dit voor elkaar te krijgen. De Clipster is slechts een van meerdere systemen die Nedcipro in huis heeft om films te encoderen, maar wel de snelste en meest geavanceerde. De training is dermate geavanceerd dat ik al snel afdruip. Er wordt gebeld over het geluid van Lang gelukkig. De geluidsstudio zal dit vandaag aanleveren en morgen al komen bekijken. De deadlines zijn soms kort. In de hoofden van de betrokkenen is het postpro ductieproces nog erg gericht op film en bedenkt men zich in een laat stadium pas, dat men ook digitaal uit wil. Als dat eerder zou worden besloten, is het digitale traject natuurlijk gemakkelijker. René krijgt een telefoontje over een tv-pro- ductie. Een aantal afleveringen van een kinderserie van tv-zender Nickelodeon heeft afgelopen zomer op zondagochtend in een aantal Pathé-bioscopen gedraaid. Zo'n tv-productie digitaliseren is veel werk, vertelt René. Aan tv-materiaal moet namelijk relatief veel gebeuren om het er goed uit te laten zien. De opdrachtgever was echter tevreden en er rolt een nieuwe opdracht uit. Ter afsluiting vertelt Erik over een van hun toekomstige projecten. Om snel digitale films te kunnen ontvangen en versturen heeft Nedcipro een super snelle Internetverbinding. Die wil men eventueel gaan inzetten om bioscopen livecontent aan te leveren. Een stream die vanuit bijvoorbeeld de VS binnenkomt wordt dan door Nedcipro geschikt gemaakt voor digitale ci nema. Daarna wordt die doorgestuurd naar bioscopen die ook een snelle verbinding moeten hebben. Nedci pro zal dan via een aparte business-unit ondersteuning leveren bij deze livecontentvertoningen. Naam theater: LantarenVenster Plaats: Rotterdam Aantal zalen: 5 Multifunctionele zaal voor film en concerten: 1 Aantal stoelen filmzalen: 562 Aantal stoelen multifunctionele zaal: 302 Formaat grootste scherm: 8.5 meter x 3.6 meter Exploitatie: Stichting LantarenVenster Directeur: Frans Vreeke (die per 1 januari opgevolgd wordt door Krijn Meerburg) Open sinds: 14 oktober 2010 Verwachte aantal bezoekers p/jaar: 120.000 Projectoren: 6 x 35mm, 1 CinemaNet-server Kassasoftware: Active Tickets Waarin is het filmtheater onderscheidend?: 'Uiteraard komt het publiek naar LantarenVenster van wege de kwaliteit van de film- en muziekprogramme- ring. Maar op de Wilhelminapier is een bezoek aan LantarenVenster meer dan uitsluitend een bezoek aan een goede film of concert. De locatie met het café- restaurant, de ambiance, het prachtige uitzicht en de mensen: dit alles bij elkaar maakt een bezoek aan Lan tarenVenster een bijzondere culturele ervaring. In het nieuwe theater zullen jaarlijks 6.000 filmvertoningen en ruim 100 concerten worden georganiseerd. Daarnaast zullen er ook diverse festivals plaatsvinden, zoals Ca mera Japan, Festival Jazz International Rotterdam, het International Film Festival Rotterdam en het Architectuur Film Festival Rotterdam.' Website: www.lantarenvenster.nl 'Zeg, weet jij wel niet tegen wie je het hebt?' (Arjan Ederveen als Irma Zonderboezem in Lang gelukkig)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 29