Ik verkoop pure emotie' m HFN theaterpaspoort (inetity Terneuzen IN THE PICTURE IN THE PICTURE/THEATERPASPOORT Het gepassioneerde leiderschap van theatermanager Arjon Rotgers Grotebiosman, zo noemt hij zichzelf op Twitter. Een man van de grote bioscopen is Arjon Rotgers zeker. Hij be gon zijn bioscoopcarrière bij Utopolis in Emmen, waarna hij in goed overleg overstapte naar de Wolff-groep. Sindsdien is hij theatermanager van MustSee Gronin gen, met tien zalen en bijna 1.900 stoelen. Nog even tenminste. 1 januari gaat hij aan de slag in CineStar (en Cineast) in Enschede. Met ruim 2.700 stoelen nóg een slagje groter. 'De film sector werkt met emotie, dus dat is wat we mensen moeten bieden/ 'Ik denk dat ze heel erg hebben moeten wennen aan mijn gepassio neerde leider schap.' Door Marije Sietsma Bioscoopervaring had Arjon Rotgers niet, toen hij jaren geleden begon als theatermanager. Toch wist hij zeker dat de bioscoopwereld bij hem paste. 'Het is een plek waar gasten centraal staan en waar je samen kunt be palen wat voor avond je organiseert. Je krijgt mensen binnen van nul tot honderd jaar. Film is een product dat net zo divers is als de mensheid die erin wordt gefilmd.' Een multiplex als MustSee past perfect bij Rotgers. 'We hebben tien zalen waar echt van alles draait. We vertonen alle uitersten.' Geen probleem, vindt hij, als je maar goed let op de tijd waarop je bepaalde films programmeert. 'Het publiek voor Jackass 3Dz\t niet te wachten op een vertoning om 12.00 's middags. En (groot)ouders die gezellig naar de film willen met hun (klein)kind, doen dat niet graag 's avonds. Geef elk publiek zijn eigen tijden, dan lopen ze elkaar ook niet in de weg.' Gepassioneerd leiderschap De eerste maand bij MustSee kon hij alleen maar waarnemen en constateren. 'Dat heeft me wel wat doosjes aspirines gekost', bekent Rotgers. 'Het was een puinhoop. Het probleem was vooral dat je niet je vinger op één punt kon leggen. Dat het niet goed ging met de bioscoop was een samenloop van beslissingen en omstandigheden. In plaats dat ze uit het dal kropen, zakten ze er langzaam steeds dieper in.' Het eerste waarop Rotgers zich concentreerde was het team. 'Iedereen deed zijn eigen ding, zonder zich te bekommeren om de andere afdelingen.' Onder Rotgers was dat niet meer mogelijk. 'Ik denk dat ze heel erg hebben moeten wennen aan mijn gepassioneerde leiderschap. Ik was zes dagen per week aanwezig en hield elke avond precies in de gaten hoe alles verliep. Dat kwam voor sommige mensen wel wat overheersend over, denk ik, maar het sentiment moest veranderen om MustSee Groningen op de kaart te zetten.' 'We hebben onze bioscoop weer smoel gegeven', zegt Rotgers niet zonder trots. 'Niet met ingewikkelde marke- tingprocedures, maar door terug te gaan naar warmte. De focus ligt op een hartelijke ontvangst met herken bare posters in de entree. Het was allemaal heel strak opgezet. Dat paste niet bij de gezinsbioscoop die wij voor ogen hadden.' De focus op het gezin legde Rotgers vooral vanwege de locatie. 'De echte "stadjers" zijn toch gericht op het centrum. Wij zitten hier aan de buitenring. Ik vergelijk ons wel eens met Pathé Arena. We zijn op een vergelijk bare manier gemakkelijk toegankelijk. We zitten aan de ring, waardoor je ook mensen uit de provincie trekt.' Hoge verwachtingen Groningen is een provincie waar de vergrijzing nog harder toeneemt dan in de rest van het land. 'Veel voorzieningen staan onder druk. Mensen raken er steeds meer aan gewend om voor bepaalde diensten te reizen. Ook voor een bezoek aan de bioscoop dus. Daardoor zijn ook de verwachtingen hoger gespan nen. Het aanloopje naar de film wordt langer, doordat het langer van tevoren wordt gepland.' Om aan die verwachtingen te voldoen, biedt Rotgers graag iets extra's in 'zijn' bioscoop. 'We zijn bijvoor beeld heel simpel begonnen met een goochelaar die rondloopt en trucjes uithaalt met de bezoekers.' Daar op volgde een speciale kinderbios, de Ladies Night en sinds kort ook speciale avonden voor mannen: Burgers, Beer Blockbusters. 'De afgelopen jaren zijn we een echt gastvrij bedrijf geworden. Divers en gastvrij', stelt Rotgers. 'Voor heel veel mensen is dit echt hun bios. Dat is het enige dat ik belangrijk vind. Ik ben mij er altijd van bewust dat ik helemaal niets verkoop, behalve pure emotie op een bepaald moment van de dag of een bepaald moment in iemands leven.' Verkopen van een moment Emoties zijn er genoeg in de bioscoop. Een kind ziet zijn eerste film in de kleuterbios en viert er later mis schien zijn eerste kinderfeestje. Of iemand voelt voor het eerst een hand op zijn been tijdens een afspraakje. En wie weet zelfs de eerste zoen. Stuk voor stuk blijvende herinneringen. Rotgers: 'Wij verkopen het moment waar iemand al de hele week naar toe leeft.' In de bioscoop draait het volgens Rotgers om het ge voel dat je iets hebt gezien dat een ander niet gezien heeft. 'Kijk alleen al naar de voorpremière van Sint. Al voor de film begon kwamen de eerste tweets binnen. Zelfs onder de film bleven de berichtjes nog komen. Mensen twitterden zich blauw over hoe het was. De filmsector werkt met emotie, dus dat is wat we mensen moeten bieden.' Daarnaast willen mensen ook gewoon waar voor hun geld. 'Tegenwoordig betaal je bijna een tientje voor de film. Daar komt het parkeergeld en een drankje dan nog bij. Als ik dan een zaal inkom en er twee uur later via de achterkant weer uit moet, ben ik niet bevredigd. Ik kan me goed voorstellen dat mensen voor dat geld wat extra's willen. Dat bieden wij ze hier.' Alles in eigen beheer Naast MustSee vind je in hetzelfde pand ook MustEat en MustDrink. Rotgers: 'MustEat is opgezet om een all-in prijs te kunnen bieden. Zo kan een gezin hier voor 49,95 een heel avondje uit. Inclusief eten en een bios coopkaartje. Vanuit de Wolff-groep heb ik groen licht gekregen om te werken zonder pachters. Daardoor kunnen we alles in eigen regie houden.' Rotgers is tevreden over wat hij de afgelopen jaren heeft bereikt in Groningen. 'Al zijn we nog niet aan het einde van het boek. Mijn opvolger (Martin Horst; red.) heeft beslist nog ruimte om zijn eigen stempel te drukken op de bioscoop.' In Enschede wil hij allereerst eens goed in de achter uitkijkspiegel kijken. 'De afgelopen tien jaar hebben ze daar laten zien dat CineStar een grote speler is in Nederland. Maar als je voorop loopt in de markt, moetje niet vergeten ook af en toe achterom te kijken. Zo is er de afgelopen jaren het een en ander veranderd door de komst van andere bioscopen. Een frisse blik helpt ongetwijfeld om ook CineStar weer een heel eigen identiteit te geven.' De grotebios man. Foto Laura Pool. il aam bioscoop: CineCity Terneuzen Plaats: Terneuzen Aantal filmzalen: 4 Aantal stoelen: 656 Formaat grootste scherm: 4,95 meter x 11,20 m Exploitatie: CineCity Terneuzen BV Theatermanager: Nina Schouwenburg en Sander Verdonk Open sinds: 4 november Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis: 80.000 Projectoren: FP30 en digitaal Barco Kassasoftware: KTS Merken aan het buffet: Jimmy's, Vrumona, Jupiler Waarin is de bioscoop onderscheidend?: 'CineCity Terneuzen is nu weliswaar geen servicebios coop meer, maar wel een bioscoop met een walk-in buffet en een gezellig café waar het zowel voor als na de film gezellig toeven is met een glaasje en een hapje. Uiteraard bestaat er ook de mogelijkheid om van de zogeheten kleine kaart te eten. Voor Zeeuws- Vlaanderen is CineCity echt een aangename aanvul ling wat betref het uitgaan. Het is een theater waar je met een glimlach binnenkomt en met een super smile naar buiten gaat.' Website: www.cinecity.nl 'See, I told you it's not that hard to get into film!' (Johnny Knoxville in Jackass 3D) 'Oh, I hate it when they do that.' (Johnny Knoxville in Jackass 3D)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 13