Ik verkoop pure emotie'
m
HFN
theaterpaspoort
(inetity Terneuzen
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE/THEATERPASPOORT
Het gepassioneerde leiderschap van theatermanager Arjon Rotgers
Grotebiosman, zo noemt hij zichzelf op Twitter. Een man
van de grote bioscopen is Arjon Rotgers zeker. Hij be
gon zijn bioscoopcarrière bij Utopolis in Emmen, waarna
hij in goed overleg overstapte naar de Wolff-groep.
Sindsdien is hij theatermanager van MustSee Gronin
gen, met tien zalen en bijna 1.900 stoelen. Nog even
tenminste. 1 januari gaat hij aan de slag in CineStar (en
Cineast) in Enschede. Met ruim 2.700 stoelen nóg een
slagje groter.
'De film
sector
werkt met
emotie,
dus dat
is wat we
mensen
moeten
bieden/
'Ik denk
dat ze
heel erg
hebben
moeten
wennen
aan mijn
gepassio
neerde
leider
schap.'
Door Marije Sietsma
Bioscoopervaring had Arjon Rotgers niet, toen hij jaren
geleden begon als theatermanager. Toch wist hij zeker
dat de bioscoopwereld bij hem paste. 'Het is een plek
waar gasten centraal staan en waar je samen kunt be
palen wat voor avond je organiseert. Je krijgt mensen
binnen van nul tot honderd jaar. Film is een product dat
net zo divers is als de mensheid die erin wordt gefilmd.'
Een multiplex als MustSee past perfect bij Rotgers.
'We hebben tien zalen waar echt van alles draait. We
vertonen alle uitersten.' Geen probleem, vindt hij, als
je maar goed let op de tijd waarop je bepaalde films
programmeert. 'Het publiek voor Jackass 3Dz\t niet
te wachten op een vertoning om 12.00 's middags. En
(groot)ouders die gezellig naar de film willen met hun
(klein)kind, doen dat niet graag 's avonds. Geef elk
publiek zijn eigen tijden, dan lopen ze elkaar ook niet in
de weg.'
Gepassioneerd leiderschap
De eerste maand bij MustSee kon hij alleen maar
waarnemen en constateren. 'Dat heeft me wel wat
doosjes aspirines gekost', bekent Rotgers. 'Het was
een puinhoop. Het probleem was vooral dat je niet je
vinger op één punt kon leggen. Dat het niet goed ging
met de bioscoop was een samenloop van beslissingen
en omstandigheden. In plaats dat ze uit het dal kropen,
zakten ze er langzaam steeds dieper in.'
Het eerste waarop Rotgers zich concentreerde was het
team. 'Iedereen deed zijn eigen ding, zonder zich te
bekommeren om de andere afdelingen.' Onder Rotgers
was dat niet meer mogelijk. 'Ik denk dat ze heel erg
hebben moeten wennen aan mijn gepassioneerde
leiderschap. Ik was zes dagen per week aanwezig en
hield elke avond precies in de gaten hoe alles verliep.
Dat kwam voor sommige mensen wel wat overheersend
over, denk ik, maar het sentiment moest veranderen om
MustSee Groningen op de kaart te zetten.'
'We hebben onze bioscoop weer smoel gegeven', zegt
Rotgers niet zonder trots. 'Niet met ingewikkelde marke-
tingprocedures, maar door terug te gaan naar warmte.
De focus ligt op een hartelijke ontvangst met herken
bare posters in de entree. Het was allemaal heel strak
opgezet. Dat paste niet bij de gezinsbioscoop die wij
voor ogen hadden.'
De focus op het gezin legde Rotgers vooral vanwege
de locatie. 'De echte "stadjers" zijn toch gericht op het
centrum. Wij zitten hier aan de buitenring. Ik vergelijk
ons wel eens met Pathé Arena. We zijn op een vergelijk
bare manier gemakkelijk toegankelijk. We zitten aan de
ring, waardoor je ook mensen uit de provincie trekt.'
Hoge verwachtingen
Groningen is een provincie waar de vergrijzing nog
harder toeneemt dan in de rest van het land. 'Veel
voorzieningen staan onder druk. Mensen raken er
steeds meer aan gewend om voor bepaalde diensten
te reizen. Ook voor een bezoek aan de bioscoop dus.
Daardoor zijn ook de verwachtingen hoger gespan
nen. Het aanloopje naar de film wordt langer, doordat
het langer van tevoren wordt gepland.'
Om aan die verwachtingen te voldoen, biedt Rotgers
graag iets extra's in 'zijn' bioscoop. 'We zijn bijvoor
beeld heel simpel begonnen met een goochelaar die
rondloopt en trucjes uithaalt met de bezoekers.' Daar
op volgde een speciale kinderbios, de Ladies Night en
sinds kort ook speciale avonden voor mannen: Burgers,
Beer Blockbusters.
'De afgelopen jaren zijn we een echt gastvrij bedrijf
geworden. Divers en gastvrij', stelt Rotgers. 'Voor heel
veel mensen is dit echt hun bios. Dat is het enige dat
ik belangrijk vind. Ik ben mij er altijd van bewust dat ik
helemaal niets verkoop, behalve pure emotie op een
bepaald moment van de dag of een bepaald moment
in iemands leven.'
Verkopen van een moment
Emoties zijn er genoeg in de bioscoop. Een kind ziet
zijn eerste film in de kleuterbios en viert er later mis
schien zijn eerste kinderfeestje. Of iemand voelt voor
het eerst een hand op zijn been tijdens een afspraakje.
En wie weet zelfs de eerste zoen. Stuk voor stuk
blijvende herinneringen. Rotgers: 'Wij verkopen het
moment waar iemand al de hele week naar toe leeft.'
In de bioscoop draait het volgens Rotgers om het ge
voel dat je iets hebt gezien dat een ander niet gezien
heeft. 'Kijk alleen al naar de voorpremière van Sint. Al
voor de film begon kwamen de eerste tweets binnen.
Zelfs onder de film bleven de berichtjes nog komen.
Mensen twitterden zich blauw over hoe het was. De
filmsector werkt met emotie, dus dat is wat we mensen
moeten bieden.'
Daarnaast willen mensen ook gewoon waar voor hun
geld. 'Tegenwoordig betaal je bijna een tientje voor de
film. Daar komt het parkeergeld en een drankje dan
nog bij. Als ik dan een zaal inkom en er twee uur later
via de achterkant weer uit moet, ben ik niet bevredigd.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen voor dat geld
wat extra's willen. Dat bieden wij ze hier.'
Alles in eigen beheer
Naast MustSee vind je in hetzelfde pand ook MustEat
en MustDrink. Rotgers: 'MustEat is opgezet om een
all-in prijs te kunnen bieden. Zo kan een gezin hier voor
49,95 een heel avondje uit. Inclusief eten en een bios
coopkaartje. Vanuit de Wolff-groep heb ik groen licht
gekregen om te werken zonder pachters. Daardoor
kunnen we alles in eigen regie houden.'
Rotgers is tevreden over wat hij de afgelopen jaren
heeft bereikt in Groningen. 'Al zijn
we nog niet aan het einde van het
boek. Mijn opvolger (Martin Horst;
red.) heeft beslist nog ruimte om
zijn eigen stempel te drukken op
de bioscoop.' In Enschede wil hij
allereerst eens goed in de achter
uitkijkspiegel kijken. 'De afgelopen
tien jaar hebben ze daar laten zien
dat CineStar een grote speler is
in Nederland. Maar als je voorop
loopt in de markt, moetje niet
vergeten ook af en toe achterom te
kijken. Zo is er de afgelopen jaren
het een en ander veranderd door
de komst van andere bioscopen.
Een frisse blik helpt ongetwijfeld om
ook CineStar weer een heel eigen
identiteit te geven.'
De grotebios
man. Foto Laura
Pool.
il
aam bioscoop: CineCity Terneuzen
Plaats: Terneuzen
Aantal filmzalen: 4
Aantal stoelen: 656
Formaat grootste scherm: 4,95 meter x 11,20 m
Exploitatie: CineCity Terneuzen BV
Theatermanager: Nina Schouwenburg en Sander
Verdonk
Open sinds: 4 november
Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis: 80.000
Projectoren: FP30 en digitaal Barco
Kassasoftware: KTS
Merken aan het buffet: Jimmy's, Vrumona, Jupiler
Waarin is de bioscoop onderscheidend?:
'CineCity Terneuzen is nu weliswaar geen servicebios
coop meer, maar wel een bioscoop met een walk-in
buffet en een gezellig café waar het zowel voor als
na de film gezellig toeven is met een glaasje en een
hapje. Uiteraard bestaat er ook de mogelijkheid om
van de zogeheten kleine kaart te eten. Voor Zeeuws-
Vlaanderen is CineCity echt een aangename aanvul
ling wat betref het uitgaan. Het is een theater waar je
met een glimlach binnenkomt en met een super smile
naar buiten gaat.'
Website: www.cinecity.nl
'See, I told you it's not that hard to get into film!' (Johnny Knoxville in Jackass 3D)
'Oh, I hate it when they do that.' (Johnny Knoxville in Jackass 3D)