Terugblikken en vooruitkijken
ACHTER DE SCHERMEN
Daniella
Koot:
'Het pro
grammeren
is daardoor
een hele
uildaging!7
ACHTER DE SCHERMEN
Frans
Westra:
'Dat
dringen op
de doeken
doet de
lengte van
de run van
films zeker
geen goed.'
IQ
Een goed einde, een nieuw begin
De nieuwjaarsreceptie van de NVF en de NVB volgende maand in Tu-
schinski dient vanzelfsprekend altijd als het jaarlijkse ijkpunt voor de
bioscoopbranche, maar wij nemen alvast een bescheiden voorschot op
alle evaluaties en prognoses.
Door llono van Genderen Stort
Geconcludeerd kan worden dat
de positieve trend van 2009
zich in 2010 ruimschoots heeft
voortgezet. De voorzichtige
verwachting van de NVF is dat de
bruto recette dit jaar 13% hoger
uit zal vallen dan in 2009 en dat
het bezoekcijfer circa 4% hoger
zal liggen. Michael Lambrechtsen
(NVF) is laconiek: 'Het is voor mij
allemaal geen verrassing, het jaar
is volgens verwachting goed verlo
pen. Het verschil datje ziet tussen
de percentages voor bezoekers
(van 4%) en bruto recette (13%)
is gelegen in de toeslag die ge
rekend wordt voor de 3D-titels. Er
was dit jaar een flink aantal goed
lopende 3D-films en voor volgend
jaar komen er nog meer aan.'
3D-doorbraak
'Een blik op de top tien van het af
gelopen jaar zegt al genoeg, 3D
is here to stay!' Dat concludeert
Daniella Koot van Pathé terwijl ze
het lijstje bestudeert. 'Aangevoerd
door Avatar gooiden ook Alice in
Wonderland, Shrek 4, Toy Story
3 en Step Up 3D\n 2010 hoge
ogen. De nieuwe Harry Potter \s
voor de verandering niet in 3D,
maar het allerlaatste deel in de
zomer wel. In 2011 beginnen we
direct al met The Green Horneten
Tron en vervolgens zie ik in febru
ari maar liefst zeven 3D-titels in de
releaselijst. Vanaf mei buitelen de
grote blockbusters als Pirates 4,
Kung Fu Panda 2, Cars 2 en Trans-
formers 3 allemaal over elkaar
heen! Maar ik hoop natuurlijk ook
dat het mooie Sonny Boy en de
onnavolgbare Gooische vrouwen
hun eigen publiek zullen vinden.'
Digitalisering
Michael Lambrechtsen: 'Door alle
3D-successen van het afgelopen
jaar gaat de digitalisering nu heel
snel'. Daniella Koot is het met
Lambrechtsen eens: 'Bij Pathé
neemt de digitalisering ook een
vlucht. In het door Carice van
Houten geopende en verbouwde
Pathé City in Amsterdam zijn er
nog maar twee zalen die een
35mm-projector hebben. Ons
nieuwe theater in het centrum
van Haarlem, dat in het eerste
kwartaal van 2011 opengaat met
acht zalen, is 100% digitaal met
in drie zalen 35mm-projectoren.
Ik voorzie dat eind 2011 heel
Pathé (dus ook de oud-Minerva-
theaters) gedigitaliseerd zal zijn.
Maar ik kan je wel vertellen dat
het tegenwoordig een hele kunst
is om alle zalen goed te plannen,
met alle verschillende formaten
als IMAX en 3D, satellietver
bindingen en servers waarvoor
bijtijds de upload moet gebeuren
en sleutels die op tijd én voor alle
zalen geldig moeten zijn. Dan kun
je wisselen bij persvoorstellingen
of voorpremières. Het program
meren is daardoor een hele
uitdaging!'
Verrassing
Dit jaar kende distributeur Benelux
Film Distributors ook zonder 3D-
titels een bijzonder goed jaar. Het
marktaandeel steeg van 4% in
2009 naar ruim 8% in 2010 (ge
baseerd op cijfers tot en met half
november). Salesmanager Hein
Norwegian
Wooo1, vanaf
6 januari in de
filmtheaters.
van Joolen glundert: 'Het jaar
begon al goed voor ons met deel
twee en drie van de Millennium-
trilogie, waarop in totaal 400.000
bezoekers afkwamen. De geluk
kige huisvrouw scoorde ook goed,
met maar liefst 517.000 bezoe
kers. Daarnaast was er ook nog
de uitloop van Komt een vrouw bij
de dokter, dit voorjaar kwamen
er nog eens 290.000 bezoekers,
waardoor het totaalbezoek op
1.250.000 kwam! De krasse
actieknarren Stallone en Lundgren
hadden deze zomer nog flink wat
box office power met The Expen-
dables, maar de grote verrassing
voor ons dit najaar was echter The
American van fotograaf Anton
Corbijn met George Clooney, die
op het filmfestival in Vlissingen in
première ging. Van Haar naam
was Sarah hadden we het succes
wel verwacht. Er zijn tenslotte één
miljoen boeken over de toonbank
gegaan. Maar toch zijn we blij
dat de film naast het geweld van
Sint en Harry Potter zo goed stand
heeft weten te houden. En dan
hebben we De eetclub, Dik Trom
en de antihelden uit Maaskantje
in New Kids: Turbo! dit jaar nog
niet eens gehad! Ook voor de
eerste helft van het komend jaar
zie ik het zonnig in. Van de mooie
arthouse titel Norwegian Woodin
januari, de Nicolas Cage thriller
Drive Angry 3D in februari tot
Robert Redfords drama Conspi-
rator en de actiefilm Conan 3D
in april.'
Filmtheaters
De arthousekant van dit jaarover
zicht wordt belicht door Frans
Westra, filmprogrammeur van
filmtheater Images Groningen.
Dit theater is afgelopen septem
ber verhuisd naar het pand van
de oude bioscoop Camera (van
Wolff Cinema Groep) en
heet nu Forumimages. Westra
licht toe: 'Op de plek waar
Images eerst zat, hartje centrum
in de Poelestraat, wordt nu in vijf
jaar tijd een groot cultureel com
plex gebouwd
waar wij dan
uiteindelijk
met vijf zalen
samen met
de Openbare
Bibliotheek
deel van uit
gaan maken.
In de tussentijd
zitten we hier
op het Here
plein. Maar we
moeten nog wel even wennen,
de verhuizing is in een rottempo
doorgezet en er zit toch nog
een aantal kinderziektes in dit
gebouw. Het bezoekcijfer valt
mij eerlijk gezegd nog mee.
Er is maar een daling van 15%
terwijl ik 30% had verwacht. Je
mist toch een paar films en het
duurde even voordat alle zalen
functioneel waren. Wat wel erg
tegenvalt is de buffetomzet.
Die is van vier euro per persoon
teruggevallen naar een euro per
persoon. De bezoekers missen
echt de oude Images-sfeer.
Komende week start in het pand
op de eerste etage de restau-
rantformule, met dagmenu en
broodjes. Laten we hopen dat het
dan weer aantrekt.'
Wat films betreft raadpleegt
Frans even zijn plakboek met
de wekelijkse filmladders: 'Het
Tron 3D, vanaf
26 januari in de
bioscoop.
voorjaar was wat lastig, maar
toch trokken Das Weisse Banden
Nothing Personal genoeg mensen
aan. Ondanks het WK voetbal
was de zomer hier prima en we
hebben een heel sterk najaar met
The American, Haar naam was
Sarah, Tirza en naar ik verwacht
ook wel met Another Year, de
kersthit Potiche en mijn persoon
lijke favoriet, De eenzaamheid
van de priemgetallen. En het
komend jaar ziet er ook goed uit.
Eerlijk gezegd was ik na Cannes
tamelijk pessimistisch over het ko
mende jaar, maar na Venetië ben
ik weer helemaal optimistisch!
Norwegian Wood schat ik niet zo
sterk in als de distributeur, even
min als de Venetië-winnaar Some-
where van Sofia Coppola, maar
er zijn titels waar ik wel wat van
verwacht, zoals het balletdrama
Black Swan, het Scandinavische
drama Beyond met dat punkmeis-
je uit Millennium, Silent Souls van
Cinéart en ook Barney's Version
met Paul Giamatti van eOne vond
ik mooi. Ik hoop alleen niet dat
het weer zo gaat worden als af
gelopen oktober, dat in één week
zowel Majesteit A-Film), Tamara
Drewe (Cinéart) als Haar naam
was Sarah (BFD) moeten worden
uitgebracht. Die hebben werkelijk
alledrie dezelfde doelgroep. Dat
is toch niet wijs! Het valt mij ook
op dat goede
titels in steeds
kortere peri
odes tegelij
kertijd worden
weggezet.
Vroeger had je
in het voorjaar
drie tot vier
I maanden,
maar tegen
woordig moe
ten in februari
en maart en
dan oktober of
november alle
sterke films uit.
Dat dringen
op de doeken
doet de lengte van de run van
films zeker geen goed.'
.ife isn't always kind, is it?' (Ruth Sheen als Gerri in Another Year)
'I thought you knew what you had signed up for!' (Daniel Radcliffe in Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1)