Terugblikken en vooruitkijken ACHTER DE SCHERMEN Daniella Koot: 'Het pro grammeren is daardoor een hele uildaging!7 ACHTER DE SCHERMEN Frans Westra: 'Dat dringen op de doeken doet de lengte van de run van films zeker geen goed.' IQ Een goed einde, een nieuw begin De nieuwjaarsreceptie van de NVF en de NVB volgende maand in Tu- schinski dient vanzelfsprekend altijd als het jaarlijkse ijkpunt voor de bioscoopbranche, maar wij nemen alvast een bescheiden voorschot op alle evaluaties en prognoses. Door llono van Genderen Stort Geconcludeerd kan worden dat de positieve trend van 2009 zich in 2010 ruimschoots heeft voortgezet. De voorzichtige verwachting van de NVF is dat de bruto recette dit jaar 13% hoger uit zal vallen dan in 2009 en dat het bezoekcijfer circa 4% hoger zal liggen. Michael Lambrechtsen (NVF) is laconiek: 'Het is voor mij allemaal geen verrassing, het jaar is volgens verwachting goed verlo pen. Het verschil datje ziet tussen de percentages voor bezoekers (van 4%) en bruto recette (13%) is gelegen in de toeslag die ge rekend wordt voor de 3D-titels. Er was dit jaar een flink aantal goed lopende 3D-films en voor volgend jaar komen er nog meer aan.' 3D-doorbraak 'Een blik op de top tien van het af gelopen jaar zegt al genoeg, 3D is here to stay!' Dat concludeert Daniella Koot van Pathé terwijl ze het lijstje bestudeert. 'Aangevoerd door Avatar gooiden ook Alice in Wonderland, Shrek 4, Toy Story 3 en Step Up 3D\n 2010 hoge ogen. De nieuwe Harry Potter \s voor de verandering niet in 3D, maar het allerlaatste deel in de zomer wel. In 2011 beginnen we direct al met The Green Horneten Tron en vervolgens zie ik in febru ari maar liefst zeven 3D-titels in de releaselijst. Vanaf mei buitelen de grote blockbusters als Pirates 4, Kung Fu Panda 2, Cars 2 en Trans- formers 3 allemaal over elkaar heen! Maar ik hoop natuurlijk ook dat het mooie Sonny Boy en de onnavolgbare Gooische vrouwen hun eigen publiek zullen vinden.' Digitalisering Michael Lambrechtsen: 'Door alle 3D-successen van het afgelopen jaar gaat de digitalisering nu heel snel'. Daniella Koot is het met Lambrechtsen eens: 'Bij Pathé neemt de digitalisering ook een vlucht. In het door Carice van Houten geopende en verbouwde Pathé City in Amsterdam zijn er nog maar twee zalen die een 35mm-projector hebben. Ons nieuwe theater in het centrum van Haarlem, dat in het eerste kwartaal van 2011 opengaat met acht zalen, is 100% digitaal met in drie zalen 35mm-projectoren. Ik voorzie dat eind 2011 heel Pathé (dus ook de oud-Minerva- theaters) gedigitaliseerd zal zijn. Maar ik kan je wel vertellen dat het tegenwoordig een hele kunst is om alle zalen goed te plannen, met alle verschillende formaten als IMAX en 3D, satellietver bindingen en servers waarvoor bijtijds de upload moet gebeuren en sleutels die op tijd én voor alle zalen geldig moeten zijn. Dan kun je wisselen bij persvoorstellingen of voorpremières. Het program meren is daardoor een hele uitdaging!' Verrassing Dit jaar kende distributeur Benelux Film Distributors ook zonder 3D- titels een bijzonder goed jaar. Het marktaandeel steeg van 4% in 2009 naar ruim 8% in 2010 (ge baseerd op cijfers tot en met half november). Salesmanager Hein Norwegian Wooo1, vanaf 6 januari in de filmtheaters. van Joolen glundert: 'Het jaar begon al goed voor ons met deel twee en drie van de Millennium- trilogie, waarop in totaal 400.000 bezoekers afkwamen. De geluk kige huisvrouw scoorde ook goed, met maar liefst 517.000 bezoe kers. Daarnaast was er ook nog de uitloop van Komt een vrouw bij de dokter, dit voorjaar kwamen er nog eens 290.000 bezoekers, waardoor het totaalbezoek op 1.250.000 kwam! De krasse actieknarren Stallone en Lundgren hadden deze zomer nog flink wat box office power met The Expen- dables, maar de grote verrassing voor ons dit najaar was echter The American van fotograaf Anton Corbijn met George Clooney, die op het filmfestival in Vlissingen in première ging. Van Haar naam was Sarah hadden we het succes wel verwacht. Er zijn tenslotte één miljoen boeken over de toonbank gegaan. Maar toch zijn we blij dat de film naast het geweld van Sint en Harry Potter zo goed stand heeft weten te houden. En dan hebben we De eetclub, Dik Trom en de antihelden uit Maaskantje in New Kids: Turbo! dit jaar nog niet eens gehad! Ook voor de eerste helft van het komend jaar zie ik het zonnig in. Van de mooie arthouse titel Norwegian Woodin januari, de Nicolas Cage thriller Drive Angry 3D in februari tot Robert Redfords drama Conspi- rator en de actiefilm Conan 3D in april.' Filmtheaters De arthousekant van dit jaarover zicht wordt belicht door Frans Westra, filmprogrammeur van filmtheater Images Groningen. Dit theater is afgelopen septem ber verhuisd naar het pand van de oude bioscoop Camera (van Wolff Cinema Groep) en heet nu Forumimages. Westra licht toe: 'Op de plek waar Images eerst zat, hartje centrum in de Poelestraat, wordt nu in vijf jaar tijd een groot cultureel com plex gebouwd waar wij dan uiteindelijk met vijf zalen samen met de Openbare Bibliotheek deel van uit gaan maken. In de tussentijd zitten we hier op het Here plein. Maar we moeten nog wel even wennen, de verhuizing is in een rottempo doorgezet en er zit toch nog een aantal kinderziektes in dit gebouw. Het bezoekcijfer valt mij eerlijk gezegd nog mee. Er is maar een daling van 15% terwijl ik 30% had verwacht. Je mist toch een paar films en het duurde even voordat alle zalen functioneel waren. Wat wel erg tegenvalt is de buffetomzet. Die is van vier euro per persoon teruggevallen naar een euro per persoon. De bezoekers missen echt de oude Images-sfeer. Komende week start in het pand op de eerste etage de restau- rantformule, met dagmenu en broodjes. Laten we hopen dat het dan weer aantrekt.' Wat films betreft raadpleegt Frans even zijn plakboek met de wekelijkse filmladders: 'Het Tron 3D, vanaf 26 januari in de bioscoop. voorjaar was wat lastig, maar toch trokken Das Weisse Banden Nothing Personal genoeg mensen aan. Ondanks het WK voetbal was de zomer hier prima en we hebben een heel sterk najaar met The American, Haar naam was Sarah, Tirza en naar ik verwacht ook wel met Another Year, de kersthit Potiche en mijn persoon lijke favoriet, De eenzaamheid van de priemgetallen. En het komend jaar ziet er ook goed uit. Eerlijk gezegd was ik na Cannes tamelijk pessimistisch over het ko mende jaar, maar na Venetië ben ik weer helemaal optimistisch! Norwegian Wood schat ik niet zo sterk in als de distributeur, even min als de Venetië-winnaar Some- where van Sofia Coppola, maar er zijn titels waar ik wel wat van verwacht, zoals het balletdrama Black Swan, het Scandinavische drama Beyond met dat punkmeis- je uit Millennium, Silent Souls van Cinéart en ook Barney's Version met Paul Giamatti van eOne vond ik mooi. Ik hoop alleen niet dat het weer zo gaat worden als af gelopen oktober, dat in één week zowel Majesteit A-Film), Tamara Drewe (Cinéart) als Haar naam was Sarah (BFD) moeten worden uitgebracht. Die hebben werkelijk alledrie dezelfde doelgroep. Dat is toch niet wijs! Het valt mij ook op dat goede titels in steeds kortere peri odes tegelij kertijd worden weggezet. Vroeger had je in het voorjaar drie tot vier I maanden, maar tegen woordig moe ten in februari en maart en dan oktober of november alle sterke films uit. Dat dringen op de doeken doet de lengte van de run van films zeker geen goed.' .ife isn't always kind, is it?' (Ruth Sheen als Gerri in Another Year) 'I thought you knew what you had signed up for!' (Daniel Radcliffe in Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 16