De voorbeeldfunctie van bioscoop m BEURZEN FESTIVALS Het was een waar schuwing die de hele dag door eigenlijk klonk: laat ons waken voor slech te 3D! Congres 3D Dagen De kwijl loopt ze nog net niet uit de mond, maar wat wordt er door bedrijven in de broadcastwereld met een verlekkerde blik naar het film- en bioscoopbedrijf geke ken als het gaat om het succes van 3D. De bioscoopsec tor heeft echt een voorbeeldfunctie, zo bleek tijdens de 3D Dagen die eind november in Ede en Hilversum wer den gehouden. Door Jeroen Huijsdens Als het bioscoopbedrijf zo lekker geld weet te ver dienen met 3D, dan moet dat ook in de huiskamer kunnen, zo leek iedereen uit te stralen tijdens de 3D Dagen, het tweedaagse evenement van initiatiefne mer Immovator. Het was dan ook niet de vraag of de bioscoopwereld 3D als unique selling point kan blijven verkopen, maar wanneer de 3D-televisies en content de Nederlandse huiskamers massaal zullen hebben veroverd. 3D thuis Voor de echte bioscoop die hards had de congres dag in Ede (de tweede dag bestond uit allerlei workshops die werden aangeboden op het Media park in Hilversum) niet heel veel nieuws in petto. Het was hoofdzakelijk een opsomming van zaken die al bekend zijn en een bevestiging van de boodschap dat 3D echt een blijver is. Of het moet toch de voor spellende informatie zijn geweest van onder meer Barbara Schouten van gfK Retail Technologie dat 3D veel sneller en massaler in de huiskamer te zien zal zijn, dan menigeen in het bioscoopbedrijf voor mogelijk hield. Volgens Schouten zal een op de drie huishoudens in Nederland in 2013 een 3D-tv in huis hebben. Cijfers die ook werden bevestigd door Tom Morrod van Screen Digest, al had hij het over 18% in 2014. Peter Rogina kijkt in de toe komst. Foto Mark Janssen (ECP). Slechte 3D Van alle sprekers maakten stereograaf Jurriën Steenkamp en visionair Peter Rogina misschien wel de meeste indruk. Steenkamp, werkzaam bij het bedrijf Tree-ON legde met behulp van een verhelderende 3D-presentatie uit wat 3D feitelijk met de kijker doet. Het was een inhoudelijk goed en interessant betoog over 2D- en 3D-ruimtecues en hoe makers de verant woordelijkheid hebben om daar verstandig mee om te gaan. Want voor je het weet heb je een zaal of huiskamer vol misselijke kijkers. Het was een waar schuwing die de hele dag door eigenlijk klonk: laat ons waken voor slechte 3D! Peter Rogina, de uit Amerika voor dit congres overge vlogen president van Enchanted Glass Entertainment, mocht de dag afsluiten met een inspirende blik in de toekomst. Daarin is volgens hem een hoofdrol weg gelegd voor immersive imaging, een dieptetechniek waarbij de kijker zelf bepaalt vanuit welk standpunt hij of zij iets bekijkt. Stel je een televisie of venster van de toekomst voor waar je als kijker om het hoekje kunt gluren. Het vraagt alleen wel een andere manier van denken en werken van makers. Maar goed, die moeten daar in de 'gewone' 3D-wereld bij zaken zoals storyboards nu eigenlijk al goed rekening mee houden, zo werd door meerdere sprekers, waaronder ook producent San Fu Maltha, tijdens de 3D Dagen verkondigd. Win je eigen Polaroid 3D-bril! Eind november is de bekende brillenproducent Polaroid Eyewear in CineStar Enschede begonnen met de verkoop van hun Premium 3D-brillen. Deze modieuze, goed passende brillen, zijn geschikt voor theaters met het (passieve) 3D-systeem van Real D of Masterlmage. Volgens de eerste signalen verloopt de verkoop volgens plan en wordt de bril door de consument gezien als een prachtig cadeau voor de feestdagen. Speciaal ter gelegenheid van de verkoopstart heeft Polaroid drie 3D-brillen beschikbaar gesteld voor een actie in HFN. Het enige wat je hoeft te doen is de volgende slagzin af te maken: 'Voor een trendy 3D-bril op je neus...' Stuur de inzending vóór 26 januari aanstaande naar quiz@hollandfilmnieuws.nl. De winnaars worden bekendgemaakt in het februarinummer van HFN. 'Why don't you broadcast it?' (William Hootkins als Eckhardt in Bafman)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 35