De voorbeeldfunctie van bioscoop
m
BEURZEN FESTIVALS
Het was
een waar
schuwing
die de hele
dag door
eigenlijk
klonk: laat
ons waken
voor slech
te 3D!
Congres 3D Dagen
De kwijl loopt ze nog net niet uit de mond, maar wat
wordt er door bedrijven in de broadcastwereld met een
verlekkerde blik naar het film- en bioscoopbedrijf geke
ken als het gaat om het succes van 3D. De bioscoopsec
tor heeft echt een voorbeeldfunctie, zo bleek tijdens de
3D Dagen die eind november in Ede en Hilversum wer
den gehouden.
Door Jeroen Huijsdens
Als het bioscoopbedrijf zo lekker geld weet te ver
dienen met 3D, dan moet dat ook in de huiskamer
kunnen, zo leek iedereen uit te stralen tijdens de 3D
Dagen, het tweedaagse evenement van initiatiefne
mer Immovator. Het was dan ook niet de vraag of de
bioscoopwereld 3D als unique selling point kan blijven
verkopen, maar wanneer de 3D-televisies en content
de Nederlandse huiskamers massaal zullen hebben
veroverd.
3D thuis
Voor de echte bioscoop die hards had de congres
dag in Ede (de tweede dag bestond uit allerlei
workshops die werden aangeboden op het Media
park in Hilversum) niet heel veel nieuws in petto. Het
was hoofdzakelijk een opsomming van zaken die al
bekend zijn en een bevestiging van de boodschap
dat 3D echt een blijver is. Of het moet toch de voor
spellende informatie zijn geweest van onder meer
Barbara Schouten van gfK Retail Technologie dat
3D veel sneller en massaler in de huiskamer te zien
zal zijn, dan menigeen in het bioscoopbedrijf voor
mogelijk hield. Volgens Schouten zal een op de drie
huishoudens in Nederland in 2013 een 3D-tv in huis
hebben. Cijfers die ook werden bevestigd door Tom
Morrod van Screen Digest, al had hij het over 18% in
2014.
Peter Rogina
kijkt in de toe
komst. Foto
Mark Janssen
(ECP).
Slechte 3D
Van alle sprekers maakten stereograaf Jurriën
Steenkamp en visionair Peter Rogina misschien wel de
meeste indruk. Steenkamp, werkzaam bij het bedrijf
Tree-ON legde met behulp van een verhelderende
3D-presentatie uit wat 3D feitelijk met de kijker doet.
Het was een inhoudelijk goed en interessant betoog
over 2D- en 3D-ruimtecues en hoe makers de verant
woordelijkheid hebben om daar verstandig mee om
te gaan. Want voor je het weet heb je een zaal of
huiskamer vol misselijke kijkers. Het was een waar
schuwing die de hele dag door eigenlijk klonk: laat
ons waken voor slechte 3D!
Peter Rogina, de uit Amerika voor dit congres overge
vlogen president van Enchanted Glass Entertainment,
mocht de dag afsluiten met een inspirende blik in de
toekomst. Daarin is volgens hem een hoofdrol weg
gelegd voor immersive imaging, een dieptetechniek
waarbij de kijker zelf bepaalt vanuit welk standpunt
hij of zij iets bekijkt. Stel je een televisie of venster
van de toekomst voor waar je als kijker om het hoekje
kunt gluren. Het vraagt alleen wel een andere manier
van denken en werken van makers. Maar goed, die
moeten daar in de 'gewone' 3D-wereld bij zaken
zoals storyboards nu eigenlijk al goed rekening mee
houden, zo werd door meerdere sprekers, waaronder
ook producent San Fu Maltha, tijdens de 3D Dagen
verkondigd.
Win je eigen Polaroid 3D-bril!
Eind november is de bekende brillenproducent Polaroid Eyewear
in CineStar Enschede begonnen met de verkoop van hun Premium
3D-brillen. Deze modieuze, goed passende brillen, zijn geschikt voor
theaters met het (passieve) 3D-systeem van Real D of Masterlmage.
Volgens de eerste signalen verloopt de verkoop volgens plan en wordt
de bril door de consument gezien als een prachtig cadeau voor de
feestdagen.
Speciaal ter gelegenheid van de verkoopstart heeft Polaroid drie 3D-brillen beschikbaar gesteld voor een actie in HFN. Het
enige wat je hoeft te doen is de volgende slagzin af te maken: 'Voor een trendy 3D-bril op je neus...'
Stuur de inzending vóór 26 januari aanstaande naar quiz@hollandfilmnieuws.nl. De winnaars worden bekendgemaakt in het
februarinummer van HFN.
'Why don't you broadcast it?' (William Hootkins als Eckhardt in Bafman)