Piek V mix Is alle aandacht voor social media volgens jou veel gedoe om niks? Bioscoop PICK'N' MIX /BIOSCOOPPANEL HFN Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... Pathé Tuschinski 90 jaar Op 28 oktober is het precies negentig jaar geleden dat Abraham Tuschinski in Amsterdam zijn fabuleuze bioscoop Tuschinski opende. Bioscoopexploitant Pathé viert die verjaardag voor het publiek door elke maand een legendarische filmklassieker uit de afgelopen negen decennia te vertonen. Zaterdag 26 februari werd er afgetrapt met Chaplins The Kid. Ver der passeren onder andere Some Like It Hot, 2001 A Space Odyssey en E T. de revue. 3D tijdens CinemaCon 3D was ook tijdens de bioscoopvakbeurs CinemaCon, die eind maart plaatsvond in Las Vegas, weer een belangrijk gespreksonderwerp. Zowel XPAND als Dolby presenteerde nieuwe versies van hun 3D-brillen. Dolby is een samenwerking aangegaan met fabrikant 3M om een bril te maken die minder weegt en de kijker meer draagcomfort biedt. Concurrent XPAND lanceerde tijdens de vakbeurs de Infinity-lijn. Met dit systeem, dat 3D-brillen en een controller biedt, kan men 3D kijken ongeacht de grootte, de vorm of oppervlakte van het bioscoopscherm. Tot nu toe kon alleen RealD hele grote schermen aan. De nieuwe brillen van XPAND worden geleverd in twee versies: Infinity en Infinity Deluxe. De nieuwe lijn XPAND-brillen is ook voorzien van RFID-tags. Het bedrijf ging nog een stapje verder en kondigde tevens een 3D plug-in voor het bekende presentatiepro gramma Powerpoint aan. Deze plug-in is te downloaden via de website van XPAND (www.xpand.me). Interessant was naar verluid ook dat een panel be staande uit niemand minder dan George Lucas, James Cameron en Jeffrey Katzenberg liet weten dat 3D nog niet is waar het zijn moet. Met name de regisseur van Avatar zette nog een flinke stap richting de toekomst. Volgens Cameron moet er naar een snelheid van 48 tot 60 frames per seconde worden toegewerkt in plaats van de huidige vierentwintig. Want dat biedt volgens de filmmaker meer stabiliteit en 'potential to improve showmanship.' Jan Leijssenaar, directeur Luxor Group en Luxor Entertainment 'Je moet de social media zeker niet onderschatten. Het biedt grote kan sen ook voor de filmindustrie. Maar het is nog lang niet duidelijk hoe je ermee om moet gaan. Bedrijven en particulieren gaan er heel verschil lend mee om. Het staat nog in de kinderschoenen. De toekomst zal het leren, maar mijn verwachting is dat social media 50% van de tijd en het budget van je marketing gaan innemen. Contentstrategie is voor mij het toverwoord en daar maken social media onderdeel van uit. Dus eerst strategie, dan budget en tot slotje personeel invullen die met so cial media aan de slag gaat.' Marike Sterk, publiciteits- manager The Walt Disney Company 'Persoonlijk vind ik het geen "ge doe", maar vind ik het vooral erg leuk en interessant om de ontwik kelingen op dit gebied te volgen. De invloed van social media wordt steeds groter en de ontwikkelingen gaan steeds sneller. Meningen die je bijvoorbeeld via Twitter deelt kunnen grote gevolgen hebben. In positieve en negatieve zin. Daar zijn ondertussen genoeg interessante voorbeelden van. Die volgen we met het team op de voet, om onze aanwezigheid op de social media te optimaliseren en zo creatief en goed mogelijk voor de dag te ko- Dominique Henskens, marketing manager Sony 'Absoluut oneens! Social media zijn niet meer weg te denken uit een operationeel marketingplan. Het geeft unieke mogelijkheden om een op een met de consument in contact te komen en natuurlijk een viraal effect tot stand te brengen. Targeted campaigns via Facebook en Hyves zijn erg geschikt voor het vermarkten van films die een spe cifieke doelgroep hebben. We zijn met Sony Pictures ook aan het ex perimenteren met platforms als Go- walla, WiMO-apps en QR-codes. Door middel van trial en error leer je uiteraard!' Een wisselend panel geeft kort antwoord op een actuele i guys were the inventors of Facebook, you'd have invented Facebook.' (Jesse Eisenberg als Mark Zuckerberg in The Social Netwc

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 20