In a better world Theaterpaspoort VillaLUX ACHTER DE SCHERMEN ACHTER DE SCHERMEN/THEATERPASPOORT José van der Klauw, MVO Ne derland: 'Naar de bioscoop gaan is een relatief duurzaam evene ment.' Jos van Kemenade: 'Als je kiest voor ledver lichting bespaar je ongeveer 80% aan stroom.' HFN Op weg naar een duurzame bioscoop Het begrip duurzaamheid wint steeds meer aan invloed en belang op allerlei terreinen, maar hoe zit dat in de bioscoopbranche? Bekommeren bioscopen zich eigenlijk om het milieu en wat voor mogelijkheden hebben zij om energie te besparen? Door Lisa Ros/ng Als je kijkt naar CineMec in Ede blijkt dat er legio moge lijkheden zijn voor een duurzame bioscoop. Het leverde de onderneming dan ook als eerste bioscoop een ener- gielabel A op. Zowel het gebouw als de horecaproduc- ten zijn milieuvriendelijk. Enkele voorbeelden: driedubbel glas houdt warmte en geluid binnen, ledverlichting en lichtsensoren zorgen voor een lager stroomgebruik en de vloer is gemaakt van Europees hardhout dat met minimaal transport is overgekomen. Daarnaast zijn de horecaproducten afkomstig van leveranciers uit de streek, die zoveel mogelijk biologisch en duurzaam geprodu ceerd worden. Bijzonder Toch is het feit dat CineMec het energielabel A kreeg niet heel bijzonder, vertelt José van der Klauw. Ze is sectormanager Handel en Dienstverlening bij MVO Ne derland, de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Alle nieuwe gebouwen vallen sinds 2008 sowieso onder label A, vanwege de voorwaarden die tegenwoordig worden gesteld aan het verlenen van een bouwvergunning. Binnen de categorie A zijn er trouwens ook nog de nog energiezuinigere versies A+ en A++. Maar bij CineMec zijn vooral de toepassingen die zijn gebruikt in het pand, zoals de bouwmaterialen en het gebruik van grondwater en verwarming, zo bijzonder.' Hoe gaan andere bioscopen om met duurzaamheid? Een mooie gelegenheid om er vanaf het begin rekening mee te houden is als er een nieuw gebouw moet komen. Dat bevestigt Martijn Visscher, exploitatiemanager bij Wolff Bioscopen. 'In Utrecht zijn we bezig met de voorbe reidingen voor de nieuwbouw. Daar kijken we zeker naar het concept duurzaamheid. Dat gaat dan voornamelijk om de isolatie, maar we letten natuurlijk ook kritisch op de verlichting.' Verder is het bedrijf bezig met het idee voor de recycling van petflessen. Dat is ook het geval bij Utopia, vertelt directeur Peter Isaak. 'Ook wij zijn aan het kijken naar het hergebruik van petflessen. De voornaamste doelstelling is om te voorkomen dat er straks statiegeld op wordt geheven. Dan zijn we verder van huis. Verder doen we aan Gelegen in de groene geluids wal verbouwt Ci neMec zijn eigen Cófed'A72. gescheiden afval en we hebben in een paar bioscopen ledverlichting. Als er zaken zijn waarbij we de keuze heb ben dan zullen we zeker voor de milieuvriendelijke optie kiezen. Zowel kostenbesparingen als milieuoverwegingen spelen een rol.' Led Beide ondernemingen zijn dus bezig met ledverlichting. Deze duurzame vorm van verlichting kan op verschillende plekken in een bioscoop aanwezig zijn: in de lichtbakken voor reclame, kleine spotjes en in de trap- en zaalverlich ting. Het is een voordelige keuze, stelt Jos van Kemena- de. Hij is eigenaar van Actionsign, een bedrijf gespeci aliseerd in ledposterframes. Ze leveren aan bijna alle bioscopen in Nederland. Als je kiest voor ledverlichting bespaar je ongeveer 80% aan stroom. Je verdient de aanschafprijs in drie jaar terug door de stroombesparing. Ledlampen gaan ook nog eens zo'n 90.000 uur mee.' Van Kemenade merkt dat vooral de laatste twee jaar de verkoop met grote sprongen toeneemt. Hij signaleert twee ontwikkelingen: 'Ten eerste zijn de nieuwe verlichte frames die worden verkocht, nu allemaal led. Daarnaast is er een vervangingsmarkt: de tl-verlichting wordt vervan gen door led dat door nieuwe ontwikkelingen niet meer duurder is.' Digitaal Ook bij CineLounge in Houten wordt er op verschillende manieren aan het milieu gedacht. Vestigingsmanager Annemieke McCabe: 'Energiebesparing heeft voordeel voor beide partijen. De kosten gaan omlaag én het is beter voor het milieu.' Bij CineLounge zijn inmiddels bijna alle petflessen vervangen door kartonnen verpakkingen. Ook zijn overal bewegingssensoren aangebracht, zodat nergens het licht onnodig blijft branden. Daarnaast was CineLounge de eerste compleet digitale bioscoop in Nederland. McCabe denkt dat ook daar veel mee wordt bespaard: 'Bij analoog zitje met vervoer en verpakking van die enorme filmrollen en met de productie ervan. Aan de andere kant ligt het vermogen van de digitale projectoren wel hoger, er wordt meer energie verbruikt. Ik vind het lastig om te zeggen welke methode uiteindelijk duurzamer is.' Eveline Ferwerda, projectmanager bij Cinema Digitaal, bevestigt dat het verhaal twee kanten heeft. 'Aan de ene kant zijn er voor digitale projectie geen f ilmprints meer nodig. Dat is een milieubelastend product. Jaarlijks gaan er nu nog zo'n 10.000 van die kilometerslange prints de markt op in Nederland. Op het moment dat een film uit de bioscoop gaat, worden die prints vernietigd, wat zeer milieubelastend is. Als er minder filmprints worden ge produceerd zal dat een positieve impact hebben op de duurzaamheid. Aan de andere kant verbruiken digitale projectoren en servers veel energie.' Green Key Over het algemeen is naar de bioscoop gaan een relatief duurzaam evenement, stelt José van der Klauw van MVO Nederland. Ze denkt dat bioscopen de meeste energie verbruiken met verwarming, koeling en verlichting. 'Onze inschatting is dat in een goed gevulde bioscoopzaal beduidend minder energie per bezoeker wordt verbruikt dan in de situatie waar iedereen thuis naar zijn eigen scherm kijkt.' Toch heeft Van der Klauw niet het idee dat duurzaamheid een onderwerp is dat erg leeft onder de bioscoopondernemers. 'De NVB rept met geen woord over duurzaamheid. Maar bij congressen en evenementen in het algemeen zijn wel meer initiatieven op het gebied van duurzaamheid te zien. Daar speelt bijvoorbeeld de Green Key een grote rol. Dat is een inter nationaal keurmerk voor duurzaamheid in de toerisme- en recreatiesector. Een belangrijk duurzaamheidsaspect in de evenementensector is bijvoorbeeld de no-show: catering en andere faciliteiten worden ingekocht voor een verwacht aantal bezoekers. Wanneer het bezoekersaan tal dan achterblijft bij het aantal aanmeldingen worden veel producten ongebruikt weggegooid.' H eater: VillaL Nijmegen Aantal filmzalen: 2 Aantal stoelen: 149 Formaat grootste scherm: 7,20 meter x 3,00 meter Exploitatie: LUX Theaterdirecteur: Oeds Westerhof Open sinds: 19 januari 2011 (voor het publiek, de officiële opening was 24 maart) Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis: circa 35.000 per jaar Projectoren: 35mm 3D: vanaf september 2011 Kassasoftware: Tixway Bioscoopreclame: Jean Mineur Mediavision Merken aan het buffet: Cook Boon, Hertog Jan, De Koninck, Leffe, Hoegaarden, La Chouffe Waarin is het theater echt onderscheidend?: 'VillaLUX is het nieuwe premièretheater voor de klei nere arthousefilms in Nijmegen. In de nieuwe depen dance van LUX zijn twee filmzalen gebouwd, waar de pareltjes van de arthouse vertoond worden, en waar zowel filmcursussen, filmdebatten, lezingen en filmfes tivals zullen plaatsvinden. Naast twee filmzalen heeft VillaLUX ook een intiem en eigentijds café-restaurant. VillaLUX is, na de sluiting van Cinemariënburg in de zo mer van 2010, een welkome aanvulling op LUX.' Website: wwwJux-nijmegen.nl generations may well have occasion to ask themselves, "What were our parents thinking?" (Al Gore in Ari Inconvenient Truth) 'What we take for granted might not be here for our children. (Al Gore in An Inconvenient Truth)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 21