In a better world
Theaterpaspoort
VillaLUX
ACHTER DE SCHERMEN
ACHTER DE SCHERMEN/THEATERPASPOORT
José van
der Klauw,
MVO Ne
derland:
'Naar de
bioscoop
gaan is
een relatief
duurzaam
evene
ment.'
Jos van
Kemenade:
'Als je
kiest voor
ledver
lichting
bespaar je
ongeveer
80% aan
stroom.'
HFN
Op weg naar een duurzame bioscoop
Het begrip duurzaamheid wint steeds meer aan invloed
en belang op allerlei terreinen, maar hoe zit dat in de
bioscoopbranche? Bekommeren bioscopen zich eigenlijk
om het milieu en wat voor mogelijkheden hebben zij om
energie te besparen?
Door Lisa Ros/ng
Als je kijkt naar CineMec in Ede blijkt dat er legio moge
lijkheden zijn voor een duurzame bioscoop. Het leverde
de onderneming dan ook als eerste bioscoop een ener-
gielabel A op. Zowel het gebouw als de horecaproduc-
ten zijn milieuvriendelijk. Enkele voorbeelden: driedubbel
glas houdt warmte en geluid binnen, ledverlichting en
lichtsensoren zorgen voor een lager stroomgebruik en
de vloer is gemaakt van Europees hardhout dat met
minimaal transport is overgekomen. Daarnaast zijn de
horecaproducten afkomstig van leveranciers uit de streek,
die zoveel mogelijk biologisch en duurzaam geprodu
ceerd worden.
Bijzonder
Toch is het feit dat CineMec het energielabel A kreeg
niet heel bijzonder, vertelt José van der Klauw. Ze is
sectormanager Handel en Dienstverlening bij MVO Ne
derland, de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor
maatschappelijk verantwoord ondernemen. Alle nieuwe
gebouwen vallen sinds 2008 sowieso onder label A,
vanwege de voorwaarden die tegenwoordig worden
gesteld aan het verlenen van een bouwvergunning.
Binnen de categorie A zijn er trouwens ook nog de nog
energiezuinigere versies A+ en A++. Maar bij CineMec
zijn vooral de toepassingen die zijn gebruikt in het pand,
zoals de bouwmaterialen en het gebruik van grondwater
en verwarming, zo bijzonder.'
Hoe gaan andere bioscopen om met duurzaamheid?
Een mooie gelegenheid om er vanaf het begin rekening
mee te houden is als er een nieuw gebouw moet komen.
Dat bevestigt Martijn Visscher, exploitatiemanager bij
Wolff Bioscopen. 'In Utrecht zijn we bezig met de voorbe
reidingen voor de nieuwbouw. Daar kijken we zeker naar
het concept duurzaamheid. Dat gaat dan voornamelijk
om de isolatie, maar we letten natuurlijk ook kritisch op
de verlichting.' Verder is het bedrijf bezig met het idee
voor de recycling van petflessen.
Dat is ook het geval bij Utopia, vertelt directeur Peter
Isaak. 'Ook wij zijn aan het kijken naar het hergebruik
van petflessen. De voornaamste doelstelling is om te
voorkomen dat er straks statiegeld op wordt geheven.
Dan zijn we verder van huis. Verder doen we aan
Gelegen in de
groene geluids
wal verbouwt Ci
neMec zijn eigen
Cófed'A72.
gescheiden afval en we hebben in een paar bioscopen
ledverlichting. Als er zaken zijn waarbij we de keuze heb
ben dan zullen we zeker voor de milieuvriendelijke optie
kiezen. Zowel kostenbesparingen als milieuoverwegingen
spelen een rol.'
Led
Beide ondernemingen zijn dus bezig met ledverlichting.
Deze duurzame vorm van verlichting kan op verschillende
plekken in een bioscoop aanwezig zijn: in de lichtbakken
voor reclame, kleine spotjes en in de trap- en zaalverlich
ting. Het is een voordelige keuze, stelt Jos van Kemena-
de. Hij is eigenaar van Actionsign, een bedrijf gespeci
aliseerd in ledposterframes. Ze leveren aan bijna alle
bioscopen in Nederland. Als je kiest voor ledverlichting
bespaar je ongeveer 80% aan stroom. Je verdient de
aanschafprijs in drie jaar terug door de stroombesparing.
Ledlampen gaan ook nog eens zo'n 90.000 uur mee.'
Van Kemenade merkt dat vooral de laatste twee jaar
de verkoop met grote sprongen toeneemt. Hij signaleert
twee ontwikkelingen: 'Ten eerste zijn de nieuwe verlichte
frames die worden verkocht, nu allemaal led. Daarnaast
is er een vervangingsmarkt: de tl-verlichting wordt vervan
gen door led dat door nieuwe ontwikkelingen niet meer
duurder is.'
Digitaal
Ook bij CineLounge in Houten wordt er op verschillende
manieren aan het milieu gedacht. Vestigingsmanager
Annemieke McCabe: 'Energiebesparing heeft voordeel
voor beide partijen. De kosten gaan omlaag én het is
beter voor het milieu.' Bij CineLounge zijn inmiddels bijna
alle petflessen vervangen door kartonnen verpakkingen.
Ook zijn overal bewegingssensoren aangebracht, zodat
nergens het licht onnodig blijft branden. Daarnaast was
CineLounge de eerste compleet digitale bioscoop in
Nederland. McCabe denkt dat ook daar veel mee wordt
bespaard: 'Bij analoog zitje met vervoer en verpakking
van die enorme filmrollen en met de productie ervan.
Aan de andere kant ligt het vermogen van de digitale
projectoren wel hoger, er wordt meer energie verbruikt.
Ik vind het lastig om te zeggen welke methode uiteindelijk
duurzamer is.'
Eveline Ferwerda, projectmanager bij Cinema Digitaal,
bevestigt dat het verhaal twee kanten heeft. 'Aan de ene
kant zijn er voor digitale projectie geen f ilmprints meer
nodig. Dat is een milieubelastend product. Jaarlijks gaan
er nu nog zo'n 10.000 van die kilometerslange prints de
markt op in Nederland. Op het moment dat een film uit
de bioscoop gaat, worden die prints vernietigd, wat zeer
milieubelastend is. Als er minder filmprints worden ge
produceerd zal dat een positieve impact hebben op de
duurzaamheid. Aan de andere kant verbruiken digitale
projectoren en servers veel energie.'
Green Key
Over het algemeen is naar de bioscoop gaan een
relatief duurzaam evenement, stelt José van der Klauw
van MVO Nederland. Ze denkt dat bioscopen de
meeste energie verbruiken met verwarming, koeling en
verlichting. 'Onze inschatting is dat in een goed gevulde
bioscoopzaal beduidend minder energie per bezoeker
wordt verbruikt dan in de situatie waar iedereen thuis
naar zijn eigen scherm kijkt.' Toch heeft Van der Klauw
niet het idee dat duurzaamheid een onderwerp is dat erg
leeft onder de bioscoopondernemers. 'De NVB rept met
geen woord over duurzaamheid. Maar bij congressen en
evenementen in het algemeen zijn wel meer initiatieven
op het gebied van duurzaamheid te zien. Daar speelt
bijvoorbeeld de Green Key een grote rol. Dat is een inter
nationaal keurmerk voor duurzaamheid in de toerisme-
en recreatiesector. Een belangrijk duurzaamheidsaspect
in de evenementensector is bijvoorbeeld de no-show:
catering en andere faciliteiten worden ingekocht voor een
verwacht aantal bezoekers. Wanneer het bezoekersaan
tal dan achterblijft bij het aantal aanmeldingen worden
veel producten ongebruikt weggegooid.'
H
eater: VillaL
Nijmegen
Aantal filmzalen: 2
Aantal stoelen: 149
Formaat grootste scherm: 7,20 meter x 3,00 meter
Exploitatie: LUX
Theaterdirecteur: Oeds Westerhof
Open sinds: 19 januari 2011 (voor het publiek, de
officiële opening was 24 maart)
Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis:
circa 35.000 per jaar
Projectoren: 35mm
3D: vanaf september 2011
Kassasoftware: Tixway
Bioscoopreclame: Jean Mineur Mediavision
Merken aan het buffet: Cook Boon, Hertog Jan,
De Koninck, Leffe, Hoegaarden, La Chouffe
Waarin is het theater echt onderscheidend?:
'VillaLUX is het nieuwe premièretheater voor de klei
nere arthousefilms in Nijmegen. In de nieuwe depen
dance van LUX zijn twee filmzalen gebouwd, waar de
pareltjes van de arthouse vertoond worden, en waar
zowel filmcursussen, filmdebatten, lezingen en filmfes
tivals zullen plaatsvinden. Naast twee filmzalen heeft
VillaLUX ook een intiem en eigentijds café-restaurant.
VillaLUX is, na de sluiting van Cinemariënburg in de zo
mer van 2010, een welkome aanvulling op LUX.'
Website: wwwJux-nijmegen.nl
generations may well have occasion to ask themselves, "What were our parents thinking?" (Al Gore in Ari Inconvenient Truth)
'What we take for granted might not be here for our children. (Al Gore in An Inconvenient Truth)