'De branche kan zelf ook stappen zetten' m ACHTER DE SCHERMEN ACHTER DE SCHERMEN 'Het vak van film producent bestaat niet alleen uit het opma ken van geld dat de overheid beschik baar stelt/ 'Voor elke euro die de overheid nu in de sector pompt, komen er gemiddeld zes terug inde economie.' Zoeken naar centen voor de Nederlandse film, deel 2 Filmf inanciering in Nederland is lastig. Daar is iedereen het wel over eens. Maar verder zijn er zoveel meningen als betrokkenen. Vol span ning wordt uitgekeken naar de Cultuurnota die staatssecretaris Halbe Zijlstra in juni presenteert. Pas daarna is helder of en zo ja, waar de financiële klappen gaan vallen. Maar kan de filmbranche zelf niet pro beren de problemen enigszins te ondervangen? Door Robbert Blokland De filmsector kijkt niet uit naar juni, wanneer staatssecretaris Zijlstra zijn cultuurplannen wereldkundig maakt. Het kabinet heeft zich voorgenomen om 200 miljoen euro aan cultuur- geld te schrappen en de filmsector zal niet worden ontzien. Meer dan ooit moet de sector zich inspannen om de schade te beperken. Op diverse niveaus wordt overlegd en gelobbyd. Maar de vraag is of het ondanks mooie woorden lukt het gezamenlijke belang van een sterke sector op de eerste plaats te stellen. Bedrijvigheid Het Filmfonds en de Nederlandse Vereniging van Speelfilmprodu centen (NVS) namen eerder al het initiatief om een aanvullend instrumentarium uit te werken om de industrie te versterken. Er zijn verschillende modellen uitgewerkt die in Den Haag worden besproken. 'Het is essentieel dat er een level playing field is voor een gezonde filmindustrie', stelt directeur Doreen Boonekamp van het Filmfonds. 'Als je kijkt naar de mogelijkheden voor productiefinanciering is hier geen sprake van. In tegenstelling tot het buitenland kennen wij geen fiscale of economische regelingen die het voor internationale producties aantrekkelijk maken om naar Ne derland te komen.' Ook verdwijnt er veel bedrijvigheid uit Nederland omdat producties voor financiering naar het buitenland gaan met bijbe horende bestedingsverplichtingen. Het budget van het Filmfonds zal door de bezuinigingen worden geraakt. Daarmee zal het produc tievolume teruglopen en dat raakt de hele branche. 'Naast aanvul lende regelgeving zoals een tax shelter, kan de branche ook zelf stappen zetten', aldus Boonekamp. 'Bijvoorbeeld waar het gaat om een evenwichtige screentijd voor films in de bioscopen en de verdeling van opbrengsten. Verder moet de piraterij actiever worden bestre den: die belemmert een gezonde marktontwikkeling en kost de sector nu miljoenen.' Crisismaatregel Het kabinet-Rutte wil dat de cul tuursector creatiever wordt in het vinden van geldbronnen. Een goed voorbeeld is de participatie van het Zuiderzeemuseum in Bennie Stout. 'De grootste kosten van een perio- defilm als deze zijn de decors', stelt producent Klaas de Jong. 'Door in het museum te draaien, hebben we zeker een miljoen euro op de kosten bespaard.' Bovendien is een derde van het budget van 2,8 miljoen euro opgebracht door 200 participanten die profiteren van de zogenoemde 'crisismaatregel'. Hierbij staat de fiscus garant dat een particulier zijn investering in een Nederlandse film grotendeels terug krijgt, onafhanke lijk van het succes van de productie. 'Er zijn genoeg mensen die wat extra geld te besteden hebben en de Nederlandse film een warm hart toedragen', stelt De Jong. Deze regeling gebruiken ook Süskind, Wordt de Neder landse film bin nenkort geknipt en geschoren? (Still uit New K/ds: Turbo/j Dolfje weerwolf je, De bende van Oss en De Heineken ontvoering. New Kids De maatregel geldt echter slechts ter overbrugging tot het kabinet een nieuwe fiscale regeling presenteert. De contouren daarvan worden mogelijk al dit jaar zichtbaar. Neder land heeft als een van de weinige Europese landen geen tax shelter. 'Dat zou een enorme redding kun nen zijn voor de Nederlandse film wereld. Dat blijkt uit alle resultaten in omringende landen', stelt De Jong. De meest succesvolle producent van dit moment is Eyeworks, dat in 2010 verantwoordelijk was voor vier van de vijf best bezochte Nederlandse films van het jaar. Een vooraan kondiging van New Kids Nitro, het vervolg op de bioscoophit van 2010, roept particulieren op financi eel te participeren in de film via het Eyeworks Filmfonds. Maar Eyeworks laat weten pas eind april als Nova Zembla in productie is genomen, een toelichting op dat nieuwe fonds te willen geven. Filmcommissioner Een andere stimuleringsmaatregel die het kabinet nauwelijks geld hoeft te kosten, is - in combinatie met een tax shelter - het aanstellen van een filmcommisioner, bepleit De Jong. Eerder gaf ook het Filmfonds al aan hier wel voor te voelen. Deze filmambassadeur moet lobbyen om buitenlandse producties naar Ne derland te halen. De opnamen van de Amerikaanse films Mindhunters, Ocean's Twelve en Deuce BigalowII leverden de Nederlandse filmindu strie (crew, cast, locaties) ruim dertig miljoen euro op, berekende het fonds toen. De toenmalige paarse staatssecre taris Gerrit Ybema (Economische Zaken) - momenteel voorzitter van de branchevereniging NVB - maakte zich eind jaren negentig hard voor dit initiatief. Maar toen het kabinet-Balkenende aantrad, verdwenen zijn plannen weer in de la. 'Nederland is een fijn land om te filmen', stelt De Jong. 'Crewleden zijn goed geoutilleerd, spreken Engels, zijn niet duur en klagen niet meteen als ze moeten overwer ken. Dat zijn ideale productieom standigheden voor Amerikaanse regisseurs.' De sector moet Zijlstra constructiever overtuigen van het eigen economische nut. 'Voor elke euro die de overheid nu in de sector pompt, komen er gemiddeld zes terug in de economie.' Randvoorwaarden Ook de Publieke Omroep (PO), een belangrijke speler in de verdeling van subsidies voor Nederlandse films, durft niet te voorspellen of er klappen gaan vallen. Sinds 2005 staat de PO garant voor achttien speelfilms per jaar. Dit blijft in elk geval tot medio 2013 het geval. Hiermee is jaarlijks een bedrag van ruim twee miljoen euro (exclusief CoBO-geld) gemoeid. Maar hoe het daarna in het licht van de bezuinigingen verder gaat, kan men niet voorspellen. 'We heb ben onlangs een contract getekend over de juridische kaders en de randvoorwaarden', legt woord voerder Erik Kroeze van de PO uit. 'Hoe zit het met de auteursrechten, hoe vaak mogen films worden uit gezonden? Per titel bespreken de omroepen inhoudelijk nog steeds zelf welke producties zij wel of niet financieren. Daarvoor moeten producenten nog steeds bij elke afzonderlijke omroep aankloppen.' Als het aan het CoBO Fonds ligt, verandert er na juni niets aan het systeem, stelt directeur Jeanine Hage. Haar fonds geeft jaarlijks vier miljoen euro aan Nederlandse speelfilms (exclusief een miljoen Telescoopgeld). 'Gooi alsjeblieft niet het hele systeem op de schop', verzucht ze. 'We hebben er jaren aan gewerkt om de werkwijze die we nu hanteren te consolideren en verbeteren. Als daar weer aan wordt gemorreld, kunnen we er alleen maar op achteruit gaan.' Instorten Klachten van producenten dat dit systeem niet zou werken, verwijst Hage naar de prullenmand. 'Het vak van filmproducent bestaat niet alleen uit het opmaken van geld dat de overheid beschikbaar stelt', legt ze uit. 'Het bestaat ook uit het vinden van geld en het aankloppen bij allemaal loketjes. Dat lastige voortraject hoort er nu eenmaal bij. Daarin verschilt Nederland niet van de rest. Ik zou niet weten wat er beter of gemak kelijker zou kunnen.' Toch is niet iedereen dat met Hage eens. Betaalzender Film 1 betaalt jaarlijks honderdduizenden euro's voor de uitzendrechten van Ne derlandse producties, stelt general manager Casper Keiler. Deze bron van inkomsten voor de Neder landse producties dreigt weg te vallen omdat de window tussen de bioscooprelease en de uitzending op publieke of commerciële netten steeds kleiner wordt. 'De video- en dvd-sector is al nagenoeg ingestort', stelt hij. 'En wij hoeven dat geld niet in Nederlandse films te investeren. Onze zender floreert ook wel zon der vaderlandse producties.' Toch wil Film 1 bij voorkeur zijn rol in het productieproces van Neder landse producties uitbreiden. 'We zijn aan het onderzoeken of we bijvoorbeeld titels kunnen coprodu ceren', vertelt Keiler. 'We willen ma kers een alternatief bieden voor de geijkte routes via alle Nederlandse fondsen.' Filml heeft op dit moment bijna een half miljoen abonnees. 'Ik denk dat wij met ons multimediale platform een heel interessante partij kunnen zijn.' Marktwerking Een ander terrein waarop nog dui delijk winst te halen valt, is het vaak grillige distributiebeleid. Tweederde van alle Nederlandse producties wordt in het najaar in de bios coop uitgebracht, een vruchtbare bioscooptijd. Maar het gevolg is wel dat sommige films in de verdruk king raken (zoals onlangs nog Het geheim van Joram Lürsen en aan het begin van de release ook Loft) en niet hun optimale rendement uit de bioscooprelease halen. Distributeurs willen daarover echter geen uitspraken doen en houden hun kaarten tegen de borst. Het Filmfonds wil daar best de regie in nemen, stelt directeur Boone kamp. 'We zijn hier al continu over in gesprek met exploitanten en distributeurs. Al is het op dit moment in de eerste plaats een kwestie van marktwerking.' 'En nu allemaal goed opletten!' (Theo Maassen als Koos Stikker in Het geheim) 'Niemand van ons heeft hier iets mee te maken, toch i (Fedja van Huet als Bart in Lott)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 24