De mogelijkheden van social media MARKETING MARKETING HFN Het bepalen vaneen strategie begint echter niet met praten, maar met goed luiste ren. 'Think global, actlocal!' Een artikelenreeks over het inzetten van social media Bioscopen en filmtheaters hebben een haat-liefdeverhouding met mo derne technologie. Aan de ene kant biedt de technologie hen de moge lijkheden van digitale cinema, maar aan de andere kant is er het effect van het downloaden via internet. Een andere exponent van het world wide web, de social media, bieden bioscopen en filmtheaters echter als nooit tevoren de kans te communiceren met hun klanten. Door Joost Geurfsen In een drietal artikelen in Holland Film Nieuws willen we graag de mogelijkheden van het gebruiken van social media op internet door bioscopen en filmtheaters laten zien. Internet is namelijk ook een plek waar filmliefhebbers elkaar weten te vinden. Reviewsites als IMDB.com en MovieMeter.nl zijn bekende verzamelplekken. In ons Twifter-onderzoek (waarover later meer) geeft 56 procent aan daar regelmatig naar te kijken. Dit soort websites biedt filmfans de hand vatten om hun passie met elkaar te delen. Sociale videowebsites als YouTube en Vimeo worden dagelijks overspoeld met trailers en previews van films, die film fans massaal bekijken, delen en zelfs embedden op hun Hyves- of Facebook-pagina. Het mag duide lijk zijn: passie in het algemeen en dus ook liefde voor film nodigt uit tot sociale interactie. Het sociale web De opkomst van het sociale web, waar bovengenoemde voorbeel den onderdeel van uitmaken, brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee voor de industrie. Door de technologische ontwikkelingen moeten bioscopen en filmtheaters hun toegevoegde waarde duidelijk voor het voetlicht blijven brengen en social media kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Deson danks blijkt dat veel exploitanten deze mogelijkheden eigenlijk nog goed moeten ontdekken. Afgezien van enkele goede uitzonderingen, is de aanwezigheid van bioscopen en filmtheaters op het sociale web op het moment nog redelijk gering. Sommigen hebben wel een pagina aangemaakt op Facebook, Hyves of Twitter, maar veel van deze goedbedoelde initiatieven worste len duidelijk met het hoe, wat en waarom. Deze artikelenreeks zal gaan over de kansen die social media bioscopen en filmtheaters bieden. Het doel is om initiatieven op dit vlak te stimuleren en bestaande initiatieven te ondersteunen. Systematisch zullen we een aantal stappen volgen die van belang zijn bij het uitwerken van een socialmediastrategie. In dit eerste artikel leggen we de focus op het belang van doelgroeponderzoek en het bepalen van doelstellingen. In het tweede artikel vertellen we iets meer over de tactieken en het belang van een (goede) content- strategie. In het derde en laatste artikel beschrijven we de stap naar een praktische workflow. Ook zullen we enkele aansprekende voorbeelden noemen. Zenden Veel commerciële organisaties bin nen het sociale web beginnen met het zenden van informatie, zonder eigenlijk te weten of mensen er wel op staan te wachten. Het bepalen van een strategie voor de inzet van social media begint echter niet met praten, maar met goed luisteren naar de doelgroep. Je moet je verdiepen in deze men- sen en hun wensen. Waar bevindt deze doelgroep zich zoal online? Waar hebben ze het over? Heb ben ze het over jouw organisatie, diensten en producten? Wat delen zij met elkaar? Dat luisteren is gemakkelijker dan het misschien in eerste instantie lijkt. Een groot deel van de online conversaties vindt namelijk plaats in het publieke domein van het so ciale web en is daarom eenvoudig te monitoren. Er zijn verschillende gratis en betaalde tools voor 'social media monitoring', maar een sim pele zoekopdracht op bijvoorbeeld Twitter, doet vaak al wonderen. Zoek binnen Twitter op termen als '#bioscoop' of '#film', eventueel in combinatie met een naam van een bioscoop, filmtheater en/of plaatsnaam, en je weet precies wat mensen bezighoudt. Vragen stellen Het ligt misschien voor de hand, maar de meest effectieve manier om een relevant antwoord op be langrijke vragen te krijgen, is door deze vragen gewoon te stellen aan de doelgroep. Maak daar voor bijvoorbeeld gebruik van een kort vraaggesprek of een (online) enquête, om de behoeften bij én de drijfveren van de doelgroep naar de oppervlakte te halen. Om dit te illustreren hebben we een bescheiden onderzoek uitgevoerd met een beperkt aantal respon denten. Via Twitter hebben we 150 filmliefhebbers bereid gevonden om een korte enquête in te vullen. De resultaten van dat onderzoek zullen we gedurende deze artike lenreeks aanhalen om de strategie te onderbouwen. Het is verstandig om eerst te kijken naar de voorkeuren en interesses van de doelgroep op het gebied van bioscoopservice. Op deze manier kun je helder krijgen of er voldoende draagvlak is voor jouw initiatieven via social media. En waar de inzet van sociale media waarde kan toevoegen aan jouw huidige activiteiten. Bioscoop als merk Uit ons onderzoek blijkt bijvoor beeld dat een groot deel van de ondervraagden duidelijk een favoriete bioscoop of filmtheater heeft. Liefst 77 procent geeft aan dat hij of zij bijna altijd naar dezelfde filmvertoner gaat. Je zou dus kunnen zeggen dat er bij veel bezoekers al een bepaalde The Social Net- v/or/c loyaliteit bestaat ten opzichte van een bioscoop of filmtheater. Dat is iets wat zeker binnen de social media in het voordeel kan werken. Hierdoor zijn mensen namelijk eerder geneigd om zich aan een bepaald 'merk' te verbinden. Dit blijkt ook uit de vraag of men sen berichten van hun favoriete bioscoop of filmtheater willen ont vangen op sociale netwerken als Hyves, Facebook of Twitter. Meer dan 71 procent geeft aan dat zij dit zeker zouden overwegen. De helft beantwoordt de vraag zelfs met 'Ja, heel graag!'. Slechts acht procent geeft aan hier totaal geen behoefte aan te hebben. Act local Interessant zijn ook de beweegre denen waarom mensen naar een bepaalde bioscoop of filmtheater gaan. Van de respondenten geeft 62 procent aan dat de program mering aan hun behoefte voldoet. Wellicht kan sociale media ingezet worden om aanbod en vraag nóg beter op elkaar aan te laten slui ten? Verder staat op een goede tweede plek (met 59 procent) het feit dat een bioscoop dicht in de buurt te vinden is. Het kan een reden zijn om de activiteiten op social media niet (alleen) als overkoepelde organisatie (lees bioscoopgroep) te ondernemen, maar juist als lokale bioscoop. In formatie van een lokale bioscoop maakt de content relevanter voor de ontvanger. Dit is in een als maar groeiend informatieaanbod van groot belang. Oftewel: 'Think global, act local!' Bovenstaande vraagstukken zijn slechts enkele voorbeelden die je uit een goed doelgroeponderzoek kunt halen. Wanneer je jouw doelgroep onder de loep hebt genomen, kun je doelstellingen gaan bepalen. Probeer daarbij middelen en doelstellingen duidelijk van elkaar te onderscheiden. Vaak wordt het middel (een account op Twitter, een Facebookpagina) als doel genomen, terwijl dat de middelen zijn om je doel te bereiken. Een platform of kanaal moet dus geen doel op zich zijn. Formuleer doelstellingen Formuleer in plaats daarvan heldere, meetbare doelstellingen met als belangrijkste vraag: wat wil je bereiken met de inzet van social media? Wil je de kaartver koop stimuleren? Wil je acties en evenementen onder de aandacht brengen? Wil je meer terugke rende bezoekers? Meer en beter contact met de bezoeker? Het servicegebied vergroten? De doelgroep betrekken bij productin novatie? Meer positieve publiciteit? Of een combinatie van een aantal van deze doelstellingen? Wanneer je duidelijke doelstellingen hebt geformuleerd, kun je targets gaan bepalen, die je over een bepaalde periode wilt bereiken. Hoeveel kaarten wil je meer verkopen? Hoeveel volgers en vrienden wil je aan het bedrijf binden? Hoeveel nieuwe producten wil je samen met je doelgroep ontwikkelen? Met deze targets, kun je na afloop het effect van de inzet van sociale media evalueren. In het volgende deel van dit drieluik over sociale media voor bioscopen en filmtheaters vertellen we iets meer over contentstrategie. Op welke manier kunnen filmver toners de interactie aangaan met hun publiek? Waar hebben klanten behoefte aan? Uit ons onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat er een duidelijke roep om interactie is bij deze doelgroep. Daarnaast draagt de doelgroep ook zelf verrassend veel mogelijkheden aan. Meer daarover in de volgende HFN. Joost Geurtsen is als digital media consultant werkzaam bij Lammers van Toorenburg Benelux PR BV. Zuckerberg, do I have your full attention?' (David Selby als Gage in The Social Netwqrk) 'We lived on fahns, then we lived in cities, and now we're going to live on the internet!' (Sean Parker in The Social Net

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 8