Film kijken waar je maar wilt m m fcZF HFN INTERNATIONAAL INTERNATIONAAL Curzon Cinema biedt cinema on demand Het unieke van de Curzon Cinemas zit niet in het feit datje een gekoeld glas sauvignon blanc mee kunt nemen de zaal in, of datje met je lap top draadloos kunt surfen in de bar. Nee, wat de Engelse independent bioscoopketen zo bijzonder maakt is datje in je eigen huiskamer met je wijntje en je internetverbinding de meest recente films in hoge kwaliteit kunt bekijken. 'Je wilt die nieuwe film erg graag zien, maar je kunt geen babysitter regelen? Klik!' 'Onze favo riete manier om een film te presen teren blijft de fysieke bioscoop/ 'We laten ons niet tegenhou den door grenzen.Ik zou graag een Curzon Amsterdam zien.' Door Jan van Houten Bioscoopgebouwen in Londen zien er overdag weinig glamoureus uit. Neem Curzon Soho, in de hippe wijk West End. Een saai, grijs kan toorgebouw waarin blijkbaar com merciële tandartsen zijn gevestigd. Maar 's avonds doet neonlicht veel goed en eenmaal de trap afge daald voel je de liefde voor de betere Europese en wereldfilm je tegemoet stromen. In de bar wordt geloungt en aan de muur hangen dvd's te koop van Fish Tank en Efre et Avoir. Nog een etage lager en vlak voor je de zaal ingaat om 13 Assassins van Takashi Miike te gaan zien, kun je aan de counter naast popcorn ook sterke drank, Yoomoo Frozen Yoghurt en pittige kraaknootjes in dito zak kopen. Een paar wijken verderop, aan winkelstraat King's Road, maakt Curzon Chelsea zich op voor het vierde avontuur van kapitein Jack Sparrow door het uitreiken van 3D-brilletjes aan het binnenstro mende publiek. 'Wij geloven niet in een homogene eenheidsworst. Elke bioscoop is afgestemd op de plek waar hij zich bevindt.' Aan het woord is Ross Fitzsimons, hoofd strategy business deve- lopment van Curzon Artificial Eye. Het bedrijf beheert een Londense bioscoopketen (Curzon, met zes vestigingen), een film- en dvd-dis- tributeur (Artificial Eye), een online dvd-shop en Curzon on demand, een nieuwe dienst waarmee je de meest recente films thuis kunt bekijken via het internet. Independent Soho trekt een jonger publiek. Het is West End, een hippe nachtelijke hotspot, en de programmering is daar een afspiegeling van. 'Elke bioscoop trekt een ander publiek', aldus Fitzsimons. 'Ik ben wat terug houdend om onszelf een arthouse- bioscoop te noemen. Dat roept verwachtingen op. Wij draaien veel films die absoluut in het genre passen, maar ik prefereer liever de term independent. We draaien net zo gemakkelijk de nieuwste Pi- rates of the Caribbean-fWm. Maar daar laten we ook Pina zien, een kleine, onafhankelijke dansfilm die je arthouse kunt noemen, maar die ook gezien kan worden als alterna tieve content. Die grens is aan het verschuiven en daar voelen wij ons prettig bij.' Fitzsimons is trots op de relatieve kleinschaligheid van zijn bioscopen die hooguit drie zalen hebben en in het geval van Curzon Chel sea slechts een. 'We zijn geen multiplex dat zegt: wij hebben al deze films draaien en het maakt ons geen donder uit of ze goed of slecht zijn. Een vriend van mij gaat altijd naar Curzon Soho. Als ik hem vraag naar welke film hij gaat, dan zegt hij dat hij dat niet weet, maar hij weet wel dat er altijd wel iets draait dat hij wil zien. Dat is het verschil. Onze klanten vertrouwen erop dat wij een goede selectie maken van films waar zij dan zelf weer uit kunnen kiezen. Daarom geven we de voorkeur aan een klein aantal schermen met betere films dan aan een bioscoop met tig zalen.' Frustrerend Artificial Eye is de distributietak die de betere Europese en wereldfilm naar het Verenigd Koninkrijk haalt. Zij vertegenwoordigen films als Des Hommes et des Dieux, Win ter 's Bone, Waltz With Bashiren binnenkort Melancholici, de nieuwe Lars von Trier. Handig dat ze in Lon den alleen al zeven bioscopen heb ben om hun materiaal te vertonen. 'De films die we aankopen zullen niet misstaan in onze bioscopen,' aldus Fitzsimons, 'maar niet alle films zijn geschikt om een week lang schermen bezet te houden. Soms is een film zo specialistisch dat hij slechts een keer te zien is in een bioscoop. En zoals elke filmlief hebber weet, het is een frustreren de ervaring om een film te willen zien die nu al niet meer draait. En ik wilde die film net morgenavond zien en ik wil niet een uur onder weg zijn naar centraal Londen omdat hij toevallig daar alleen nog maar draait. Maar ik heb geen keuze, pas over vier maanden kan ik die film op dvd zien.' Mobiel Het zou best de Franse film Un Poison Violent kunnen zijn die Artificial Eye begin mei uit heeft gebracht en die een week later in Londen in een enkele (Curzon-) bioscoop te zien is. Een film die geen volle zalen gaat trekken, maar die zeker een publiek heeft. Un Poison Violent is op hetzelfde moment ook beschikbaar gesteld via Curzon on demand, de web dienst die sinds december opera tioneel is. Het enige datje nodig hebt is een scherm met een inter netverbinding en een webbrowser. Via de website van Curzon kun je de film voor twintig pond een week lang naar believen bekijken. In HD-kwaliteit en surround sound. Op je televisie, op je computer scherm of op je mobiel. Mits die laatste Flash aankan, waardoor momenteel de iPhone en iPad nog even buiten de boot vallen. 'Wij zijn de enige bioscoopeigena ren ter wereld die een dergelijke dienst aanbieden', zegt Fitzsimons trots. 'Je leest een recensie in de krant, je wilt die film erg graag zien, maar je kunt geen babysitter regelen; je zit in een rolstoel; je bent honderd kilometer verwijderd van de dichtstbijzijnde bioscoop die de film draait. Het maakt niet uit: klik.' Oud vuil Op dit moment biedt Curzon on demand alleen films uit de cata logus van Artificial Eye, maar dat is volgens Fitzsimons slechts het begin van het verhaal. 'Diverse distributeurs zijn enthousiast over dit concept. Vooral de onafhan kelijke filmmaatschappijen zien er de voordelen van in en hebben ons al benaderd om ook hun films on demand aan te bieden.' De rode stoel met colahouder en de digitale projector hoeft van Fitzsimons gelukkig nog niet bij het oud vuil. 'Onze favoriete manier om een film te presenteren blijft de fysieke bioscoop, omdat we dan zeker weten dat we de film op de beste manier tot zijn recht kunnen laten komen. Maar in een land met zestig miljoen inwoners bereiken we er in een dichtbevolkt gebied als Londen maar tien miljoen. We willen ze alle zestig miljoen bereiken!' Fitzsimons buigt zich voorover. 'We laten ons niet tegenhouden door de grenzen van Groot-Brittannië. Als er mensen in Nederland zijn die met ons willen samenwerken dan moeten ze zeker contact op nemen. Of het nou gaat om online content of om fysieke bioscopen. Ik zou graag een Curzon Amsterdam zien, of een Curzon Utrecht.' Uitdaging Zal Melancholia, de nieuwe film van Lars von Trier die door Artificial Eye wordt gedistribueerd, meteen on demand beschikbaar zijn? 'In principe wel,' aldus Fitzsimons, 'maar als een bioscoopketen als Vue besluit om de film mee te draaien, dan zullen ze dat niet willen. De filmindustrie is de enige ter wereld die zichzelf zulke restricties oplegt. Het is alsof je een auto koopt en hem vervolgens vier maanden niet voor je deur mag parkeren. Waarom zou je dat doen? Dat is niet ten gunste van 'Now will you please turn on the television set?' (Jack Nicholson in One Flew Over the Cuckoo's Nesf) 'It's all for nothing if you don't have freedom' (Mei Gibson in Bravehearf)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 11