E INTERNATIONAAL HFN de consument, maar puur bedoeld voor de bioscoopeigenaar. Ik wil niet kritisch zijn over mijn collega's, maar wat hebben zij te bieden? Willen ze hun publiek een ervaring meegeven die ze kunnen delen? Of willen ze slechts een film ver tonen die alleen binnen hun vier muren gezien mag worden?' Fitzsimons heeft wel een paar tips. 'Het belangrijk ste voor een bioscoopeige naar is dat hij focust op wat er speciaal is aan wat hij te bieden heeft. Waarom komen mensen naar mij toe? En probeer dan al die aspecten te verbeteren of creëer nieuwe verwachtingen. Ik geef toe: dat is nogal een uitda ging voor kleine, onafhankelijke bioscopen die al jaren opereren op dezelfde manier. Maar ik geef je op een briefje dat als ze dat niet doen, ze het niet zullen overleven.' Alternatief Het toverwoord volgens Fitzsimons is alternatieve content. Opera, ballet, theater. 'Driejaar geleden was dat nog een curiositeit, nu is het een snel groeiend onderdeel van onze omzet. Wij distribueren en draaien momenteel Pina, de 3D-dansfilm van Wim Wenders. Is het een film of is het dans? Het is in ieder geval cinema-entertain- ment en de plek om dat op een ultieme driedimensionale manier te ondergaan is in een bioscoop! Dat is een ervaring die je wilt delen.' Maar Fitzsimons denkt verder. 'Recentelijk is de documentaire Senna verschenen, over het leven en dood van Formule 1 -racer Ayrton Senna. Waarom organi seer je niet een speciale scree ning waar je live een grand prix uitzendt en daarna die film? Een ander goed voorbeeld hebben we enkele jaren geleden gedaan. We kregen toestemming om het laatste seizoen van The Wire te vertonen voordat hij op televisie zou komen. Dat deden we op vrij dag en zaterdag tussen tien uur 's avonds en zes uur 's ochtends, in aanwezigheid van bedenker David Simon en hoofdrol spelers Dominic West en Clarke Peters. We verkochten kaartjes van 60 pond en de rij stond tot om de hoek. We had den de zaal drie keer kunnen uitverkopen.' Visie Of je de trappen afloopt naar Curzon Soho, of de trappen op naar Curzon Mayfair, of je zon dagmiddag live het Bolshoi Ballet in Curzon Richmond meemaakt, of met je kids naar Tangled gaat in Curzon Millbank, je voelt overal de energie van een bedrijf met visie. Een visie die door Ross Fitzsimons in daden is omgezet waarbij de aloude panden in de Londense binnenstad een mentale verjongingskuur hebben ondergaan. 'Bioscopen kunnen op deze manier een gedeelde ervaring opwekken op een manier die nooit door dvd, on demand of televisie kan worden geëvenaard.' Voeg daar goede kwaliteitskoffie aan toe, een bar met drankjes, draadloos internet en een plek waar mensen op hun gemak hun krantje kunnen lezen of met elkaar kunnen praten en je hebt de perfecte plek die nog jaren meekan. 'Wij zijn niet uniek in deze manier van denken, maar het verbaast mij steeds weer dat er een hoop bioscopen zijn die dat nog niet doen.' HMV Curzon Gesitueerd in de Londense wijk Wimbledon is HMV Curzon een beetje een vreemde eend in de bijt en staat ook los van de zes andere Curzon-bioscopen. Het is de combinatie van een entertainmentwinkel, vergelijkbaar met een Free Record Shop, met daarboven een state-of- the-art cinema met drie zalen met digitale projectie. Het idee van de samenwerking ontstond in 2008. Vol enthousiasme dacht Ross Fitzsimons dat deze combinatie op meerdere plekken in Engeland uitgevoerd kon worden. Maar anno 2011 heeft HMV door de sterk teruglopende dvd-verkoop moeite om het hoofd boven water te houden. Hoewel HMV Curzon goed draait, blijft het voorlopig bij deze ene vestiging. 'Je ziet met HMV wat er in driejaar kan gebeuren. Het is dus niet te voorspellen hoe het landschap er over drie jaar uitziet.' 'I had the craziest dream last night. I was dancing the White Swan.' (Natalie Portman in Black Swan)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 13