Zo onderscheidend mogelijk bezig zijn D Op locatie O IN THE PICTURE IN THE PICTURE/OP LOCATIE 'Niet al je ideeën kunnen succesvol zijn' 'Als je als bioscoop niet over gaat op digitaal, is je bestaan niet gega randeerd' In gesprek met Utopia-directeur Peter Isaak Toen de Utopia-vestiging in Almere zes jaar geleden werd gebouwd, kwamen daar - als eerste bioscoop in Neder land - ook digitale filmzalen in. De bezoekers zaten daar in eerste instantie echter helemaal niet op te wachten. Di recteur Peter Isaak: 'Ik ben graag een trendsetter in plaats van een trendvolger. En soms stoot je je neus wel eens.' Door Lisa Ros/ng Peter Isaak heeft een duidelijke visie op zijn vak. 'Ik vind het heel belangrijk dat je in deze branche zo onder scheidend mogelijk bezig bent, op alle manieren die met bioscoopbeleving te maken hebben. Op het hoofdpro duct film heb je geen invloed, maar aan filmbeleving kun je wel iets doen.' Isaak was bijvoorbeeld lang op zoek naar een mannelijke equivalent van de Ladies Night. Dat werd uiteindelijk Burgers, Beer Blockbusters. En het sloeg aan. 'Het klinkt gemakkelijk, want het zijn een paar simpele ingrediënten, maar het duurt lang voordatje zoiets hebt gevonden.' Successen en missers 'Als ondernemer moetje niet bang zijn om je nek uit te steken', stelt Isaak. Soms gaat dat goed, zoals met Bur gers, Beer Blockbusters, en soms niet. 'Dat is niet erg, zolang je het maar probeert. Ik ben graag een trendset ter in plaats van een trendvolger. Ik vind dat essentieel als je succesvol wilt zijn in deze business. Onze bezoekers willen verandering, dynamiek, entertainment. En soms stoot je je neus wel eens. Een voorbeeld is de Tapas Tray. Ik wilde een nieuw product in ons buffet. Ik bedacht de Tapas Tray, een selectie van verse tapas met champagne erbij. Het zag er prachtig uit, maar het sloeg niet aan. Ik heb duizenden van die trays laten maken. Als we er vierhonderd hebben verkocht dan is het veel. Maar zo gaat dat, niet al je ideeën kunnen succesvol zijn.' Digitalisering Inmiddels heeft bioscooponderneming Utopia, die ook actief is in België, Luxemburg en Frankrijk, zes vestigingen in Nederland. Toen de vestiging in Almere zes jaar ge leden open ging, had het gebouw al drie digitale zalen. 'Daar waren we heel trots op.' Het waren de eerste digi tale zalen in Nederland. 'Er waren drie redenen waarom we kozen voor digitaal. We wilden er in een vroeg stadium technische ervaring mee opdoen. Daarnaast wil den we andere content kunnen vertonen zoals opera's, concerten, Formule 1 en gaming. En we dachten dat het publiek het ook zou waarderen. Dat bleek een verkeerde aanname te zijn. Digitaal trok geen extra bezoekers. De mensen hadden zoiets van: wat nou digitaal? Alles is Peter Isaak. toch al digitaal?' Inmiddels voltrekt de digitalisering van de bioscoopsector in Nederland zich in rap tempo. Een van de belangrijk ste missies voor Utopia Nederland is om alle zalen te digitaliseren. 'We zitten op dit moment midden in dat fysieke proces. Eigenlijk vind ik het een saaie periode, want ik ben alleen maar bezig met opdrachten voor installateurs over extra bekabeling, luchtafvoer en bouw kundige aanpassingen, dat soort dingen. En het kost ook nog eens veel geld. Maar het is nodig. Want als je als bioscoop niet overgaat op digitaal, is je bestaan niet gegarandeerd. Een andere projectietechniek vraagt ook om een andere werkmethodiek. Daar focussen wij ons nu op. Fysieke controle op filmprints hoeft niet meer. Nu wordt er onder meer gecontroleerd of de digitale sleutels wel kloppen en dergelijke. Daar moetje een solide administratie en controle voor opzetten. Het betekent dus dat er op een hele andere manier gewerkt moet gaan worden in bioscopen. Ik denk dat nog niet iedereen zich dat realiseert.' Carrière Het is Isaak gelukt om van zijn hobby zijn beroep te ma ken. 'Ik ben een groot filmliefhebber. Als jongetje keek ik op donderdagavond altijd naar het Belgische tv-program- ma Première, met Jo Röpcke. Ik vond dat een van de hoogtepunten van de week, want dan kon ik filmtrailers zien.' Wel merkt Isaak dat hij momenteel minder met films zelf bezig is, maar eerder met de randzaken er omheen. 'Ik probeer er wel altijd tijd voor vrij te maken om het filmproduct te blijven zien, want dat is de core business. Ik wil wel weten wat wij verkopen.' 'Congratulations, another one of your plans has successfully backfired!' (Tina Fey als Roxanne Ritchi in Megamind) Via via kwam Isaak terecht in de bioscoopwereld. In 1981 begon hij te werken bij het grootste filmlaborato- rium van Nederland, Color Film Centre. Vanaf die tijd specialiseerde hij zich verder in het postproductiesta dium van film. Na te hebben gewerkt bij onder meer Haghefilm, RCM en Cineco, werd hij geattendeerd op een vacature bij Polyfilm, dat later werd overgenomen door Utopia. 'Als je passie hebt voor film en je hebt het geluk datje in deze business terechtkomt, dan word je al snel besmet met het virus. Ik zie om mij heen dat mensen heel lang in dit wereldje blijven hangen.' Video on demand De Nederlandse en mondiale bioscoopwereld zijn flink in beweging en er liggen verschillende kansen, maar er loeren ook bedreigingen. Hoe denkt Isaak hierover? 'Ik denk dat we hele moeilijke jaren hebben gekend, maar we zitten nu in een fase dat iedereen vrij content is met het filmaanbod en met de resultaten. Er worden goede films gemaakt en met name de Nederlandse producties worden commercieel steeds sterker. 3D is ook een be langrijke publiekstrekker geworden. Voor mij is een van de grootste bedreigingen dat het internet steeds breder wordt gebruikt als platform om film te kijken, zoals met video on demand. Een aantal majors heeft recentelijk al aangekondigd dat ze films zestig dagen na de bioscoo prelease gaan aanbieden voor negenentwintig dollar (zie ook pagina 23, red.). Ik vind dat een zeer zorge lijke ontwikkeling, maar ik vrees ook dat het onvermij delijk is. Het internet bereikt steeds meer huishoudens en wordt dus voor studio's ook steeds interessanter als platform voor filmreleases. De bioscoop moet zich dus blijven onderscheiden om bezoekers te trekken.' Een idee waar Isaak al een tijd mee rondloopt, is het vertonen van trailers op tv. 'Ik zou graag meer structurele expo- sure op tv willen, ledere dag, op een vaste tijd, een wisselend trailerblok van zo'n twintig minuten. Ik denk dat iedereen dat kan waarderen. Bo vendien denk ik dat de hele industrie daarvan profiteert. Het verbaast mij ook dat we zoiets nog steeds niet hebben. Het format heb ik in principe al klaarliggen. Dus als er een geïnteresseerde omroep is die er brood in ziet, bel gerust.' 'In order to be successful, one must project an image of success at all times.' (Peter Gallagher als Buddy Kane in American Beauty) CineMec slaat vleugeis uit Gerben Kuipers van CineMec Ede wil op zeker vijf nieuwe locaties in Nederland vestigingen openen. In een interview met het Financieele Dagblad zegt hij dat hij samen met een aantal geïnteresseerde private investeerders 'uit de hoek van de vastgoedexploitatie en de congresbranche' zoekt naar wegen om zijn ge patenteerde CineMec-formule verder over Nederland uit te rollen. Het concept van het 'multi entertainment center' heeft Kuipers ontwikkeld in Ede, pal aan de snelweg Al2. 'Ik wilde iets compleet nieuws neerzetten. En ik geloof niet in de toekomst van biosco pen in binnensteden, oguit in plaatsen Amsterdam. Je >et absoluut goed reikbaar zijn, je ..ioet ruimte hebben voor vijf, zes of liefst nog meer zalen. En je moet de mogelijkheid hebben meerdere functies in hetzelfde gebouw te combineren.' In 2006 breidde Kuipers het pand uit met een grote Expo/theaterzaal met ruim duizend stoelen, bedoeld voor congressen. Maar op dat moment brak de kre dietcrisis uit en werden er minder seminars en congres sen gehouden. Kuipers bleef niet bij de pakken neerzit ten en maakte de zaal geschikt voor driedimensionale filmvertoningen. Inmiddels trekt de congresmarkt weer aan en lopen de special events als opera en ballet steeds beter. CineMec trekt ruim 630.000 bezoekers per jaar en is daarmee een van de best lopende bios copen van Nederland. 'Dit concept is aantrekkelijk voor investeerders met een wat langere adem. Een bioscoop ais deze vergt een investering van een kleine dertig miljoen euro en gaat direct renderen', aldus Kuipers. 'En bang dat we het pand verlaten hoeven ze niet te zijn, we kunnen toch nergens anders heen.'

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 16