Back to the Future m Bioscoop Hoe ziet de filmsector er in 2028 uit? ACHTER DE SCHERMEN ACHTER DE SCHERMEN 'Ik denk dat er steeds meer bios copen voor specifieke doelgroe pen gaan komen.' Het film- en bioscoopbedrijf in 2028 Over pakweg zeventien jaar hoopt Holland Film Nieuws zijn 200e editie te mogen vieren. We leven dan in het jaar 2028: bestaat de Nederland se bioscoop- en filmsector dan nog wel? En zo ja, hoe ziet het landschap er uit? Adjiedj Bakas, onlangs verkozen tot trendwatcher van het jaar, werpt een blik in de toekomst. Door Robbert Blokland We schrijven 2028. Zijn er nog bioscopen? 'Jazeker. Natuurlijk zullen mensen over zeventien jaar nog veel meer kijken op hun computers en hun smartphones en de opvolgers daarvan. Maar de behoefte aan het groepsgevoel van met zijn allen ergens naar kijken, blijft altijd bestaan. Kijk naar een programma als Boer zoekt vrouw, meer dan vijf miljoen mensen kijken ernaar, en gaan er vervolgens als een gek over twitteren. Aan datzelfde gevoel appelleert een bioscoopbezoek: je met z'n honderden samen twee uur lang onderdompelen in een andere wereld. En de 3D-ervaring wordt nog veel verder uitgebouwd, al heb je daar tegen die tijd natuurlijk niet zo'n vervelend brilletje meer voor nodig.' Gaat het aantal bioscoopbezoekers dan ook nog verder groeien? 'Jazeker. Dit jaar telt de aarde naar verwachting zeven miljard mensen. Over zeventien jaar zijn dat er vermoedelijk achtenhalf miljard. Al die consumenten hebben behoefte aan entertainment. Bovendien gaat de bevolking enorm vergrijzen. Dat zie je nu al: de babyboomers van na de oorlog gaan nu allemaal met pensioen en leven daarna nog zo'n vijftien tot twintig jaar. Veel van hen zijn eenzaam: een op de vier Ne derlanders zegt dat van zichzelf. Die mensen willen er uit, zolang ze maar niet tussen van die Marokkaanse et terbakjes zitten. Ik denk dat er steeds meer bioscopen voor hele specifieke doelgroepen gaan komen. Elke leeftijdscategorie en lifestyle krijgt zijn eigen avond of zelfs theater.' Dus de bioscopen draaien overuren. 'Sowieso. Je ziet nu al dat in Europe se bioscopen concerten en theater voorstellingen in Londen of New York in high def inition worden vertoond. Dat biedt enorm veel perspectief: wat dacht je van het live meekijken naar een ingewikkelde operatie, voor mensen die dat leuk vinden? Bovendien gaan de bioscopen zich steeds meer richten op andere eve nementen. Ik merk nu al dat ik steeds vaker lezingen geef in bioscopen. Dat is een feest, omdat dat betekent dat ik prachtig beeld en geluid tot mijn beschikking heb. Die potentie gaan de bioscopen uitbouwen: over dag een goed betaald congres en 's avonds reguliere filmvertoningen.' Over wat voor onderwerpen gaan de films in 2028? 'Er blijft altijd een grote markt voor historische gebeurtenissen die om gezet worden in films. Over een jaar al krijgen we een spannende thriller over de operatie waarbij Osama bin Laden werd gedood, om maar wat te noemen. Hoe meer we moder niseren - en daar zijn we nog lang niet klaar mee - hoe meer behoefte er is naar verhalen uit het verleden. We willen onze roots blijven kennen. Dat zie je nu ook bijvoorbeeld in de musicalindustrie, waar steeds meer verhalen dwepen met het verleden.' Wat gaat er veranderen aan het productieproces van films? 'Het produceren van films zal steeds goedkoper worden. Vroeger moest je voor een grote historische massascène duizenden figuranten Trendwatcher Adjiedj Bakas. Foto Michel ter Wolbeek. dagenlang inhuren. Tegenwoordig komt dat soort scènes al groten deels uit de computer. Dat procédé wordt nog verder verbeterd en vooral veel goedkoper. Een film die nu 100 miljoen kost, kost in 2028 nog pakweg tien miljoen. Dat betekent dat films gemakkelijker gefinancierd kunnen worden, maar dat er ook veel meer bagger wordt gemaakt. Kijk naar Bollywood: daar kost het maken van een film niets, maar het gros daar van is te slecht om aan te zien. Daar moet de bioscopen wel voor uitkijken: dat het publiek niet overvoerd raakt en film- moe wordt.' Je ziet tegenwoordig al dat het publiek films gaat meefinancie- ren. Neemt die ontwikkeling een vlucht? 'Ja. De social media gaan daar een veel grotere rol in spelen. Stel, ik wil als producent een film maken over onderwerp X. Dan stap ik naar Facebook of Twitter en zeg: ik wil graag 500.000 namen van mensen in Nederland die houden van onder werp X. Het doelgroepdenken wordt veel sterker. Dat geldt ook voor Ne derlandse films trouwens. Er komen steeds meer films die zich toespitsen op de regio. Limburgers of Friezen willen graag meebetalen aan een film over hun eigen geschiedenis.' Is er nog een plek voor filmcritici in 2028? 'Dat betwijfel ik. De hele filmelite van jury's en analytici gaat hun macht verliezen. De filmbranche gaat verder vervolksen. Ik ben zelf heel blij als ik voor een boek een slechte recensie krijg, want dat betekent doorgaans een veel betere verkoop. Dat geldt ook voor de bioscopen: New Kids: Turbo!'werd afgekraakt en trok meer dan een miljoen bezoe kers. Hoeveel bezoekers trokken de winnaars van de Gouden Palm en het Gouden Kalf vorig jaar?' Een wisselend panel geeft kort antwoord op een actuele San Fu Maltha, filmproducent 'Ik vind het altijd erg riskant om voor spellingen te doen. Er zullen in 2028 zeker nog bioscopen zijn. Maar die zullen een andere functie vervullen dan nu het geval is. Het zal steeds meer een "event" worden: semi- live-experiences. Alsof het publiek er zelf lijfelijk bij is. Denk een beetje aan wat Jake Sully overkomt in Ava tar. Ik weet niet hoe we dat gaan realiseren, ik ben geen uitvinder. Er zal sowieso 3D-geluid komen, denk ik. En filmproducenten moeten daar ook rekening mee gaan houden en er op inspelen door een ander soort producten te gaan maken.' Ge/te Roelink, directeur Filmhuis Den Haag 'Anno 2028 heeft de beeldcultuur de schriftcultuur definitief verdron gen. Iedereen is 100% pictomaan geworden en creëert en deelt be wegende beelden via het internet. Film is een verplicht vak op school. In dit oerwoud van beeld fungeren instellingen als Filmhuis Den Haag als magneet en kompas, zowel door het aanbod in huis als via een netwerk van sites en communities en activiteiten op locatie. Het zijn de fysieke plaatsen waar gelijk- en niet-gelijkgestemden elkaar ont moeten om de eenzaamheid die de digitale wereld met zich meebrengt, te verdrijven.' Lauge Nielsen, directeur Pathé 'Zo lang vooruitkijken is lastig. In 1994, zeventien jaar geleden, wa ren we net bezig met ons eerste multiplex in Scheveningen. Sindsdien is er heel veel gebeurd. Over zeven tien jaar is er nog meer veranderd, zowel technisch als operationeel. Er worden nog steeds goede films ge maakt en vertoning vindt nog steeds in bioscopen plaats. We zullen laser projectie hebben, of zelfs nog een stap verder. De branche zal er an ders uitzien. Ik verwacht dat de over heid de ondersteuning zal saneren en dat zowel producenten als distri buteurs en bioscopen zelf moeten zorgen dat ze commercieel kunnen blijven draaien.' Wilco Wolfers, managing director A-Film 'Ik denk dat de bioscopen in 2028 veel meer verschillende vertonin gen aanbieden. De digitalisering biedt onbeperkte mogelijkheden. Bioscoopexploitanten gaan veel meer verschillende media aanbie den, zoals vod. Distributeurs be staan nog, maar hebben hun naam en functie veranderd. We kunnen onszelf beter "filmmarketeers" gaan noemen, want dat wordt nog veel meer onze taak. Daarnaast worden distributeurs de komende jaren een belangrijker spil in het netwerk van financiers, die makers en geld met elkaar in contact bren gen.' Rachel van Bommel, managing director Independent Films 'In 2028 heeft de technologie een grote verandering teweeg gebracht in bioscopen, maar ook in de overige filmexploitatie. Het is nog belangrijker geworden om helder voor ogen te hebben voor wie een film is bedoeld en hoe een film zich kan onderscheiden. Bios coopreleases zullen als event aan trekkelijk blijven, maar voor niche films zal een nieuw businessmodel ontstaan. Waar de marketing vroe ger eenrichtingverkeer was, is er dan sprake van een dialoog met de doelgroep. Het wordt steeds belangrijker een relatie op te bou wen met je publiek.' Gerben Kuipers, eigenaar CineMec Ede 'Bioscopen kennen in 2028 een veel bredere functie dan nu. Het zijn deels webwinkels geworden: je kunt er live naar films kijken óf je kunt digitaal een file ophalen om piraterij- en virusvrij thuis op je eigen systeem te bekijken. We wor den een soort benzinestations voor beeld- en geluidsmateriaal, een be trouwbare plaats waar je al je au diovisuele content kunt krijgen. Ook mensen die nu illegaal downloaden hebben daar dan behoefte aan omdat dan alle content die nu nog op het internet zwerft niet meer te vertrouwen is. Net zoals je nu ook geen benzine koopt bij een kraam pje langs de kant van de weg.' foads? Where we're going, we don't need roads.' (Christopher Lloyd als Emmett Brown in Back to the Future) 'Even the smallest person can change the course of the future.' (Cate Blanchett als Galdnel in The Lord of the Rings)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 48