De volgende doorbraak TECHNIEK HFN Peter Jack son schiet op dit mo ment The Hobbit, als eerste grootscha lige film op 48 fps. Van vierentwintig naar achtenveertig beelden per seconde Het traditionele aantal van vierentwintig filmbeelden per seconde wordt in Hollywood ernstig ter discus sie gesteld en niet door de minsten: regisseurs James Cameron en Peter Jackson zijn vurig pleitbezorgers en toepassers van een hogere beeldfrequentie tot wel 60 beelden per seconde. Gaan ze de filmwereld na bijna een eeuw veranderen? Door Nick Ceton Film wordt sinds de twintiger jaren van de vorige eeuw geschoten met vierentwintig beelden, oftewel frames, per seconde (fps). Eenvoudig gezegd was deze snel heid destijds net voldoende om een redelijke geluids kwaliteit te kunnen behalen. Een hogere snelheid zou simpelweg meer meters film kosten en dus onnodig duur worden. En nu conformeert een hele industrie zich al bijna een eeuw rond een op het eerste oog arbitrair gekozen getal. Realistisch James Cameron, regisseur van onder meer Avatar, hield op CinemaCon afgelopen maart in Las Vegas een vurig pleidooi voor het verhogen van deze frame- rate naar 48 of zelfs 60 beelden per seconde. Het beeld zou er aanzienlijk helderder van worden en de bewegingen veel rustiger en vloeiender. Kortom, een veel realistischer beeld. Hij demonstreerde dit aan de hand van een aantal voorbeelden waarbij het aan wezige publiek vooral de verbetering in de stap van vierentwintig naar achtenveertig fps duidelijk opmerk te. Het 'strobing'- of 'judder'-effect, dat film nu juist zo kenmerkt bij snelle panbewegingen en acties, wordt veroorzaakt door de beperking die (slechts) vieren twintig beelden per seconde met zich meebrengt. De oproep van Cameron heeft op het internet een stroom van reacties van zowel voor- als tegenstanders veroorzaakt. Prijzen de voorstanders de realistischer beelden, de tegenstanders verfoeien deze want door het verlies van het 'strobing'-kenmerk gaat film er in de theaters straks net zo uitzien als een televisiedocumen taire of videogame. Maar is dat kenmerk wellicht niet meer dan de typerende, en door sommigen geprezen 'kraak' van een naald in een vinyl lp die na de komst van de cd (bijna) verdween? Cameron staat niet alleen. Peter Jackson schiet op dit moment de opvolger(s) van The Lord of the Rings-f\\ms, The Hobbit, als eerste grootschalige film(s) op 48 fps en licht dit uitgebreid toe op zijn Facebook-pagina. Of Warner Bros. uiteindelijk ook de vertoning op 48 fps zal doen is nog niet duidelijk, maar verwacht wordt dat Regisseur Peter Jackson op de set van The Hobbit. eind 2012 meer dan 10.000 theaters hiertoe in staat zouden moeten zijn. Vermoeiend Camerons pleidooi is niet nieuw want drie jaar gele den meldde hij al dat hij Avatar graag in 48 fps had willen doen. In de 2D-wereld zijn we gewend aan het 'strobing'-effect dat 24 fps met zich meebrengt, maar met de realistische beelden in 3D wordt dit effect hin derlijk en vermoeiend voor de ogen. Filmen op twee keer zo hoge frequentie levert overigens evenzoveel extra data op. Daarom geeft Cameron er de voorkeur aan liever op 2K 48 fps te filmen dan op 4K 24 fps. Een verhoging van framerate boven resolutie dus! Het vervolg op Avatar zal zeker op een hogere framerate gefilmd gaan worden: op 48 of wellicht zelfs 60 fps. Het is overigens niet voor het eerst dat er wordt gekeken naar een verhoging van het aantal beelden per seconde. In de jaren 80 introduceerde Douglas Trumbull het showscan-formaat dat 60 fps en daar naast 70mm-film gebruikte. Maar onder meer doordat theaters niet in nieuwe projectoren wilden investeren flopte dat formaat. Ook het Maxivision 48-formaat dat 48 fps op 35mm registreert kwam niet van de grond om dezelfde reden. De mogelijkheden voor hogere framerates waren er dus al een tijdje en de daarmee te behalen voordelen en beeldverbetering dus ook. Een verschil is echter dat de meeste digitale servers vandaag de dag met een eenvoudige software-upgrade het nieuwe formaat aan kunnen. Bovendien zijn James Cameron en Peter Jackson niet de minsten in de filmindustrie. Wie weet breekt een hogere framerate nu wel door en krijgen de twee vermaarde regisseurs het gelijk aan hun kant. 'I think there's more to this Hobbit than meets the eye.' (lan McKellen als Gandalf in The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 50