HFN Theaterpaspoort Pathé Haarlem m ACHTER DE SCHERMEN/THEATERPASPOORT Digitale cinema geeft bios copen voor het eerst toegang tot hun eigen appara tuur. daarvoor zouden best wel klanten tussen het filmpu bliek kunnen zitten. Je kunt hiermee je hele produc tenscala promoten. En waarom niet bij mensen die hier toch al graag komen en ambassadeur voor CineMec zouden kunnen zijn?' Het enige rustmoment Inloopprogramma's hoeven zich natuurlijk niet te beperken tot vijf minuten, maar zouden ook tussen filmvoorstellingen in een loop kunnen draaien. Zo hoeft het publiek zich nooit te vervelen, want er is altijd wat te zien op het witte doek. Bioscopen die zo'n inloopprogramma overwegen, moeten wel enkele keuzes maken. Zo moet er worden nagedacht over het zaallicht (moet dat vol aan?) en over de vraag of zo'n programma met geluid moet worden gedraaid. Wat moet de attentiewaarde van zo'n programma zijn? Moet het net zoveel aandacht van bezoekers trekken als het voorprogramma? Waar moet het mee worden gevuld? Hoe vaak moet het worden ververst? Pathé's senior manager marketing Communications Youry Bredewold is er nog niet over uit of Pathé derge lijke inloopprogramma's moeten hebben. 'Het publiek passeert in de bioscoop momenteel misschien al zo'n 50 commerciële boodschappen voordat het de zaal heeft bereikt', zegt hij. 'Ik denk dat we kritisch moeten blijven: wil de bezoeker dit wel? Misschien zijn die paar minuten voordat de film begint wel het enige rustmo ment in de hele bioscoop.' Bredewold wil echter wel nadenken over het concept: 'Het zou wel een manier zijn om het publiek bioscoopspecifieke informatie te geven, als het toch al aandacht heeft voor het scherm. Dan denk ik aan de Ladies Night, een aankondiging van een filmmarathon of een meet-and-greet met de cast van een film. Het moet niet meer van hetzelfde zijn. Het zouden andersoortige boodschappen moeten zijn, die ook onze adverteerders niet in de verdrukking brengen.' Uitbesteden De vraag is natuurlijk wel of bioscopen zo'n inloop programma zelf zouden moeten ontwikkelen, zoals CineMec, of zouden moeten uitbesteden. Mariene Wickel van Jean Mineur Mediavision overweegt of haar bedrijf zo'n programma voor bioscopen zou kunnen verzorgen. 'Het is leuk als je een zaal binnenkomt en er draait al iets. Wat mogelijk is, is echter afhankelijk van de exploitant. Een inloopprogramma heeft ook pas zin als bioscoopcomplexen geheel gedigitaliseerd zijn', aldus Wickel. 'Het materiaal moet er goed uit zien en je moet zorgen voor voldoende aanbod en continuïteit. Maar je zou tijdens die inloop allerlei leuke dingen kunnen doen. Zo zou je advertising kunnen combineren met interactie met het publiek. En er zijn tegenwoordig allerlei artiesten die hun tournee laten sponsoren door bedrijven. Dat zou ook hartstikke leuk zijn om in de bioscoop te laten zien.' 'We have a great section of do-it-yourself.' (Elizabeth Banks als Beth in The 40 Year Old Virgin) Naam theater: Pathé Haarlem Plaats: Haarlem Aantal filmzalen: 8 Aantal stoelen: 1.256 Formaat grootste scherm: 14 meter x 6 meter Exploitatie: Pathé Theatermanager: Richard van Velzen Open vanaf: 2 juli 2011 Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis: circa 500.000 per jaar Projectoren: Barco 3D: Masterlmage Kassasoftware: ticket.international Bioscoopreclame: Jean Mineur Mediavision Merken aan het buffet: Coca-Cola, Jimmy's Pop corn, Lays, M&M's, Piazza d'Oro Waarin is het theater echt onderscheidend?: 'Pathé Haarlem is uniek in zijn bouw, de theaterzalen zijn namelijk gesitueerd op de tweede verdieping. Door het gebruik van kleuren straalt het theater veel warmte en gezelligheid uit. Pathé Haarlem zal alle mogelijke concepten voeren, van kinderfeestjes tot Ladies Nights, van Hollywoodproduct tot opera en ballet. En 3D mag natuurlijk niet ontbreken.' Website: www.pathe.nl/haarlem

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 55