HFN
Theaterpaspoort
Pathé Haarlem
m
ACHTER DE SCHERMEN/THEATERPASPOORT
Digitale
cinema
geeft bios
copen voor
het eerst
toegang tot
hun eigen
appara
tuur.
daarvoor zouden best wel klanten tussen het filmpu
bliek kunnen zitten. Je kunt hiermee je hele produc
tenscala promoten. En waarom niet bij mensen die hier
toch al graag komen en ambassadeur voor CineMec
zouden kunnen zijn?'
Het enige rustmoment
Inloopprogramma's hoeven zich natuurlijk niet te
beperken tot vijf minuten, maar zouden ook tussen
filmvoorstellingen in een loop kunnen draaien. Zo
hoeft het publiek zich nooit te vervelen, want er is
altijd wat te zien op het witte doek. Bioscopen die zo'n
inloopprogramma overwegen, moeten wel enkele
keuzes maken. Zo moet er worden nagedacht over het
zaallicht (moet dat vol aan?) en over de vraag of zo'n
programma met geluid moet worden gedraaid. Wat
moet de attentiewaarde van zo'n programma zijn?
Moet het net zoveel aandacht van bezoekers trekken
als het voorprogramma? Waar moet het mee worden
gevuld? Hoe vaak moet het worden ververst?
Pathé's senior manager marketing Communications
Youry Bredewold is er nog niet over uit of Pathé derge
lijke inloopprogramma's moeten hebben. 'Het publiek
passeert in de bioscoop momenteel misschien al zo'n
50 commerciële boodschappen voordat het de zaal
heeft bereikt', zegt hij. 'Ik denk dat we kritisch moeten
blijven: wil de bezoeker dit wel? Misschien zijn die paar
minuten voordat de film begint wel het enige rustmo
ment in de hele bioscoop.' Bredewold wil echter wel
nadenken over het concept: 'Het zou wel een manier
zijn om het publiek bioscoopspecifieke informatie te
geven, als het toch al aandacht heeft voor het scherm.
Dan denk ik aan de Ladies Night, een aankondiging
van een filmmarathon of een meet-and-greet met de
cast van een film. Het moet niet meer van hetzelfde
zijn. Het zouden andersoortige boodschappen moeten
zijn, die ook onze adverteerders niet in de verdrukking
brengen.'
Uitbesteden
De vraag is natuurlijk wel of bioscopen zo'n inloop
programma zelf zouden moeten ontwikkelen, zoals
CineMec, of zouden moeten uitbesteden. Mariene
Wickel van Jean Mineur Mediavision overweegt of haar
bedrijf zo'n programma voor bioscopen zou kunnen
verzorgen. 'Het is leuk als je een zaal binnenkomt en er
draait al iets. Wat mogelijk is, is echter afhankelijk van de
exploitant. Een inloopprogramma heeft ook pas zin als
bioscoopcomplexen geheel gedigitaliseerd zijn', aldus
Wickel. 'Het materiaal moet er goed uit zien en je moet
zorgen voor voldoende aanbod en continuïteit. Maar je
zou tijdens die inloop allerlei leuke dingen kunnen doen.
Zo zou je advertising kunnen combineren met interactie
met het publiek. En er zijn tegenwoordig allerlei artiesten
die hun tournee laten sponsoren door bedrijven. Dat zou
ook hartstikke leuk zijn om in de bioscoop te laten zien.'
'We have a great section of do-it-yourself.' (Elizabeth Banks als Beth in The 40 Year Old Virgin)
Naam theater: Pathé Haarlem
Plaats: Haarlem
Aantal filmzalen: 8
Aantal stoelen: 1.256
Formaat grootste scherm: 14 meter x 6 meter
Exploitatie: Pathé
Theatermanager: Richard van Velzen
Open vanaf: 2 juli 2011
Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis:
circa 500.000 per jaar
Projectoren: Barco
3D: Masterlmage
Kassasoftware: ticket.international
Bioscoopreclame: Jean Mineur Mediavision
Merken aan het buffet: Coca-Cola, Jimmy's Pop
corn, Lays, M&M's, Piazza d'Oro
Waarin is het theater echt onderscheidend?:
'Pathé Haarlem is uniek in zijn bouw, de theaterzalen
zijn namelijk gesitueerd op de tweede verdieping. Door
het gebruik van kleuren straalt het theater veel warmte
en gezelligheid uit. Pathé Haarlem zal alle mogelijke
concepten voeren, van kinderfeestjes tot Ladies Nights,
van Hollywoodproduct tot opera en ballet. En 3D mag
natuurlijk niet ontbreken.'
Website: www.pathe.nl/haarlem