Internet is geliefde bron van filminfo m ONDERZOEK HFN In de vrije tijd van tie ners heeft het inter net een belangrijke plaats in genomen. De online informatiezoektocht van tieners Tieners zijn een van de belangrijkste doelgroepen voor de bioscoopsector. Eenvoudigweg omdat zij vaak naar de bioscoop gaan. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) publiceerde recentelijk een rapport over de inte resse van tieners in cultuur. Samen met andere gege vens biedt dat rapport bruikbare inzichten op welke wijze tieners - hier gedefinieerd als de twaalf- tot en met achttienjarigen - het internet gebruiken voor hun cultu rele informatievoorziening. Dus ook hoe zij het beste bereikt kunnen worden. Door Dim/fri Lahaut In de vrije tijd van tieners heeft het internet een belang rijke plaats ingenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt het internet door tieners ingezet voor het onderhouden van contacten (97%), voor entertainment (89%) en voor het opzoeken van informatie (70%)90% van de tieners gebruikt het internet dagelijks. Volgens het onderzoeksbureau IVO hebben bijna alle Nederlandse tieners thuis toegang tot het internet. In 2008 had zelfs 41 van de tieners al toegang tot het internet op hun eigen kamer. Daarnaast ontwikkelt de markt van mobiele breedbandaansluitin gen via smartphones zich erg snel in Nederland. Van 3,7 miljoen aansluitingen medio 2010 naar 5,6 miljoen eind 2010. Volgens een rapport van het SCP zal de dekking van smartphones in 2015 zelfs 100% bedragen. Of zoals het IVO zegt: 'iedereen heeft internet, en het internet is overal'. Contact via het internet Het via het internet zelf actief zoeken naar informatie over speelfilms is geliefd onder tieners. Ruim 60% van de tieners doet dit soms of vaak. Tussen de seksen zit geen verschil, maar wel in opleiding. Havo- en vwo-leerlingen zoeken vaker op het internet naar informatie over speelfilms dan vmbo'ers (68% versus 51 Het internet wordt ook massaal ingezet om praktische informatie over bioscopen te krijgen (zoals adresgegevens, openingstijden en toegangsprijzen). 87% van de tieners doet dit soms of vaak. Alhoewel het afhalen van bioscoopkaartjes aan de kassa nog steeds de meest gangbare vorm is, is het internet voor 17% van de tieners de meest gebruikte manier om bioscoopkaartjes te kopen (2008). Sociaal Naast het opzoeken van informatie op het internet, wordt het vooral ook door tieners gebruikt om te commu niceren. Volgens het CBS is maar liefst 91 van de jonge internetters actief op sociale netwerken. Hiermee lopen Nederlandse jongeren in de EU voorop. Tieners spreken op het internet voornamelijk over interesses die aanslui ten bij het dagelijks leven. De top drie bestaat uit muziek (64%), tv-programma's (63%) en speelfilms (61 Het SCP concludeert helder dat 'tieners ook online blijk geven van een duidelijke voorkeur voor populaire cul tuur'. Voor bioscoopondernemers en filmdistributeurs zijn er dus genoeg kansen op het internet. Jongeren com municeren via het internet immers veel met vrienden over speelfilms en creëren online profielen op sociale net werksites. Hier willen tieners zich volgens het SCP vooral aan leeftijdsgenoten van hun beste kant laten zien. Bovendien is het zo dat passie in het algemeen, dus ook liefde voor film, uitnodigt tot sociale interactie op het internet. Maar let op: 'het internetgebruik van tieners is een onderdeel van de jeugdcultuur en daarin houden zij volwassenen graag op enige afstand'. Ook de snelle opkomst van mobiel internet dwingt bios copen en filmdistributeurs tot nieuwe klantbenaderingen. Zo dienen websites geschikt te worden gemaakt voor mobiele telefoons (kleiner scherm en minder snellere verbinding). Maar er kan ook een (gratis) applicatie worden ontwikkeld. Daarnaast geldt voor met name bioscoopexploitanten dat zij via diverse zoekmachines gemakkelijk gevonden moeten kunnen worden. Search Engine Optimalization (SEO) is hierbij van groot belang. u u u boeken/tijdschriften radio nooit af en toe/soms vaak Informatiebron nen leerlingen voortgezet onderwijs over bioscopen. MSc. Dimitri Lahaut is onderzoeker bij Stichting Filmon- derzoek Voor dit artikel zijn uiteenlopende publicaties gebruikt (op aanvraag beschikbaar via dimitri@filmonderzoek.nl). Bewerking Stichting Filmonderzoek. 'Believe me, the last thing you want is a human teenager running around your house.' (Paul Giamatti als Limbo in Planet of the Apes)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 59