Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 Doe open die deur! SPECIAL TRAILER/LEADER Dat wil toch niemand missen? HFN Special trailer Het zal wel even wennen worden, maar na deze zomer moeten de bioscopen het toch echt gaan stellen zonder de recettemag neet die Harry Potter heet. Met het tweede deel van Harry Poffer and the Deathly Hallows komt er na tien jaar echt een einde aan een bijzondere periode. Want zo mag dat best wel worden gekwali ficeerd. Was het niet omdat de Harry Po/fer-films stuk voor stuk bewezen dat de bioscoopervaring niet te kopiëren valt, dan was het toch wel vanwege de omzet die de serie de industrie heeft opgeleverd. De top tien van beste weekendopeners ooit bestaat vrijwel alleen maar uit Poffer-fWms. En uit de bezoek-top-twintig van de laatste tien jaar blijkt dat er geen Pottereilm was die minder dan 1,2 miljoen bezoekers trok in ons land. Aan dat alles komt deze zomer met de grote finale - in 3D - dus een einde. Harry Potter en Lord Voldemort vechten hun strijd definitief uit. Dat wil toch niemand missen? Hoofdrollen: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Ralph Fiennes Regisseur: David Yates Distributeur: Warner Bros. Pictures International Releasedatum: 13 juli 2011 Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2. Distributie War ner Bros. Pictures International Het is al vaak gezegd en het zal nog vaak worden ge zegd: we leven in een fascinerende tijd. De digitale re volutie - en ik doel niet alleen op de huidige uitrol van de digitale projectoren en dito servers - zorgt voor een complete omwenteling in ons denken en doen. Van de gezondheidszorg en het onderwijs tot en met defensie. In allerlei sectoren dringt de digitalisering door. Van de dokter die via de webcam een patiënt diagnosticeert en de leraar die het digibord gebruikt om les te geven tot en met de F-16-piloot die zijn iPad meeneemt in de cockpit om een kaart te kunnen lezen. Natuurlijk is er een sec tor waar digitaal nog net even wat meer van zich doet spreken. Dat is niet de geïsoleerde filmsector, maar het gehele entertainmentbedrijf. Van de filmproducent tot de tijdschrifthandelaar, van het kabelbedrijf tot de muzikant, van de boekenu'rtgever tot en met de bioscoopexploitant. Allemaal hebben ze er mee te maken. Niet in de laatste plaats omdat de consument in denken en doen flink aan het veranderen is. Het is altijd een genot om te merken hoeveel mensen en bedrijven er niet lijdzaam toekijken, maar actief - of noem het proactief - omgaan met kansen die de nieuwe tijd biedt. Curzon in Londen is zo'n bedrijf. Speciaal ter gelegenheid van het junkiummer, dat we vanwege de Europese vakbeurs CineEurope die eind juni in de RAI plaatsvindt, elk jaar een internationaal tintje proberen mee te geven, bracht een van onze redacteuren een be zoek aan het entertainmentbedrijf. Het leverde een mooi portret op van een bedrijf dat meegaat met de tijd. Er zijn in dit 100e nummer van HFN nog meer artikelen te vinden waaruit blijkt hoe onze sector omgaat of kan omgaan met het nieuwe denken dat deze tijd is vereist om overei te kunnen blijven. Dat ge. vanzelfsprekend ook vc onszelf. Zeventien jaar la hebben wij dit blad gema vanuit een zeker Asterix- Obelixperspectief, zoals in special in deze editie, zo tr fend wordt geschetst. Mc digitaal klopt ook op onze deu doen. Op welke wijze wij er invulling aan kunnen gaan geven, zijn we aan het bekijken, maar ik hoop dat het u als lezer tevreden stemt. Want daar hebben wij het al die tijd echt voor gedaan. Jeroen Huijsdens Hoofdredacteur 'We can end this!' (Rupert Grint als Ron Weasley in Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 6