CineEurope Revisited
tn
o
HFN
BEURZEN FESTIVALS
BEURZEN FESTIVALS
DH jaar
waren de
seminars
inhoudelijk
beduidend
interessan
ter dan de
afgelopen
jaren, om
dat ze ein
delijk ook
eens over
innovatie
gingen.
20th Cen
tury Fox
stalde
show met
de projectie
van beel
den op witte
doeken die
boven de
hoofden
van het
publiek
golfden.
Tien zaken die opvielen tijdens CineEurope 2011
Europa's enige echte vakbeurs voor bioscoopexploitanten is qua opzet
feitelijk nog gelijk aan die van de eerste editie die inmiddels alweer
twintig jaar geleden plaatsvond. Oké, de naam is anders. Het evene
ment gaat nu, als gevolg van de UNIC-samenwerking, door het leven als
CineEurope. Hoewel veel zaken inmiddels erg bekend en vertrouwd zijn,
was het evenement ook dit jaar verre van saai. We zetten de tien zaken
die ons het meest zijn opgevallen op een rij.
Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens
Het was eind juni twintig jaar
geleden dat de Europese bioscoop
gemeenschap zich voor de eerste
keer verzamelde om zich tijdens
een vakbeurs te laten informeren
over nieuwe films uit Hollywood en
bioscoopproducten die de omzet ten
goede zouden moet komen. Behalve
een korte vermelding hier en daar en
de compilatie van filmische hoog
tepunten vond de viering van deze
verjaardag van CineEurope - dat we
toch vooral kennen als Cinema Expo
- onder de radar plaats. Waarschijn
lijk willen Bob Sunshine en zijn team
niet al te veel in de spotlight staan en
willen ze vooral dat andere aspec
ten opvallen, en dan bij voorkeur
positief. Laten we eens terugkijken
op CineEurope 2011 aan de hand
van tien zaken die ons deze editie
zijn opgevallen.
1Films productpresentaties
Terecht of niet, het algehele oordeel
over de kwaliteit van Europa's enige
bioscoopconventie lijkt elk jaar in
grote mate te worden beïnvloed
door de films en het vertrouwen dat
de productpresentaties de bezoe
kers geven. Hoewel die presentaties
er wederom heel gelikt uitzagen -
20th Century Fox stal de show met
de projectie van beelden op witte
doeken die boven de hoofden van
het publiek golfden - en de previews
er in sommige gevallen veelbelovend
uitzagen, was het merendeel van
de films niet van het niveau datje
hoopt te krijgen tijdens CineEurope.
Al moet worden gezegd dat Disney's
The Help verraste en de exclusieve
vertoning van Harry Poffer and the
Deathly Hallows - Part 2 (en dat van
de bijbehorende behind the scènes)
zelfs de meest starre bezoeker niet
onberoerd kan hebben gelaten.
2. Sterren
Filmsterren mogen doorgaans dol
zijn op de stad waar alles mag, Am
sterdam ligt toch echt te ver weg van
Hollywood om de sterren eventjes
over te laten vliegen voor een be
zoek. Maar er zijn gelukkig altijd die
fijne uitzonderingen. DreamWorks
Animation-baas Jeffrey Katzenberg
was samen met Antonio Banderas
aanwezig om Puss in Boots flink
onder de aandacht te brengen en
regisseur Peter Berg betrad het po
dium om de trailer van zijn Battleship
met het publiek te delen. Maar het
was opnieuw 20th Century Fox
die de registers opentrok. James
Cameron was weer aanwezig en
wel om stukken te tonen van de 3D-
versie van Titanic. Regisseur Ridley
Scott kwam samen met de hoofdrol
spelers Noomi Rapace en Michael
Fassbender om het publiek warm te
maken voor de 3D-sciencefictionfilm
Prometheus.
3. Innovatie
De seminars zijn echt het stiefkindje
van de conventie, zo blijkt elk jaar.
Ten onrechte, want seminars kunnen
een uitstekende manier zijn om
nieuwe ideeën of nieuwe informa
tie met vakgenoten te delen. Dit
jaar waren de seminars inhoudelijk
The Help ver
raste tijdens
CineEurope.
beduidend interessanter dan de
afgelopen jaren, omdat ze eindelijk
ook eens over innovatie gingen. Zo
was Kirk Edwards van Village Cine-
mas Australia overgekomen om een
boeiend betoog te houden over zeer
exclusieve vip-bioscopen, deelde
Fernando Evole van het Spaanse
bioscoopketen Yelmo Cines informa
tie over het vod-platform Youzee en
vertelde producent Tero Kaukomaa
dat crowdfunding - in het geval van
de film Iron Sky - iets is om niet te
geringschattend over te doen.
4. Bob Morrison
Ook dit jaar trad Bob Morrison letter
lijk in de voetsporen van Coca-Cola's
Barry Jones. Opnieuw had de baas
van het marketingbureau Elephants
Can't Jump tijdens het Coca-Cola-se-
minar echt hele interessante dingen
te melden. Morrison presenteerde
resultaten van onderzoek naar Euro
pese tieners. Daar zaten opvallende
zaken tussen, zoals de vaststelling
dat 55% van de tieners zich niet
meer zo welkom voelt in bioscopen
als voorheen en het feit dat ze hun
bezoek steeds minder lang van te
voren plannen. Ja, die Bob Morrison
mag wel terug blijven komen.
5. Millennium
CineEurope mag dan een Europese
bioscoopbeurs zijn, Europese films
lijken maar geen serieus plekje
te kunnen veroveren. Natuurlijk
weten wij ook wel dat het vooral
een feestje is van de Hollywood
studio's maar meer aandacht voor
Europese films zou geen slecht idee
zijn. Daarom was het wel zo leuk
dat er in het programma ruimte was
vrijgemaakt om de makers van het
Scandinavische succesverhaal The
Millenniun>tri\og\e in de spotlight te
zetten. Producent Soren Staermose
kreeg The European Box Office
Achievement Award uitgereikt en
maakte de toehoorders echt op dol
enthousiaste wijze duidelijk dat het
'vuurwerk voor de ogen en de ziel
was om overal in Europa Millennium-
evenementen georganiseerd te zien
worden.'
6. 3D-geluid
Op de tradeshow kon men zich om
het kwartier in een concertzaal wa
nen. Fabrikant Barco demonstreerde
in zijn stand het Auro 3D-geluidssy-
steem, een 13.1 of 11.1 audiosy-
steem dat een 3D-ervaring simuleert
door onder meer speakers hoog én
laag achter het scherm te plaatsen.
Barco is niet
de enige
fabrikant die
met multika-
naals audio
bezig is, iets
dat door di
gitale cinema
beter mogelijk
wordt. Dolby
doet momen-
Vlak voor de
presentatie van
20th Century Fox
teel, voor sommigen onverwacht,
goede zaken met 7.1 audio, maar
ook andere fabrikanten zoals loso-
no zijn er mee bezig. Meerkanaals
audio zou wel eens de nieuwe
manier kunnen worden waarmee
bioscopen zich van home cinema
onderscheiden. Dit staat of valt
echter bij steun van de studio's en
het uitblijven van een oorlog om
formaten.
7. Technische innovaties
Technische innovaties waren vooral
bij de serverfabrikanten te vinden.
Na de spectaculaire demonstratie
dit voorjaar van hogere beeldsnel-
heden door James Cameron op
CinemaCon (zie ook HFN 100),
hebben de serverfabrikanten
deze razendsnel in hun raad
maps opgenomen. Deskundigen
verwachten hier meer beeldverbe
teringen van dan van 4K, omdat
deze op alle formaten schermen
optreden en niet alleen op de
grote. Een andere innovatie was
te vinden op de stands van Qube
en Cinemeccanica, die Integrated
Media Blocks (IMB) introduceerden
die worden gevoed door
LAN-kabels in plaats van
videokabels. Door de
grote lengte die deze
kabels kunnen overbrug
gen, behoren bioscopen
zonder projectiecabine
nu tot de mogelijkheden.
8. De beursvloer
De beursvloer was dit
jaar weer iets kleiner,
maar het goede nieuws
was dat de openingstijden iets wa
ren verruimd. Door digitale cinema
zie je er geleidelijk aan andere
fabrikanten verschijnen. Zo kon de
eerste satellietschotel op de beurs
worden gespot en had filmverzen
der Smartjog een standje op de
beurs. Het was vreemd om fabri
kanten als Cru Dataport en MikroM
met een stand te zien, daar die
vooral aan fabrikanten leveren.
Het beste, nieuwe product van de
beurs was ongetwijfeld de IMB met
LAN-kabels, zoals eerder genoemd.
Ook FTT gooide hoge ogen met
hun gemotoriseerde apparaat dat
de RealD 3D-unit opzijschuift voor
2D-voorstellingen. Want waarom
veel bioscopen 2D-voorstellingen
door de unit heen projecteren en
licht- en scherpteverlies op de koop
toe nemen is een raadsel en ook een
schande.
9. Studio Executives
Elk jaar doen de executives van
de studios hun best om zo aardig
mogelijk te zijn tegen hun partners in
business, de bioscoopexploitanten.
Gelijk hebben ze, want zonder ex
ploitanten geen bioscoopschermen.
En zonder bioscoopschermen geen
omzet en geen marketingetalage
voor hun films. Door de jaren heen
hebben we wel wat executives zien
komen en gaan, maar mannen als
Andrew Cripps en Roger Pollock
(Paramount) en Paul Hanneman
en Thomas Jegeus (Fox) hebben
bewezen een redelijk stabiele factor
te zijn. Dus betraden ze ook dit jaar
zelfverzekerd het podium. Maar de
executive die het meeste wist te schit
teren was Veronika Kwan-Rubinek.
De studio executive van Warner
Bros. was opnieuw innemend, welbe
spraakt en uitermate professioneel.
Dit jaar maakte ze nog meer indruk
dan de voorgaande jaren. Of zou er
dit jaar wellicht sprake zijn geweest
van een Potter-finale-effect?
10. Netwerken
Niet zichtbaar, maar wel uiterst
waardevol is de netwerkfunctie die
CineEurope vervult. Nergens in
Europa krijg je alle mensen die er
op dit vakgebied toe doen zo bij
elkaar als op CineEurope. Dus is het
bij uitstek het moment om nieuwe
contacten aan te boren en de
bestaande relaties op een prettige
manier te onderhouden. Wij zijn toch
heel benieuwd hoe dat voor ons
Nederlanders gaat uitpakken als het
evenement gaat verhuizen. Want het
lijkt erop dat dat in 2012 toch echt
staat te gebeuren...
'What is wrong with you!?' (Liam Neeson als admiraal Shane in Battleship)
'Have you lost your mind? 'No Ma am, but you are about to! (Bryce Dallas Howard en Octavia Spencer in The Help)