Een nieuwe parel voor Pathé
F
HFN
op locatie
m
HFN
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE/OP LOCATIE
'Net als bij
een ijsberg
bevindt
80% van
het com
plex zich
onder de
grond.'
'Het is heel
goed om
te merken
water
gebeurt in
een zaal
bij bepaal
de films.'
In gesprek met theatermanager Richard van Velzen
Bij de inwoners van Haarlem kan de vlag uit. Jarenlang
beschikte hun historische stad niet over de moderne
bioscopen die elders in Nederland wel verschenen. Nu is
de stad in een klap acht state-of-the-art bioscoopzalen
rijker. We gingen een gesprek aan met de man op wiens
schouders de dagelijkse leiding van Pathé Haarlem rust:
Richard van Velzen.
Door llona van Genderen Stort
Pathé Haarlem, dat deel uitmaakt van een groot com
plex op het Zijlvest, ligt aan de rand van de oude bin
nenstad. We vinden er een grote parkeergarage en
enkele winkelpanden rondom een binnenplaats, waar
ook een hip eetcafé in een oude kerk is gevestigd. In
een enigszins onopvallende passage ontdekken we
de kleurrijke ingangshal van de bioscoop met enkele
kassa's en acht kaartautomaten. Maar waar zijn nou
al die zalen?
Puntjes op de i
Twee dagen na de opening melden we ons bij de
ingang van de nieuwe bioscoop. Theatermanager
Richard van Velzen komt aangesneld en poseert
meteen maar even voor de foto in de opvallende
hal. Werklieden lopen achter hem langs met volle
gereedschapskoffers. Toekomstige
bezoekers turen regelmatig met
hun hand boven de ogen door
het glas naar binnen, maar helaas
voor hen is de bioscoop vanmid
dag nog gesloten. Van Velzen:
'Deze eerste week gaan we elke
dag pas om zes uur open, want
we hebben de tijd hard nodig
om de laatste puntjes op de i te
zetten. De afgelopen maanden
is met man en macht gewerkt om
alles op tijd af te krijgen. Zelfs 's
avonds en in het weekend werd er
doorgewerkt. Nu zijn er nog wat
details die afgetimmerd en gelijmd
moeten worden in enkele van de acht zalen.'
Langdurig project
Waarom het allemaal zo op het laatste moment
moest? Van Velzen: 'Je moet weten dat dit project ze
ven jaar geleden al werd gestart door Minerva. Ieder
een was het er over eens, in deze stad en omgeving zit
ongelofelijk veel potentie. Door de fusie met Minerva
vorig jaar kreeg Pathé dit project feitelijk cadeau, maar
toen al met de bouw gestart moest worden, stagneerde
het doordat het Franse hoofdkantoor eerst grondig naar
de tekeningen wilde kijken. Het gevolg was dat veel
tekeningen moesten worden aangepast, met name op
het gebied van zaalindeling om meer beenruimte te
creëren, conform de hoge Pathé-standaarden. Er waren
namelijk 400 stoelen meer gepland! Ook wilde Pathé
Frankrijk voor het eerst in Nederland haar specifiek
uitgewerkte theaterhuisstijl doorvoeren.
Ijsberg
Het moet gezegd, het is een heel apart gebouw. Net
als bij een ijsberg bevindt 80% van het complex zich on
der de grond. Met Richard daal ik twee roltrappen af,
tot we zeker vijftien meter lager bij een helder verlicht
Popcorn Plaza aankomen. 'Leuk gevonden,' lacht Ri
chard, 'maar wij noemen het concessions. Zie je dat van
boven nog daglicht binnenvalt? Het is best diep, maar
het heeft een hele open opzet naar de hal toe. Dit soort
ondergrondse theaters kennen we bijna niet in Neder
land. Eigenlijk zie je ze meer in grote steden als Parijs
en Berlijn. Het Haarlems Dagblad formuleerde het mooi
in hun verhaal over de opening. Ze noemden het: "Een
stad onder het Haarlemse maaiveld". Hier rondom zie
je de deuren naar de acht zalen, de kleinere zalen lig
gen op dit niveau, maar de grote zaal met 380 stoelen
gaat nog een stuk verder de diepte in. Wees niet bang,
we delen de nooddeuren met de Raaks parkeergarage
hiernaast, alle nooduitgangen zijn dik in orde. Het enige
minpuntje is dat er geen mobiel bereik is. Maar een
groot voordeel daarvan is weer dat er niet gebeld of
gewhatsapped kan worden in de zaal.'
Regelmatig werken
We vervolgen het gesprek in het zonnige kantoor van
Van Velzen. Het nette jasje gaat uit. Hij vertelt over zijn
verleden in de hotelwereld. 'Ik heb Hogere Hotel
school gedaan in Maastricht, werkte bij Bilderberg en
bij Bastion Hotels, om daarna naar de Randstad te ver
huizen. Ik maakte de overstap naar Pathé Schevenin-
gen in 2006 voornamelijk om een wat evenwichtigere
werkweek te krijgen. En moetje nu zien, ik werk zeer
regelmatig van negen tot negen! Maar dat is hele
maal niet erg als je een beroep hebt dat je fascineert.
Het team is ook erg leuk. De servicemanagers zijn
afkomstig van Pathé Arena en Pathé de Munt en de
verdere supervisors en servicemedewerkers komen uit
deze regio. Die worden nu door ons opgeleid.'
Programmering
'Voor Haarlem is de planning dat naast de gebruike
lijke top tien films ook de grotere artfilms (PAC), de
succesvolle opera- en balletvertoningen en de Ladies
Nights gaan draaien. De mannelijke variant van de La-
dies Night werkte uiteindelijk toch niet zo goed, want
terwijl vrouwen samen naar de bioscoop gaan, gaan
mannen liever met elkaar naar een voetbalwedstrijd of
naar de kroeg.' Richard probeert bijna alle films die in
zijn theater draaien te zien, in de sneak of in een regu
liere voorstelling. 'Het is heel goed om te merken wat
er gebeurt in een zaal bij bepaalde films. Soms zijn de
aankondigingen lovend, maar valt het heel erg tegen,
of blijkt het opeens ontzettend grappig. Dan is het fijn
als je goed kunt inschatten wat je publiek ervan gaat
vinden. Je hebt dan ook beter door wat de doelgroep
zal zijn en welke tijden daar het beste bij passen.
Zo kun je Gooische vrouwen of Sonny Boy beter op
de vroege avond neerzetten, maar kan Bridesmaids
prima op een later tijdstip. Vaak werken die tijden ook
psychologisch. Toen ik net bij Pathé werkte, wilde ik zo
veel mogelijk voorstellingen in een
dag proppen. Maar ik heb geleerd
dat één strategische voorstelling
om half acht of tien voor negen -
niet te vroeg, maar ook niet te laat
- vaak veel meer bezoekers trekt.
De passanten gaan nu nog dwin
gender op de ruiten tikken. 'Ja ja,
we gaan zo open, vijf minuutjes
nog. Jongens, kan die laatste
steekkar even in de opslagkost?'
Van Velzen doet zijn jasje weer
aan: 'Je ziet het, het publiek weet
ons te vinden!
<links>Richard
van Velzen.
<onder> Pathé
Haarlem.
Foto's llona van
Genderen Stort
Wolff gaat bouwen in Dordrecht
Wolff Bioscopen realiseert een nieuw bioscoopcom
plex in Dordrecht. De locatie van het gebouw is Stads-
werven, tegenover het Energiehuis. Verdeeld over zes
zalen zal de nieuwe bioscoop 1.200 plaatsen bieden.
'De stad moet gaan bruisen en daar willen we aan
meewerken', zei directeur Jordi Wientjes van Wolff
Bioscopen tegen de lokale pers.
De gemeente Dordrecht heeft de afgelopen tijd ruim
zeventig exploitanten aangeschreven, waarvan er
uiteindelijk vier kwamen met een goed plan voor ver
schillende locaties. Het college koos het voorstel van
Wolff omdat er zo een interessant cultureel cluster op
Stadswerven ontstaat, in aanvulling op de historische
binnenstad. Onderdeel van het plan is een horecage
legenheid met een terras aan het water. Welke exploi
tanten er nog meer interesse hadden, wil het gemeen
tebestuur niet bekend maken.
Wolff Bioscopen wil graag verder over Nederland uit
breiden en ziet hiervoor in Dordrecht een goede mo
gelijkheid. Jordi Wientjes is enthousiast over de locatie
aan het Wantij en de medewerking die hij krijgt van de
gemeente. 'Met het plan zoals dat er nu ligt, met het
voorlopige ontwerp van het gebouw, proberen we de
eindstreep te halen. Maar er kan nog wat worden aan
gepast. En of we nu nog dertig of veertig meter naar
links of rechts moeten, maakt niet zoveel uit.'
De gemeenteraad zal zich in november buigen over
de plannen, maar de verantwoordelijke wethouder
verwacht dat hij deze collegeperiode nog in Dordrecht
een kaartje voor de film kan kopen. In 2014 moeten
de plannen gerealiseerd zijn. Een belangrijke wens
van het college voor de nieuwe bioscoop was dat de
commerciële programmering niet zou wringen met de
programmering van het nog te bouwen arthouse The
Movies aan de Nieuwstraat.
'Am I the only one here whó doesn't know what we're talking about?' (Gabriel Basso als Martin in Super 8)
'l've seen it... Nobody believes me...' 'I believe you.' (Ron Eldard als Louis en Joel Courtney als Joe in Super 8)