Mijlpaal is bereikt, maar niet zonder groeipijn
m
theaterpaspoort
Cinema Oostereiland
HFN
TECHNIEK
TECHNIEK/THEATERPASPOORT
De start
van
Cinema
Digitaals
vpf-
betalingen
op 28 juli
was dan
ook met
recht een
mijlpaal.
HFN
Rollout Cinema Digitaal is gaande, maar er blijft werk aan de winkel
Cinema Digitaal timmert hard aan de weg. Terwijl de
eerste projectoren al zijn geïnstalleerd, wordt er nog ge
sleuteld om het contract voor de deelnemers zo gunstig
mogelijk te maken. Inmiddels hebben al meer dan 175
zalen getekend, maar niet iedereen doet mee.
Door Frank de Neeve
'Ik vind het te gek dat we nu al ruim 175 doeken hebben
gecontracteerd'. Eveline Ferwerda, projectmanager bij
Cinema Digitaal, is eind juli meer dan enthousiast over
het slagen van het nationale digitaliseringsplan. Het
enthousiasme, en misschien ook wel de opluchting, is be
grijpelijk, gezien de bewogen geschiedenis van het plan.
Na periodes van onduidelijkheid over politieke steun,
de financiering en andere kwesties is men nu voortva
rend bezig met de snelle digitalisering. Het plan geldt
in Europa zelfs als voorbeeld van een publiek-private
partnership voor digitalisering.
Onder andere Figi, Luxor, Movie Unlimited en CineCity
hebben zich aan het plan gecommitteerd. De doorbraak
kwam deze zomer, toen JT en Wolff tekenden. Doordat
zij veel premières draaien, heeft het project de kritieke
massa bereikt. Middels de virtual print fee (vpf) die distri
buteurs betalen, stroomt er geld terug naar Cinema Digi
taal, waarmee de projectieapparatuur wordt afbetaald.
De start van Cinema Digitaals vpf-betalingen op 28 juli
was dan ook met recht een mijlpaal.
Verbeteringen
Hoewel de rollout is gestart, werkt Cinema Digitaal nog
steeds aan verbetering van het plan. Neem het voorstel
voor een 'per exhibition fee' die distributeurs zouden
kunnen betalen in plaats van een volwaardige vpf. 'Dat
zou het systeem flexibeler maken', aldus Ferwerda.
Maar bioscopen en distributeurs hebben op hun beurt
ook veranderingen aangedragen.
'De nieuwe eigenaren van JT hebben onze aanlooppe
riode gemist', vertelt Ferwerda. 'Hun inhaalslag vergde
een hoop uitleg. Zij kwamen met terechte op- en aan
merkingen. Met de aanpassingen is het contract voor
iedereen verbeterd.'
Ook andere exploitanten kwamen met voorstellen voor
wijzigingen, soms wel zeven pagina's lang. Inmiddels zijn
er allerlei veranderingen aangebracht in het contract,
dat de facto grotendeels een doorzetting is van de
overeenkomst tussen de studio's en Arts Alliance Media,
de partij die de uitrol en vpf faciliteert. Zo is er een opt
out-optie in het contract gekomen, waardoor bioscopen
eventueel uit kunnen stappen. Andere punten zijn niet
veranderd, maar verduidelijkt.
De sfarf van een
nieuw begin.
A/bert Jon Vos
(Luxor) - links -
sluit overeen
komst met
Cinema Digitaal
(Michael Lam-
brechtsen, mid
den, Ron Sterk,
rechts).
Met de tweede fase van de rollout die in november z'n
beslag krijgt, bezinnen ook de filmtheaters zich over
het contract. Een aantal heeft zich verenigd en via een
gespecialiseerd advocatenkantoor een lijvig commentaar
met meer dan 70 punten opgesteld. Eind juli stuurde dit
kantoor een e-mail naar de filmtheaters met de vraag of
die zich willen aansluiten bij collectieve onderhandelingen.
Pina 3D
Een van de bioscoopgroepen die als eerste bij Cinema
Digitaal tekende was de Luxor-groep. 'Wij hadden al
ervaring met vpf-deals, er lag een voorstel van XDC',
vertelt facility manager Gerrit Doorn. 'Het lastige van
een vpf-deal is datje geen baas meer bent in eigen
cabine; voor elke aanpassing heb je toestemming van
de integrator en/of filmverhuurder nodig. Daar staat te
genover dat een behoorlijk deel van de apparatuur voor
je wordt betaald. Het is Cinema Digitaal gelukt hierin
een redelijke balans te vinden die werkbaar is.' Volgens
Doorn moeten de partijen in deze nieuwe situatie goed
in gesprek blijven. 'Meer dan ooit is het belangrijk om de
dialoog tussen filmverhuurders en exploitanten levendig
te houden, zodat de partijen hun verwachtingen op
elkaar kunnen afstemmen.'
Hoewel het slagen van Cinema Digitaal goed is voor
de bioscopen, is het vooral van belang voor de filmthe
aters, die zonder dit plan wellicht niet zouden kunnen
digitaliseren. Enkele filmtheaters in steden als Eindhoven,
Den Haag en Maastricht hebben de release van Pina
(3D) aangegrepen om de film middels voorfinanciering
al vóór de eigenlijke digitalisering te kunnen draaien.
De apparatuur zal dan later worden ingebracht in het
plan. Nico Haenen, zakelijk directeur van Lumière in
'One life ends, another begins.' (Sam Worthington als Jake Sully in Avatar)
Maastricht, heeft Pina (3D) al drie keer gezien. 'Ik was
helemaal flabbergasted toen ik 'm voor het eerst zag.
Voor m'n gevoel kijk je niet naar een film, maar naar
iets moois in een museum, waar je zo nog een paar
keer naartoe kunt.'
Haenen is niet alleen blij met de film, maar ook met de
keuze om de apparatuur nu al aan te schaffen. 'Wij
hebben het gevoel dat we een goede gok hebben
genomen. 50.000 euro is een grote hap uit onze liqui
diteit, maar de afgelopen twee maanden waren qua
bezoekcijfers de beste juni en juli ooit. Met dank aan
Pina... en het slechte weer natuurlijk.'
Andere partijen
Hoewel het aanbod aan de hele markt is gedaan,
hebben drie exploitanten met buitenlandse eigenaren,
Utopia, Euroscoop en Pathé, ervoor gekozen om niet
mee te doen. Nico Simon, CEO van Utopia: 'Uit onze
berekeningen bleek dat wij bij Cinema Digitaal meer
zouden moeten betalen dan bij het voorstel van Ymagis.
Het lijkt erop dat vooral de distributeurs, met hun lage
vpf hier voordeel van hebben. Maar waarom zouden
distributeurs in Nederland minder moeten bijdragen dan
elders in Europa? Dat vind ik onacceptabel.' Volgens
Ferwerda klopt dat niet: 'De vpf is lager, maar hij wordt
wel langer doorbetaald.'
Volgens Simon is het niet zo dat Utopia niet wil bijdragen
aan de digitalisering van de filmtheaters. 'Wij doen dat
ook in sommige andere landen waar wij actief zijn. Film
theaters kunnen ook worden ingebed in een regulier vpf-
model, daar is geen apart systeem voor nodig.' Simon
is er niet van overtuigd dat er in de nieuwe situatie geen
concurrentie-issues spelen. 'Zo gauw een distributeur niet
aan ons levert omdat hij onze vpf niet wil betalen, maar
wel die van Cinema Digitaal is er een probleem. Wij zul
len ons dan bezinnen op wat we gaan doen.' Ferwerda
in een reactie: 'Cinema Digitaal is getoetst door de
NMa; volgens hen handelen we binnen de regels van
de wet.'
Enkele bioscopen hebben in het
verleden al bij XDC getekend.
Doordat zij nog onvoldoende
bioscopen hebben kunnen interes
seren, is hun situatie nog onduidelijk,
aldus XDC CEO Serge Plasch. 'Voor
het berekenen van vpf heb je 50
zalen nodig. Er zijn steeds minder
bioscopen beschikbaar en als er
niet meer bijtekenen, denk ik dat we
eind augustus een beslissing moeten
nemen wat we gaan doen. Als wij
achterblijven met de 38 zalen die
we nu hebben, dan werkt het niet
en zullen wij de bestaande zalen
moeten verkopen aan Cinema Digi
taal of aan een andere partij.'
'Welcome to the real world.' (Laurence Fishburne als Morpheus in The Matrix)
Naam filmtheater: Cinema Oostereiland
(voorheen Filmhuis Hoorn)
Plaats: Hoorn
Aantal zalen: drie zalen met 110, 60 en 40 stoelen
Exploitatie: Stichting Filmhuis Hoorn
Theatermanager: Margret Wagenaar
Open: september 2011
Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis:
35.000
Projectoren: drie digitale projectoren (NEC), waar
van een 3D
Kassasoftware: Ticketlab
Horecaexploitant: Lokale horecaondernemer
Het filmtheater is onderscheidend omdat: 'het
is gevestigd in een voormalige gevangenis gelegen bij
de historische haven van Hoorn. De binnenplaats vormt
de unieke basis voor zomerse buitenfilmvoorstellingen.
Wilt u een paar dagen film met alles erop en eraan?
Het kan in Hoorn. Laat u per watertaxi naar Cinema
Oostereiland vervoeren, geniet van het actuele film-
aanbod in de sfeervolle filmzalen, neem plaats in de
horeca met uitzicht op de in- en uitvarende schepen en
slaap in een van de voormalige cellen van de gevange
nis. Hoezo onderscheidend?'
Website: www.cinemaoostereiland.nl en
www.oostereiland.nl