Filmsector blijft strijdvaardig
ACHTER DE SCHERMEN
Zijlstra's bezuinigingen funest voor filmorganisaties
De filmwereld verkeert in shock nadat staatssecretaris
Zijlstra zijn omstreden cultuurnota presenteerde. Een
groot deel van de bezuinigingen van 200 miljoen komt
voor rekening van de filmindustrie, die ook al gebukt
gaat onder flinke kortingen bij provincies, gemeen
tes en de publieke omroep. Niemand snapt hoe dit te
rijmen valt met de ambitie om de filmproductie op peil
te houden.
'Onze
enige hoop
is dat we
kunnen
blijven wa
tertrappe
len tot de
economie
aantrekt
Door Robbert Blokland
Een korting van 22,5 procent op de rijksbijdrage: dat is
waar de sector zich mee geconfronteerd ziet per 2013.
Het budget van het Filmfonds, nu nog zo'n 37 miljoen
euro, daalt naar 28,8 miljoen, terwijl de lasten stijgen.
Niet alleen filmmakers kloppen bij het fonds aan, ook
festivals als Cinekid worden er heen verwezen. Boven
dien valt de financiële steun voor het Binger Instituut
grotendeels weg. Het fonds en producenten zelf moe
ten een grotere rol gaan vervullen in talentontwikkeling,
innovatie en internationalisering. Daarnaast moet de
publieke omroep, een belangrijke cofinancier, ook 200
miljoen euro bezuinigen. Dat gaat ook vrijwel zeker ten
koste van het geldpotje.
Minder films
'Het productievolume gaat met 40 procent teruglopen',
voorspelt directeur Doreen Boonekamp van het Film
fonds. 'Dat betekent een daling van dertig naar acht
tien films per jaar. Financieel zitten we dan weer op het
niveau van begin jaren negentig. Daarmee wordt het
onmogelijk om een marktaandeel van zestien procent
in de bioscopen te handhaven.'
De strijdvaardigheid is er nog wel: de sector blijft
pleiten voor aanvullende maatregelen om geld te
genereren, zoals een tax shelter-regeling die in Euro
pese landen lucratief is gebleken. 'De ambities van
het kabinet om het marktaandeel van de Nederlandse
film te behouden, is alleen haalbaar met aanvullende
maatregelen om de bedrijvigheid te stimuleren', stelt
Boonekamp. 'De sector heeft wel de middelen nodig
om investeren in films door private partijen aantrekkelijk
te maken.'
Watertrappelen
Ook grote festivals zitten met de handen in het haar.
Het IFFR, het IDFA en het Nederlands Filmfestival blijven
relatief gespaard, als onderdelen van de culturele
basisinfrastructuur (BIS). Maar Cinekid dreigt met een
verlies van negen ton op een begroting van 2,3 miljoen
euro kopje onder te gaan. 'We begrijpen het gewoon
Het water stijgt
de filmsector tot
aan de lippen
(still van De
storm).
niet', verzucht directeur Sannette Naeyé. 'We voldoen
aan alle eisen van het nieuwe cultuurbeleid. We zitten
ruim boven de inkomstennorm, cultuur toegankelijk ma
ken voor de jeugd is onze core business, we genieten
een enorm internationaal aanzien. Een kamermotie
haalde het niet omdat er volgens het CDA, de beslis
sende stem, "geen politieke ruimte" was.'
Naeyé wil en kan zich niet voorstellen dat dit het einde
van Cinekid zou betekenen. 'Maar het wordt ons wel
enorm lastig gemaakt. We hebben al een enorme
inhaalslag gemaakt op het gebied van private fondsen:
we hadden dit jaar 146 partners.' Voorwaarde is in
veel gevallen wel een solide financiële basis. 'Die heeft-
de overheid nu weggeslagen. Onze enige hoop is dat
we kunnen blijven watertrappelen tot de economie
aantrekt en het politieke tij wellicht keert.'
Vitaal en brutaal
Ook het Nederlands Film Festival moet de broekriem
aan gaan halen. 'We hebben hetzelfde probleem:
een derde van onze begroting, de basis, bestaat uit
subsidies van rijk, provincie en gemeente', legt directeur
Willemien van Aalst uit. 'Daarvan dreigen we een aan
zienlijk deel kwijt te raken. Als alle plannen doorgaan,
scheelt dat vanaf 2013 enkele tonnen.' Bovendien
moet het festival in de toekomst mogelijk het program
ma aanpassen als het aantal films wordt gehalveerd.
Het NFF is wel opgelucht dat het advies van de Raad
voor Cultuur niet is overgenomen om het festival buiten
de BIS te plaatsen.
Veel zal ook afhangen van de provincie Utrecht,
die de ondersteuning van kunst en cultuur niet meer
beschouwt als een kerntaak. Toch houdt Van Aalst de
moed er in. 'De
sector moet
de krachten
bundelen en
bewijzen hoe
vitaal, brutaal
en inventief zij
is', stelt ze.
Het Filmfonds,
filminstituut EYE
en de drie fes
tivals in de BIS
moeten voor 1
februari 2012 hun beleidsplan presenteren. Voor Cine
kid, het HAFF, Binger en Niaf, die buiten de BIS vallen,
is de toekomst nog onduidelijk.
'Jij wou toch actie?' (Georgina Verbaan als Reneetje in Amazones)