The Great Escape HFN HFN Op locatie ED IN THE PICTURE IN THE PICTURE/OP LOCATIE 'Het was een ver doemde plek, waar de gewone Hoornees niet mocht komen.' Ik heb altijd ge zegd, ook richting de gemeente: laat maar komen, de regio is groot genoeg voor twee filmverto ners/ In gesprek met Margret Wagenaar van Cinema Oostereiland Op 2 september beleefde de tot filmtheater omgebouw de voormalige gevangenis in Hoorn zijn première. Het was de bedoeling om een beetje kalm te beginnen, maar de mensen stonden in drommen voor de deur. De stad heeft er met Cinema Oostereiland een fraaie attractie bij. Door Lucia Alleman Het West-Friese stadje ademt de zeventiende-eeuwse VOC-historie. Oude pandjes langs oude grachtjes en bij de haven kijken de scheepsjongens van Bontekoe uit over de baren. Maar de mentaliteit is wel heel anders. Op deze mooie na-zomerdag genieten de scheepslui van de zon en een glaasje rosé in de kuip van hun jacht. Het is de nautische omgeving van het nieuwe Cinema Oostereiland. Tot voor kort stond op dit schiereiland tussen de Grashaven en het IJsselmeer de gevange nis De Krententuin. De gebouwen zijn nu helemaal gerenoveerd en langzamerhand nemen de culturele instellingen, de creatieve ondernemers, het hotel en de appartementenbewoners hun intrek. Rond een groot binnenplein is een nieuw stukje stad ontstaan, een uitgelezen plek voor Film by the Zuiderzee. Verdoemde plek Het Oostereiland was altijd een no go area. Margret Wage naar, sinds 2006 directeur van Filmhuis Hoorn Gnema Oostereiland en trekker van de verhuizing: 'Het was een ver doemde plek, waar gevangenen zaten, armen en bedelaars zich ophielden en waar de gewone Hoornees niet mocht komen. Nu wel. Voor ons was het een belangrijk punt: Kunnen wij van zo'n beladen plek een ontmoetingscentrum maken?' In 2004 schreef het toenmalige bestuur van Filmhuis Hoorn een beleidsplan. Margret: 'We hadden één mooie zaal, de Mariakapel, maar het bestuur wilde meer. Om dat voor elkaar te krijgen hadden ze een koploper nodig die zou gaan verkennen of die ambitie realiseerbaar was. Ik werkte toen als vrijwilliger bij het filmhuis, was jarenlang in de zorg actief geweest als beleidsmaker en was zakelijk leider van Film in Friesland en het Noordelijk Film Festival in Leeuwarden geweest. Ik heb toen gesolliciteerd op die baan.' Daarna begon de zoektocht naar de juiste locatie. 'We hebben allerlei panden bekeken, om te beginnen de kapel, maar daar was een uitbreiding gewoon niet mogelijk. Je hebt hier in Hoorn veel monumenten, maar telkens brak de hoogte ons op. Een filmzaal moet een flinke hoogte hebben, minstens zes meter. Hier hebben we flink wat grond moeten afgraven om die hoogte te krijgen. Toen ik hier voor het eerst kwam, via de binnen plaats, was het nog helemaal dicht. Er hing zo'n drei gende sfeer. De namen van de gevangenen stonden soms ook nog gewoon op de deur. Maar we zagen meteen de mogelijkheden van de prachtige locatie.' Ondernemerschap Belangrijke partner bij de ontwikkeling van Cinema Oostereiland was architectenbureau TPAHGa. Dat kwam met de ideeën voor hergebruik van het complex. Ook de samenwerking met de gemeente was cruciaal. Margret: 'De gemeente heeft flink meebetaald aan de inrichting van het gebouw. Om dat voor elkaar te krijgen werd ik aangesproken op mijn ondernemerschap. Je kunt wel zeggen: die plek lijkt ons wel leuk, nee, je moet cijfers la ten zien. Hoeveel bezoekers denk je te trekken? Op wie ga je je richten? Waarom wil je drie zalen? Dan moet je kunnen uitleggen dat je voor filmdistributeurs een interes sante vertoner moet zijn. In 2009, net voor de laatste gemeenteraadsverkiezingen, hebben we getekend. Ik weet niet of ons dat nu met die crisis gelukt zou zijn.' Behalve subsidie zijn de bijdragen van sponsoren substantieel. 'Met de Rabobank en lokale ondernemers hebben wij goede relaties. Zij zijn ook onze ambassa deurs. Vier keer per jaar organiseren we een spon- soravond, een soort cinebusinessclub. De eerste keer hier heb ik ook de bewoners van het Havenkwartier uitgenodigd en we hebben gezellig zitten na-borrelen. Dat was grappig. Ik houd ervan mensen aan elkaar te binden.' Filmstad Er zit ook een nadeel aan de locatie. Margret: 'Je kunt hier niet parkeren. Je moet zeker tien minuten lopen. Als je hier twee uur op je gat zit kan dat ook wel. Maar dan mogen we je ook niet teleurstellen. Dan moetje goed zitten, goed beeld en geluid hebben; we hebben hier drie digitale projectoren staan. Er moet altijd een film te zien zijn. Met drie zalen, waarvan een met meer dan honderd stoelen, kunnen we ook premières draaien. We zitten bij de distributeurs meteen hoog in de markt.' De bezoekers kunnen er ook een heel dage uit van maken. Zo is er een brasserie met uitzicht op de haven en de foyer, waar je onder de scheepslantaarns tot diep in de nacht over de film kunt na-bomen. Als je wilt kun je ook blijven logeren. De cellen zijn omgebouwd tot compacte hotelkamers. Nu zijn er ook plannen om aan de andere kant van Hoorn een nieuwe bioscoop te bouwen. Margret: 'Volgens mij is de regio groot genoeg voor twee filmvertoners. Wij zetten een heel andere sfeer neer en bedienen het oudere publiek. Ik heb altijd gezegd, ook richting de gemeente: maak van Hoorn maar een filmstad.' Vrijwilligers Deze middag lopen vrijwilligers rond voor de laatste loodjes. 'Er wordt best veel van de groep gevraagd. Nu moeten ze het kantoor verhuizen en straks de Maria kapel leeghalen. Dat is best pittig. Je weet van tevoren nooit precies hoeveel werk het is, maar de sfeer is goed.' Boven is een nieuw kantoor gemaakt. Zitten ze niet de hele tijd uit het raam naar de bootjes te staren? 'Alleen ik, de rest moet werken', grapt Margret. Hier heeft Erik Reemst zijn werkplek. Als automatiseerder is hij verant woordelijk dat hackers niet kunnen inbreken. Naast de pr-medewerker, educatief medewerker, coördinator administratie en verhuizingscoör dinator, is hij de vijfde betaalde kracht. De meeste mensen zijn als vrijwilliger betrokken bij Cinema Oostereiland, 85 bij elkaar. Mar gret: 'Er lopen mensen rond met veel expertise, die zichzelf hier ook kunnen ontwikkelen.' Cinema Oostereiland is straks bijna een continubedrijf, waar overdag schoolkinderen zelf leren films te maken en waar de voorstelling al om 14.00 uur begint. Er zijn vele ideeën om meer met film te doen. De mogelijkheden van Cinema Oostereiland zijn eindeloos. <fofo links> Een vrolijke verhuizing: de symbolische verplaafs/ng van de filmpro/ecfor naar het nieuwe Cinema Oosfer- eiland. <foto rechfs> Margret Wa genaar. Foto Marcel Rob Oostwoud De gemeenteraad van Lisse heeft volgens informa tie van voorzitter Sjoerd Heeringa van Filmhuis Lisse ingestemd met extra geld voor het nieuwe Culturele Centrum CNB, oftewel het Floralis theater. Vijf cultu rele verenigingen, waaronder Filmhuis Lisse, moeten de vaste gebruikers gaan worden van het pand dat vrijwel in het midden van het dorp staat. Vroeger was in het gebouw een bollenveiling gehuisvest. De oude mijnzaal zal voor de nieuwe functies van het theater een oplopende vloer krijgen en worden voorzien van circa 210 stoelen. De omringende hallen worden af gebroken om plaats te maken voor appartementen. Hoewel de gemeente Lisse heeft aangegeven geld beschikbaar te willen stellen om digitale projectie mogelijk te maken, heeft diezelfde gemeente ook te kennen gegeven dat men eigenlijk een commerciële bioscoopexploitant zoekt om de exploitatie van het filmdeel beter dekkend te maken. De planning is dat het Floralis theater haar deuren half 2013 kan openen. Goes Libéma is een van de grotere vrijetijdsbedrijven van Nederland. Het bedrijf, dat onder meer eigenaar is van Safaripark Beekse Bergen, Libéma Vakantiepar ken en Brabanthallen 's-Hertogenbosch, maar ook diverse vakbeurzen en grote publieksevenementen organiseert, ontvangt jaarlijks meer dan 5,1 miljoen gasten. Daaronder bevinden zich sinds kort ook bios coopbezoekers, want met de overname van de bios coop in Goes betreedt Libéma nu ook de bioscoop- markt. De voormalige bioscoop, die eerder bekend was on der de naam Merral, is inmiddels omgedoopt tot Da- Vinci Cinema. Ook hebben er al enkele andere aan passingen plaatsgevonden, vertelde Edwin Koemans, divisiedirecteur beurzen evenementen van Libéma. Zo is de bioscoop omgebouwd van een servicebios coop naar een bioscoop waar men weer een pauze hanteert. De boeking blijft vooralsnog in handen van ET Programmatie. 'You oughta be locked up.' (Steve McQueen als Hilts in The Great Escape) 'Is it true no one's ever busted out of here?' (Jack Thibeau als Clarence Anglin in Escape From Alcatraz)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 14