Hetzelfde, maar dan anders... voorlopig ACHTER DE SCHERMEN Van Joolen: 'Je moet films de ruimte en de lengte geven.Je moet niet willen dat je film overal draait. Daar heb je jezelf mee.' ACHTER DE SCHERMEN Volgens Ron Sterk zal de markt pas na de afloop van de vpf- periode echt gaan openbre ken. ED Het gevolg van de digitalisering voor releasepatronen Nu de digitalisering op volle toeren draait, is de vraag of de manier van werken als gevolg hiervan al aan het verschuiven is. Beïnvloedt de di gitalisering het gedrag van de distributeurs en exploitanten, met name als het gaat om de releaseplanning en programmering? Of blijft alles toch gewoon bij het oude? Door Nick Cefon Over de potentie van digitale cinema is in het verleden al aardig wat geschreven. Los van de beeldkwaliteitsverbetering bieden digitale kopieën duidelijk voorde len ten opzichte van de fysieke 35mm-prints: ze zijn goedkoper, het is eenvoudig om snel kopieën bij te maken, de logistiek kan een voudiger én er is meer flexibiliteit mogelijk bij het programmeren. Ook op een van de nadelen van digitale cinema, namelijk dat het een grote investering vereist aan de kant van de exploitant, is al vaker ingegaan. Het model met de virtual print fee (vpf) biedt hier voor de oplossing. Het is een van de basisvoorwaarden voor een succesvolle transitie van 35mm naar digitale cinema. Simpel ge zegd worden uit de besparingen bij de distributeur (er hoeven im mers geen kostbare 35mm-prints meer te worden geproduceerd), via een financieringsmodel, de investeringen aan de kant van de exploitant deels meegefinancierd en wel door deze distributeur. Widest point of release De vraag is nu of dit vpf-model de katalysator gaat zijn voor nieuwe mogelijkheden voor de branche of dat dit er juist een rem op zet. Veranderen op korte termijn de verhoudingen tussen distributeur en exploitant en de wijze waarop films aan het publiek zullen wor den vertoond? Of blijft alles toch eigenlijk bij het oude? Om hier een antwoord op te kunnen geven moet het vpf-model wat nader worden bekeken. In het verleden besloot een distributeur een film met een bepaald aantal 35mm-prints in de markt te zetten. Deze prints gingen naar exploi tanten met een premièretheater waarvan de distributeur dacht dat zij een filmkopie verdienden. Anderen moesten wachten totdat een print beschikbaar kwam en doorgeboekt werd. Dit oorspron kelijke systeem is door de groei van de markt en de populariteit van een beperkte groep films ove rigens al sterk onder druk komen te staan. Met uitzondering van de filmtheaters en filmhuizen is de categorie second-run theaters allang zo groot niet meer. Voor een digitale premièrekopie die nu in de markt wordt gezet is de distributeur een vpf-afdracht verschuldigd. Dit geldt niet voor alle kopieën die naar exploitanten gaan. De maximum afdracht is namelijk gebaseerd op het zoge noemde 'widest point of release'. Dat wil zeggen het maximum aantal kopieën dat tegelijkertijd in de markt staat. Schuift een kopie daarna door, maar blijft het maximum aantal kopieën gelijk of lager, dan is geen extra afdracht nodig. Terug naar vroeger Technisch gezien is er geen enkel bezwaar alle exploitanten een premièrekopie te geven, maar fi nancieel door de vpf dus wel. Frits Nieuwenhuizen, exploitant van bi oscopen in Schagen en op Texel, bevestigt dat: 'Eerder kon ik mijn Door de vpf was het te kostbaar om Rabat (links) groter uit te brengen. Films als The Tu- rin Horse (rechts) worden wellicht uit de markt gedrukt. digitale DCP-file gratis doorzet ten van Schagen naar Texel. Nu bekijkt de distributeur eerst of er binnen het widest point of release wel ruimte voor is. Het is eigenlijk weer terug naar vroeger.' De marketingcampagne van de distributeurs speelt hierin volgens Nieuwenhuizen een belangrijkere rol dan de eventuele extra vpf- afdracht die voor een extra kopie nodig zou zijn. Hij ziet overigens niet dat zijn kleinere bioscoop op Texel nu minder aandacht krijgt van de distributeurs wat betreft premièrefilms. 'Wellicht is er nu iets meer terughoudendheid door de beperking van het widest point of release, maar zo kijkend naar mijn klembord ziet het er qua pre mières op Texel gewoon goed uit'. Ook Ron Sterk van de NVB bekijkt de markt realistisch en ziet het vpf-model op dit moment zeker niet als een katalysator van heel veel nieuwe mogelijkheden. 'Ik heb nooit gedacht aan eindeloze kansen. De vpf is een noodzake lijke tussenfase om digitalisering te financieren en uiteindelijk in de fase te komen om met weinig kos ten films te kunnen vertonen'. Toch ziet Sterk ook wel voordelen. 'De kosten van een vpf zijn lager dan de kosten van een 35mm-print en zijn dus sneller terug te verdienen. Daarmee is de kans dus groter dat er meer kopieën in de markt verschijnen op zuiver economi sche gronden.' Hele spectaculaire verschuivingen verwacht hij niet. Sterk schat stijgingen in de orde grootte van maximaal zo'n dertig procent meer premièreprints. Voor- en nadelen Heeft een distributeur er belang bij dat zijn films in zo veel mo gelijk zalen draaien en maakt hij dezelfde economische afwe gingen? Salesmanager van de nieuwe distributeur Lumière, Hein van Joolen, realiseert zich dat we nog maar net zijn begonnen. Hij ziet wel meteen de flexibiliteit van programmering. 'Het is natuurlijk nog allemaal erg vers en een beetje aftasten, maar als je een succesvolle film hebt is het veel gemakkelijker een kopie bij te zetten dan in het 35mm-tijdperk. Dat lukt je nu binnen een paar uur. Met een 35mm-print, die vaak uit het buitenland moest komen en waar ondertitels aan toe gevoegd moesten worden, was je soms al gauw anderhalve week verder'. Van Joolen ziet ook dat de markt door digitalisering grilliger wordt en dat heeft ook een nadeel: 'Er kan impulsiever worden gepro- grammeerd. Als een film niet loopt, ligt die er ook sneller uit. Ondanks dat er dan veel geld aan de campagne is uitgege ven.' Die grilligheid biedt echter ook weer kansen. Als een film succesvol is, wil iedereen 'm draaien. De vpf is wel een remmende factor voor kleinere films. Van Joolen noemt Rabat als voorbeeld. 'Die film had een kleinere doelgroep verspreid over het land. Er was veel animo, maar door de vpf was het veel te kostbaar om de film overal te releasen.' Terug naar de vraag of een distributeur er belang bij heeft zijn film tegelijkertijd op zo veel mogelijk schermen te draaien. Van Joolen: 'Je moet films de ruimte en de lengte geven. Je moet niet willen datje film overal draait. Daar heb je jezelf mee.' De distributeur moet het geld dat hij heeft geïnvesteerd uiteraard terug kunnen verdienen. Als de film kort draait, is het erg aan nemelijk dat dat niet lukt. Daar naast heeft een distributeur vaak meerdere films in omloop en wil hij natuurlijk niet met zijn eigen films concurreren. Uit de markt gedrukt Vooralsnog veranderen de verhou dingen dus niet drastisch en lijkt er slechts een kleine verschuiving plaats te vinden. Dat dit toch niet geheel zonder gevolgen zal blij ven, blijkt uit de reactie van llona van Genderen Stort van Eye Film Instituut Nederland, distributeur van arthousefilms. De films van Eye worden doorgaans klein in de markt gezet. De kosten van het digitaal uitbrengen wegen vaak niet op tegen de voordelen van de financiële schaalgrootte. Deze films kennen een lang releasepar- cour met veel second en third runs in de filmtheaters. Het zijn met name deze vervolgruns die nu uit de markt worden gedrukt door de stijging van het aantal première prints van grotere releases. Van Genderen Stort vreest dat de kleine distributeurs het de ko mende jaren veel moeilijker gaan krijgen. De noodzaak de investeringen terug te verdienen en het een voudige principe van vraag en aanbod zorgen ervoor dat er op korte termijn niet veel structureels in de wijze van programmering lijkt te gaan veranderen. Er zal waarschijnlijk een verdere, maar kleine groei van het aantal premièreprints komen omdat dat dankzij de digitalisering eenvou diger wordt. Bij de release van films voor een wat beperktere doelgroep zou de vpf enigszins remmend kunnen werken. Volgens Ron Sterk zal de markt pas na de afloop van de vpf-periode echt gaan openbreken. 'Het is nu aan ons om de branche met behulp van de digitalisering flexibeler en beter te maken. Ik ben er van overtuigd dat de digitalisering die kansen gaat bieden.' 'Everything is different, butthe same...' (Will Robbins als Ox Robbins in BUI Ted's Excellent Adventure) There's no certainty, only opportunity.' (Hugo Weaving als Vin Vfor Vendetta)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 17