T A GAME OF SHADOWS 15 DECEMBER IN DE BIOSCOOP ROBERT DOWNEY JR. Van deze nitwit is na de eerste de beste film die hij maakte gelukkig nooit meer wat verno men. Wanneer je ons 'oeuvre' van de afgelopen vijfentwintig jaar bekijkt, dan zie je een vari ëteit aan producties. Producties die ondertus sen al miljoenen bioscoopbezoekers hebben bereikt (de tv-kijkers buiten beschouwing latend). We hebben, om het maar plastisch te zeggen, menig bioscoopexploitant een mooi zwembad en een onbezorgde oude dag bezorgd. Het feit dat onze films tegen woordig soms ook al schaamteloos worden geplagieerd, is een voorbeeld van ultieme hulde waaruit blijkt dat de films toch ook niet onopgemerkt aan iedereen voorbij gaan. Wanneer je binnen dat spectrum kijkt naar je eigen rol en je het al heel wat vindt dat je je met vereende krachten hebt kunnen losworstelen uit een vergaderweb waarin je tientallen jaren verstrikt bent geweest, dan is het niet meer dan logisch dat er een moment aanbreekt waarop je als filmproducent en regisseur de bakens echt gaat verzetten. Onlangs publiceerde ik EXIT, mijn allereerste boek, een literaire thriller die een fictief ver volg is op mijn film Bella Bettien. In vrijwel alle recensies wordt gesproken over het feit dat het zich bij uitstek leent tot verfilming (dat kan bijna geen toeval zijn en daarom droom ik nu van een bidding war waarin producenten over elkaar heen struikelend voor een astro nomisch bedrag de filmrechten proberen te bemachtigen). Mijn plannen en de inspiratie om het auteurspad verder te gaan bewande len zijn er inmiddels volop. Deo volente. Wanneer Shooting Star in 2012 op gepaste wijze haar vijfentwintigjarig jubileum zal vieren (we zullen de slingers zelf ophangen), ontkom je niet aan de gedachte dat bijvoor beeld een instituut als het Nederlands Film Festival de kans te baat zou kunnen nemen om de even totale als fatale miskenning die Shooting Star daar al vijfentwintig jaar ten deel valt, misschien wat weg te poetsen. Een retrospectief, gouden handdruk in de Walk of Fame, een oeuvreprijs, Cultuur Kalf, Gast van het Jaar, een lintje: allemaal wilde ideeën en fantasieën waar ongetwijfeld niets terecht van zal komen, omdat ze zich duidelijk bevinden boven de Hollandse maaigrens, en omdat er altijd verstikkende statuten en regle menten zijn als alibi om dit soort 'spontane' initiatieven vooral niet te hoeven bedenken, laat staan uit te voeren. De tijd zal het leren. Een kinderhand is gauw gevuld. Hans Pos. Foto Tanja van Rooden. www.sherlockholmesdefilm.nl

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 19