m Piek V mix Jaap& PICK 'N' MIX CARTOON HFN Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... 3E VIORW ËR Mo£ VAN.1 foEH Dutch FilmWorks en Lumière eerder van start De nieuwe filmdistributeurs Dutch FilmWorks en Lumière, tot voor kort partners in de joint venture BFD, zijn eerder zelfstandig van start gegaan dan aanvankelijk werd aangekondigd. In eerste instantie richtten de bedrijven zich op een startdatum van 1 januari 2012, maar de personele verschuivingen als gevolg van het besluit te verzelfstandigen brachten een en ander juist weer in een stroomversnelling, zo vertelde DFW-directeur Willem Pruijssers HFN. Voor Dutch FilmWorks, dat zichzelf presenteerde tijdens een speciale dag op 20 september, betekent de release van The Three Musketeers (3D) op 20 oktober de vuurdoop. Lumière trapt haar distributieactiviteiten op 17 november af met de film Les Hommes Libres. Naast de veranderingen op het personele vlak en het feit dat ze nu minder films uitbrengen, verandert er voor Benelux Film Distributors niets (zie ook de rubriek cast op pagina 50). Sonny Boy is Nederlandse Oscarinzending Sonny Boy is gekozen als Nederlandse inzending voor de Oscar<ategorie Beste Buitenlandse Film. Een selec tiecommissie bestaande uit afgevaardigden van onder meer de Dutch Directors Guild, de Kring van Nederland se Filmjournalisten, het Nederlands Fonds voor de Film en de NVB en de NVF kozen voor de film van regisseuse Maria Peters. Sonny Boy werd geproduceerd Shooting Star Filmcompany. De film werd in Nederland uitgebracht door A-Film en trok meer dan 400.000 bezoekers. Op 24 januari worden de Oscarnominaties bekendge maakt, maar een week daarvoor is de lange lijst van buitenlandse films al teruggebracht tot een shortlist van negen films waar de uiteindelijke vijf nominaties in deze categorie uit zullen volgen. De Oscars worden uitgereikt op 26 februari 2012. Filmdistributeurs gaan koppen tellen De branchevereniging NVF heeft enkele maanden geleden de stichting Ticket Data Control opgericht. Deze stichting gaat in opdracht van de filmdistributeurs aange sloten bij de NVF steekproefsgewijs de ticketprijzen en bezoekersaantallen bij bioscopen en filmtheaters con troleren. Medewerkers van de stichting kopen anoniem een entreebewijs voor een filmvoorstelling waarna zij het aantal bezoekers in de betreffende bioscoopzaal tellen. Vervolgens brengen zij verslag uit aan de stichting die het resultaat deelt met de distributeur wiens film is bezocht. Digitraining Plus Tijdens de Dag van het filmtheater (zie ook pagina 37) maakte NVB-directeur Ron Sterk al melding van het feit dat de cursus van MEDIA Salles over digitale cinema, Di- giïraining Plus, ook in Nederland aangeboden zal gaan worden. Volgens de huidige informatie vindt de cursus plaats in Amsterdam van 29 augustus tot 2 september volgend jaar. Meer informatie over de cursus is te vinden op: www.mediasalles.it/training/training.htm. Trailerpark Er moeten in Nederland meer professionele trailermakers komen. Dat was feitelijk de kern van boodschap die de NVB, de NVF en EYE Film Instituut Nederland geza menlijk brachten tijdens de branchebijeenkomst op 28 september in Utrecht tijdens het Nederlands Film Festival. Nu is het maken van een trailer te vaak een klus die de filmeditor er even bij moet doen. Dat zou niet mogen want trailers zijn van grote waarde voor de promotie van een film, zowel in de bioscoop als online. Gelukkig bleef het niet alleen bij een boodschap, de partijen hadden er ook al over nagedacht hoe de nieuwe in trailers gespe cialiseerde makers er moeten komen. Trailerpark is de naam van het initiatief dat editors, copywriters, grafische vormgevers en iedereen met een professionele inslag die interesse heeft in dit specifieke vakgebied warm moet maken voor de masterclass die voorjaar 2012 aangebo den gaat worden aan mensen die zich opgeven. Meer informatie is te verkrijgen via www.trailerpark.nl. Door Berend Jan Kompanje. Naar een idee van Dirk de Lille. 'Only we can prevent the apocalypse!' (Matthew Macfadyen als Athos in The Three Musketeers)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 22