f m TECHNIEK 'Vroeger moest je op elke machine voor elke film aparte playlists maken, ter wijl we die nu centraal aanmaken en naar de zalen sturen.' HFN Verschil van dag en nacht In Pathé De Kuip wordt sinds augustus met een TMS gewerkt: iCab van het Franse ADDE. Dat heeft al voor veranderingen gezorgd. Er zijn geen reguliere opera teurs meer en alle films draaien automatisch. De veer tien zalen van de bioscoop zijn allemaal gedigitaliseerd en er staan nog slechts vier traditionele filmprojectoren. Die worden niet veel meer gebruikt; eind september draaide alleen de 50+-voorstelling nog op film. Theatermanager Bram van den Broek werkt zelf ook met het TMS. 'Het is een verschil van dag en nacht met 35mm. We hebben hier als managers altijd wel wat ba siskennis van filmprojectie gehad, maar het TMS zorgt ervoor dat wij als niet-technici via een simpel program ma de voorstellingen kunnen verzorgen. De verwachting is dat we er steeds minder werk aan zullen hebben en dat er ook mobiele toepassingen zullen komen.' In de belendende kantoorruimte staat de TMS-compu- ter, waar af en toe plots een Frans sprekende juffrouw uit te horen is. 'Het systeem geeft per zaal belangrijke momenten in de voorstellingen aan, zoals de start van een hoofdfilm en het begin van de aftiteling', vertelt senior operateur Peter Snelleman. 'Binnenkort zal dat gewoon in het Nederlands zijn en dan worden die mededelingen misschien ook weergegeven op de portofoons of via een ander mobiel systeem.' Peter laat zien dat iCab uit verschillende modules be staat. Met 'Supervision' kan de exploitant het overzicht houden, zoals de status van de films per zaal, maar ook het geluidsvolume en zelfs de temperatuur van de apparatuur. Met 'Programme' kunnen de verschil lende filmbestanden worden beheerd, kunnen shows worden opgebouwd en vindt het sleutelbeheer plaats. Met de derde module 'Calendrier' kan men vervolgens de automatische draaischema's van de speelweek in elkaar zetten. Om te laten zien hoe dit werkt sleept Peter de film Conan 3D naar zaal veertien en plakt hem achter de laatste film. 'Nu kun je deze voorstelling simpelweg de hele speelweek op die tijd laten plaatsvinden', vertelt hij. Een show is ook zo gemaakt: Peter sleept commercials, een paar trailers en een hoofdfilm naar een tijdslijn, plaatst een paar pulsen en de voorstelling zou zo kun nen worden gestart. Bij Pathé is dit het werk van een manager. 'Omdat we nog niet zo lang met het systeem werken, beginnen zij elke ochtend met het nalopen van het filmschema in het TMS.' Het is de bedoeling dat de programmering van het TMS uiteindelijk automatisch wordt gevoed door Dolphin, het kassasysteem dat Pathé gebruikt. Maar wie weet wat er nog meer mogelijk is: het aansturen van de 'digitale signage' en digitale posters, communicatie met het lucht behandelingssysteem? Het denken over de mogelijkhe den van een TMS is nog maar net begonnen. Plaats: t- Exploitatie: Pathé Theatermanager: David Hanemaayer Open sinds: 28 oktober 1921 Aantal bezoekers op jaarbasis: circa 450.000 Aantal zalen: 6 Afmetingen grootste scherm: 12,8 meter x 9 meter Projectoren: Zes digitale projectoren en tevens in nog vier zalen 35mm 3D: RealD Servers digitale cinema: Doremi cinema Kassasof tware: Dolphin van ticket.international Mediaexploitant: Jean Mineur Mediavision Stoelen van: Huizenga Group Merken bij het buffet: onder andere Coca-Cola, Chaudfontaine, Grolsch, Jimmy's Popcorn, M&M's, Lays en Piazza d'Oro De bioscoop is onderscheidend omdat: 'de al lure en grandeur van 90 jaar geleden, zoals Abraham Tuschinski het voor ogen had, nog steeds leven en her kenbaar zijn. Een avondje film is altijd gezellig, maar een avondje Tuschinski is een ware avond uit, waar de bezoeker in de mooiste en indrukwekkendste zaal van Nederland kan genieten van de beste films!' Website: www.pathe.nl/tuschinski 'We have become exceedingly efficiënt at it.' (Helmut Bakaitis als The Architect in The Matrix Reloadea)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 26