f
m
TECHNIEK
'Vroeger
moest je
op elke
machine
voor elke
film aparte
playlists
maken, ter
wijl we die
nu centraal
aanmaken
en naar
de zalen
sturen.'
HFN
Verschil van dag en nacht
In Pathé De Kuip wordt sinds augustus met een TMS
gewerkt: iCab van het Franse ADDE. Dat heeft al voor
veranderingen gezorgd. Er zijn geen reguliere opera
teurs meer en alle films draaien automatisch. De veer
tien zalen van de bioscoop zijn allemaal gedigitaliseerd
en er staan nog slechts vier traditionele filmprojectoren.
Die worden niet veel meer gebruikt; eind september
draaide alleen de 50+-voorstelling nog op film.
Theatermanager Bram van den Broek werkt zelf ook
met het TMS. 'Het is een verschil van dag en nacht met
35mm. We hebben hier als managers altijd wel wat ba
siskennis van filmprojectie gehad, maar het TMS zorgt
ervoor dat wij als niet-technici via een simpel program
ma de voorstellingen kunnen verzorgen. De verwachting
is dat we er steeds minder werk aan zullen hebben en
dat er ook mobiele toepassingen zullen komen.'
In de belendende kantoorruimte staat de TMS-compu-
ter, waar af en toe plots een Frans sprekende juffrouw
uit te horen is. 'Het systeem geeft per zaal belangrijke
momenten in de voorstellingen aan, zoals de start van
een hoofdfilm en het begin van de aftiteling', vertelt
senior operateur Peter Snelleman. 'Binnenkort zal dat
gewoon in het Nederlands zijn en dan worden die
mededelingen misschien ook weergegeven op de
portofoons of via een ander mobiel systeem.'
Peter laat zien dat iCab uit verschillende modules be
staat. Met 'Supervision' kan de exploitant het overzicht
houden, zoals de status van de films per zaal, maar
ook het geluidsvolume en zelfs de temperatuur van
de apparatuur. Met 'Programme' kunnen de verschil
lende filmbestanden worden beheerd, kunnen shows
worden opgebouwd en vindt het sleutelbeheer plaats.
Met de derde module 'Calendrier' kan men vervolgens
de automatische draaischema's van de speelweek in
elkaar zetten.
Om te laten zien hoe dit werkt sleept Peter de film
Conan 3D naar zaal veertien en plakt hem achter de
laatste film. 'Nu kun je deze voorstelling simpelweg de
hele speelweek op die tijd laten plaatsvinden', vertelt hij.
Een show is ook zo gemaakt: Peter sleept commercials,
een paar trailers en een hoofdfilm naar een tijdslijn,
plaatst een paar pulsen en de voorstelling zou zo kun
nen worden gestart. Bij Pathé is dit het werk van een
manager. 'Omdat we nog niet zo lang met het systeem
werken, beginnen zij elke ochtend met het nalopen van
het filmschema in het TMS.'
Het is de bedoeling dat de programmering van het TMS
uiteindelijk automatisch wordt gevoed door Dolphin, het
kassasysteem dat Pathé gebruikt. Maar wie weet wat
er nog meer mogelijk is: het aansturen van de 'digitale
signage' en digitale posters, communicatie met het lucht
behandelingssysteem? Het denken over de mogelijkhe
den van een TMS is nog maar net begonnen.
Plaats: t-
Exploitatie: Pathé
Theatermanager: David Hanemaayer
Open sinds: 28 oktober 1921
Aantal bezoekers op jaarbasis: circa 450.000
Aantal zalen: 6
Afmetingen grootste scherm: 12,8 meter x 9 meter
Projectoren: Zes digitale projectoren en tevens in
nog vier zalen 35mm
3D: RealD
Servers digitale cinema: Doremi cinema
Kassasof tware: Dolphin van ticket.international
Mediaexploitant: Jean Mineur Mediavision
Stoelen van: Huizenga Group
Merken bij het buffet: onder andere Coca-Cola,
Chaudfontaine, Grolsch, Jimmy's Popcorn, M&M's,
Lays en Piazza d'Oro
De bioscoop is onderscheidend omdat: 'de al
lure en grandeur van 90 jaar geleden, zoals Abraham
Tuschinski het voor ogen had, nog steeds leven en her
kenbaar zijn. Een avondje film is altijd gezellig, maar
een avondje Tuschinski is een ware avond uit, waar de
bezoeker in de mooiste en indrukwekkendste zaal van
Nederland kan genieten van de beste films!'
Website: www.pathe.nl/tuschinski
'We have become exceedingly efficiënt at it.' (Helmut Bakaitis als The Architect in The Matrix Reloadea)