ACHTER DE SCHERMEN Het tover woord voor de komen de jaren is onderne merschap, denkt Joeri Bonsel. toe', zegt Raymond Walravens van Rialto. 'Het is te hopen dat de centrale stad deze verantwoordelijkheid zal overnemen.' In Arnhem is Filmtheater Focus er inmiddels in geslaagd om de hardste klap te ontlopen. Het filmhuis stond voor een bedrag van 150.000 euro - 60 procent van de subsidie - op een reservelijst van gemeentelijke bezui nigingen. Anticiperend op de uitslag, lobbyde directeur Henk Bitter intensief bij de gemeente en lanceerde hij een petitie die door ruim 6.000 mensen werd onderte kend. Met succes: de gemeenteraad besloot Focus in april dit jaar te ontzien. Bitter is opgelucht, want zijn filmhuis had volgens hem onmogelijk in dezelfde vorm kunnen blijven voortbe staan. 'Of we hadden alleen nog zwaar winstgevende films zoals The King's Speech moeten programmeren, en moeten stoppen met filmklassiekers, festivals en educatieve programma's voor de jeugd. Maar dan ben je een commerciële bioscoop en daarvan zijn er in Arnhem al twee. Het is onze taak de filmcultuur te verbreden. Dat doe je met een kwalitatief hoogstaand aanbod dat niet elders ook al te zien is.' Prijsverhoging De angst voor verschraling als gevolg van de bezuini gingen leeft ook bij andere filmtheaters. 'Je kunt met een vette programmering meer geld binnenhalen, maar het moet ook inhoudelijk interessant blijven', vindt Anton van Amersfoort. Als directeur van Filmhuis De Keizer in Deventer wacht hem de komende jaren een subsidiekorting van zes d zeven procent. Hij is van plan om dit te compenseren met een entreeverhoging. 'Een kaartje kost nu zeven euro, dat ligt aan de onderkant van de markt. Daar kan best vijftig cent of één euro bij.' Deze oplossing om meer geld uit de markt te halen lijkt voor filmhuizen het meest voor de hand te liggen. Zij worden, in tegenstelling tot schouwburgen, theaters en concertzalen, niet getroffen door de btw-verhoging op kaartjes van zes naar negentien procent. Ze kunnen daardoor de meer-inkomsten van een hogere entree volledig in eigen zak steken. Ideeën Maar er leven ook andere ideeën. Bijvoorbeeld bij filmtheater Gigant in Apeldoorn, dat vanaf 2012 met achttien procent wordt gekort. 'Wij zijn in het gelukkige bezit van een multifunctionele zaal', vertelt directeur Martijn van Duivenboden. 'Die verhuren we aan bedrijven voor presentaties. Daarnaast organiseert onze grote buurman JT dit jaar zo'n duizend filmvoor stellingen bij ons, omdat hun eigen bioscoop verbouwd wordt. Dat levert geld op en mogelijk ook nieuw publiek. Hun bezoekers maken op deze manier immers kennis met onze eigen programmering.' Een andere marktoplossing is sponsoring, alleen is dat volgens Henk Bitter van Focus in het huidige economi sche klimaat lastig te realiseren. Hij loopt er bovendien tegenaan dat zijn filmhuis de juiste faciliteiten ontbeert, zoals een volwaardige horecagelegenheid. Bitter heeft er daarom zijn hoop op gevestigd dat Focus in de toe komst kan gaan samenwonen met de schouwburg en het museum voor moderne kunst in de stad. De plan nen voor het kunstencluster Rijnboog liggen er al een tijdje, maar de gemeente is nog bezig met het rond- krijgen van de bouw- en exploitatiekosten. 'Een nieuw onderkomen zal voor een hoger rendement zorgen', aldus Bitter. 'Meer zalen betekent datje goedlopende films langer kunt laten staan. En een bioscoop met een café-restaurant blijkt een ideale combinatie, dat zie je overal in Nederland.' Het toverwoord voor de komende jaren is ondernemer schap, denkt Joeri Bonsel. Hij is directeur van Luxor in Zutphen, dat met ingang van 2012 een korting van vijf entwintig procent voor de kiezen krijgt. De schade valt eigenlijk nog mee, want Bonsel rekende op 50 procent. 'Daarom heb ik al de nodige maatregelen kunnen tref fen. Zo bieden we samen met andere culturele instel lingen cross-overprogrammeringen aan op het gebied van muziek en cabaret. Ook verhuren we de zaal voor personeelsuitjes, en onderzoeken we of onze 1.750 donateurs bereid zijn om meer geld te schenken.' juist de kwets bare film zoals Code Blue? Volgens Bonsel hebben de filmtheaters het in vergelij king met de podiumkunsten en musea gemakkelijk: ze halen al relatief veel geld uit de markt. Dat denkt ook Walravens van Rialto. 'De eigen inkomsten van filmpo- dia in Amsterdam en andere steden bedragen tussen de 50 en 70 procent van hun totale begroting. In andere sectoren worden culturele instellingen soms met die percentages gesubsidieerd. We doen het dus al heel goed. Ik verwacht daarom geen hele grote klap pen in de filmhuissector. Zelfs een forse bezuiniging kan door de meeste theaters worden opgevangen.' Dit artikel is een bewerking en actualisering van arti kelen van dezelfde auteur die eerder in de Filmkrant verschenen. I am so lonely (uit Code Blue)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 30