De toekomst is al begonnen m ACHTER DE SCHERMEN Jonker nam de aan wezigen mee in haar toekomst visie. Dag van het filmtheater Dat de komst van digitale cinema gevolgen heeft voor ie dereen die films vertoont, is wel duidelijk. Om informatie aan te reiken over de mogelijkheden van digitale cinema en het digitale tijdperk in het algemeen, werd er op 16 september een dag georganiseerd voor de filmtheaters. Door Jeroen Huijsdens Filmtheaters nemen een aparte positie in in de filmwereld. Dus wil de NVB ook deze categorie goed bedienen. Dat is nodig omdat ook de filmtheaters, als onderdeel van Cinema Digitaal, aan de voor avond van de overstap naar digitale vertoning staan. Tijdens de dag, die plaatsvond in LantarenVenster in Rotterdam, kwamen verschillende sprekers aan bod die ieder hun licht lieten schijnen op de kansen die digitaal biedt. Eerst wat anders Voordat het programma startte was het Rialto- directeur Raymond Walravens - ook bestuurslid van de NVB - die antwoord gaf op vragen van mede gastheer Krijn Meerburg met betrekking tot Cinema Digitaal. Walravens roemde het solidariteitsprincipe van het plan, maar waarschuwde voor onvoorziene verbouwingskosten. Ook ging hij in op de contractu ele slag die er volgens de 55 filmtheaters, die zich juridisch laten bijstaan, nog geslagen moet worden. Zo is het voor hen van belang dat er een tariefaan passing komt die beter rekening houdt met de manier van programmeren die filmtheaters kenmerkt. Workshop De uitleg die journalist Jeroen Mirck vervolgens gaf over de mogelijkheden van social media was aardig, maar het zou handiger zijn geweest als er voor een workshopopzet was gekozen met onderscheid tussen beginners en gevorderden. Dan waren de aanwezi gen waarschijnlijk met huiswerk huiswaarts gekeerd. Twee zaken uit de presentatie van Johan Idema van adviesbureau LAgroup die uitwerking verdienen waren het voorstel tot oprichting van een collectief innovatielab waar best practices samenkomen en de oprichting van een beloningsfonds voor vernieuwing. Toekomstvisie Van alle sprekers waren het Marieke Jonker van Am- stelfilm en Mare Allenby van het Engelse Picturehouse die de zaal het meest in vervoering wisten te brengen. Jonker nam de aanwezigen mee in haar toekomstvisie waarin de band met het publiek definitief is veranderd Marieke Jonker (AmstelFilm), Ge- orge van Bree- men (Filmfonds) en Mare Allenby (Picturehouse). Foto Roloff de Jeu. doordat de bezoeker zelf meer invloed gaat uitoe fenen, bijvoorbeeld op de programmering. Door die visie ook te onderbouwen met concrete voorbeelden zoals Film It Yourselfen het door Amstelfilm zelf in ont wikkeling genomen cinema on demand (cod), werd heel concreet waar de sector zich naar toe beweegt. Mare Allenby, die het publiek aan zich bond met uitspraken als: 'we create a place where people want to spend their evening', vertelde over zijn ervaringen als hoofd commerciële ontwikkelingen bij de uit twintig theaters bestaande Engelse arthouseketen Picture house. Hoewel hij met name stil stond bij het gebruik van 'other digital stuff' (ods), zoals de voorstellingen van de New York Metropolitan Opera, het National Theatre en concerten, erkende hij dat film primair blijft. Alternatieve content biedt echter wel echt kan sen een nieuw publiek aan te boren. Voorbeelden, zoals dat van Picturehouse, moeten vooral een bron van inspiratie voor de filmtheaters blijven, maar men mag niet uit het oog verliezen dat Picturehouse wel een keten is met twintig theaters, waardoor het beduidend meer invloed weet aan te wenden dan een willekeurig filmhuis. Het verhaal van Allenby, maar ook dat van Jonker en de pitch over Hollywood Classics van Frank de Neeve onderstreepte feitelijk dat hoewel de filmtheaters een aparte positie innemen in onze bedrijfstak, zij in grote lijnen voor dezelfde digitale vraagstukken staan als bioscoopexploitanten. Ook zij worstelen met de vraag wat ze wel en niet moeten doen met social media, wat ze wel en niet kunnen met digitale filmklassiekers en hoe zij hun relatie met hun publiek moeten herde finiëren in het digitale tijdperk. Daarmee had de Dag van het filmtheater misschien wel net zo goed de Dag van het bioscooptheater kunnen zijn. 'You know what? It's just not for everyone.' (Mila Kunis als Lily in Black Swari)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 34