De toekomst is al begonnen
m
ACHTER DE SCHERMEN
Jonker
nam de
aan
wezigen
mee in
haar
toekomst
visie.
Dag van het filmtheater
Dat de komst van digitale cinema gevolgen heeft voor ie
dereen die films vertoont, is wel duidelijk. Om informatie
aan te reiken over de mogelijkheden van digitale cinema
en het digitale tijdperk in het algemeen, werd er op 16
september een dag georganiseerd voor de filmtheaters.
Door Jeroen Huijsdens
Filmtheaters nemen een aparte positie in in de
filmwereld. Dus wil de NVB ook deze categorie goed
bedienen. Dat is nodig omdat ook de filmtheaters,
als onderdeel van Cinema Digitaal, aan de voor
avond van de overstap naar digitale vertoning staan.
Tijdens de dag, die plaatsvond in LantarenVenster in
Rotterdam, kwamen verschillende sprekers aan bod
die ieder hun licht lieten schijnen op de kansen die
digitaal biedt.
Eerst wat anders
Voordat het programma startte was het Rialto-
directeur Raymond Walravens - ook bestuurslid van
de NVB - die antwoord gaf op vragen van mede
gastheer Krijn Meerburg met betrekking tot Cinema
Digitaal. Walravens roemde het solidariteitsprincipe
van het plan, maar waarschuwde voor onvoorziene
verbouwingskosten. Ook ging hij in op de contractu
ele slag die er volgens de 55 filmtheaters, die zich
juridisch laten bijstaan, nog geslagen moet worden.
Zo is het voor hen van belang dat er een tariefaan
passing komt die beter rekening houdt met de manier
van programmeren die filmtheaters kenmerkt.
Workshop
De uitleg die journalist Jeroen Mirck vervolgens gaf
over de mogelijkheden van social media was aardig,
maar het zou handiger zijn geweest als er voor een
workshopopzet was gekozen met onderscheid tussen
beginners en gevorderden. Dan waren de aanwezi
gen waarschijnlijk met huiswerk huiswaarts gekeerd.
Twee zaken uit de presentatie van Johan Idema van
adviesbureau LAgroup die uitwerking verdienen
waren het voorstel tot oprichting van een collectief
innovatielab waar best practices samenkomen en de
oprichting van een beloningsfonds voor vernieuwing.
Toekomstvisie
Van alle sprekers waren het Marieke Jonker van Am-
stelfilm en Mare Allenby van het Engelse Picturehouse
die de zaal het meest in vervoering wisten te brengen.
Jonker nam de aanwezigen mee in haar toekomstvisie
waarin de band met het publiek definitief is veranderd
Marieke Jonker
(AmstelFilm), Ge-
orge van Bree-
men (Filmfonds)
en Mare Allenby
(Picturehouse).
Foto Roloff de
Jeu.
doordat de bezoeker zelf meer invloed gaat uitoe
fenen, bijvoorbeeld op de programmering. Door die
visie ook te onderbouwen met concrete voorbeelden
zoals Film It Yourselfen het door Amstelfilm zelf in ont
wikkeling genomen cinema on demand (cod), werd
heel concreet waar de sector zich naar toe beweegt.
Mare Allenby, die het publiek aan zich bond met
uitspraken als: 'we create a place where people want
to spend their evening', vertelde over zijn ervaringen
als hoofd commerciële ontwikkelingen bij de uit twintig
theaters bestaande Engelse arthouseketen Picture
house. Hoewel hij met name stil stond bij het gebruik
van 'other digital stuff' (ods), zoals de voorstellingen
van de New York Metropolitan Opera, het National
Theatre en concerten, erkende hij dat film primair
blijft. Alternatieve content biedt echter wel echt kan
sen een nieuw publiek aan te boren.
Voorbeelden, zoals dat van Picturehouse, moeten
vooral een bron van inspiratie voor de filmtheaters
blijven, maar men mag niet uit het oog verliezen dat
Picturehouse wel een keten is met twintig theaters,
waardoor het beduidend meer invloed weet aan te
wenden dan een willekeurig filmhuis.
Het verhaal van Allenby, maar ook dat van Jonker en
de pitch over Hollywood Classics van Frank de Neeve
onderstreepte feitelijk dat hoewel de filmtheaters een
aparte positie innemen in onze bedrijfstak, zij in grote
lijnen voor dezelfde digitale vraagstukken staan als
bioscoopexploitanten. Ook zij worstelen met de vraag
wat ze wel en niet moeten doen met social media,
wat ze wel en niet kunnen met digitale filmklassiekers
en hoe zij hun relatie met hun publiek moeten herde
finiëren in het digitale tijdperk. Daarmee had de Dag
van het filmtheater misschien wel net zo goed de Dag
van het bioscooptheater kunnen zijn.
'You know what? It's just not for everyone.' (Mila Kunis als Lily in Black Swari)