De eigenzinnige aanpak van Alex de Ronde HFN 13 IN THE PICTURE IN THE PICTURE/THEATERPASPOORT Het Ketelhuis: de huiskamer van de Nederlandse film Al twaalf jaar zwaait Alex de Ronde met succes de scep ter in het eigenzinnige Ketelhuis, waar 'ook Nederland se films die minder dan een miljoen bezoekers trekken' de kans krijgen tot hun recht te komen. De markante directeur van het Amsterdamse filmtheater verloor welgeteld twee uur zijn strijdlust toen de gemeente on langs aankondigde zijn subsidie in te trekken. 'Ik weiger mee te gaan in alle doemscenario's die klaar liggen.' 'Het Ketel huis is de huiskamer van de Ne derlandse filmwe reld/ '3D komt er bij ons niet in. Dat stom me gedoe met die brilletjes. En het voegt vaak niets toe.' Door Robbert Blokland Een gesprek voeren met Alex de Ronde in Het Ketelhuis is lastig. Elke paar minuten komt er wel iemand langs die hem groet, of die iets van hem wil, of rinkelt zijn telefoon. Iedereen kent hem en hij kent iedereen. 'We hebben hier twee doctrines', grinnikt hij. 'We houden de lijntjes lekker kort. En we hebben zo min mogelijk lijntjes. Het Ketelhuis is de huiskamer van de Nederlandse filmwe reld.' In principe bestaat de staf van het Amsterdamse theater, dat deze winter zijn koperen jubileum viert, uit drie man: een bedrijfsleider, een chef de bureau en directeur De Ronde. 'Het is soms vermoeiend, zo'n klein team,' erkent hij, 'maar ook wel prettig werken. Wij houden niet van targets, van het definiëren van doelgroepen of het doen van haalbaarheidsonderzoeken. Wij volgen ons gevoel.' VPRO'ers met tweedehands Volvo Het theater op het Westergasfa- briekterrein opende zijn deuren in 1999, op initiatief van Mare van Warmerdam die vond dat Neder landse films in de grote theaters te weinig kansen kregen. 'Hij heeft het gebouwtje letterlijk met zijn eigen handen en die van timmer lieden van Orkater uit de grond gestampt.' Maar het publiek kwam niet. Na een halfjaar werd Alex de Ronde, voormalig programmeur van de Nederlandse Filmdagen en journalist, gevraagd de 'kansloze zaak' nieuw leven in te blazen. Zonder de speciale verto ningen van Zij gelooft in mij was dat vermoedelijk niet gelukt. Opeens wist iedereen Het Ketelhuis te vinden. 'Mijn eerste daad als directeur was het kopen van meer cappuccinokopjes', grinnikt De Ronde. 'De twaalf stuks die er stonden waren al die maanden genoeg geweest.' Met 11.181 bezoekers is Zij gelooft in mij nog steeds de op een na best bezochte film in Het Ketelhuis. De formule werd halverwege de rit wel gewijzigd. Sinds 'I am lonely.' (Bien de Moor in Code Blue) 2006 draait Het Ketelhuis - dat toen drie zalen kreeg - ook Europese arthousefilms, buitenlandse familiefilms (mits Nederlands nagesynchroniseerd) en documen taires. 'Er bleken simpelweg niet genoeg vaderlandse producties te zijn om alle zalen doorlopend te vullen', legt De Ronde uit. Met deze eigenzinnige aanpak trekt het theater al jaren zo'n 90.000 bezoekers per jaar, waarmee Het Ketelhuis zo'n tien procent van de Am sterdamse arthousemarkt voor zijn rekening neemt. Het publiek bestaat vooral uit 'goed opgeleide, breed cultuur consumerende VPRO-liefhebbers met twee kinderen en een tweedehands Volvo', aldus De Ronde. Al is ook die constatering eerder een gevoelskwestie, want het laatste doelgroeponderzoek was negen jaar geleden. Digitaal Het Ketelhuis wil meer zijn dan alleen een bioscoop. 'Bios- coopje spelen doen anderen maar', meent de directeur. 'Wij doen vooral geinige dingen. Dat onderscheidt ons van de rest.' Deze aanpak levert niet per se rendement op. 'Wij hoeven ook geen winst te maken. We proberen gewoon de schulden binnen de perken te houden.' Het theater wil ook een debatfunctie vervullen, met discussies, lezingen en bijeenkomsten over film. En zich profileren met een eigenzinnige programmering. '3D komt er bij ons niet in', bezweert De Ronde. 'Dat stomme gedoe met die brilletjes. En het voegt vaak niets toe.' Er draaien ook alleen maar jeugdfilms die enige kwaliteit te bieden hebben. 'Op de films van Martijn van Nellestijn of films als Alvin en de Chipmunks zit ons publiek niet te wachten, vermoed ik. Ice Age draaien we wél. Want dat is een leuke eekhoorn. Het is niet dat ik principieel iets tegen eekhoorns heb.' De Ronde is nooit te beroerd om dwars te liggen. Zo nam hij onlangs samen met een aantal filmhuizen een advocaat in de arm omdat men Cinema Digitaal te kost baar vond worden. 'Henk Camping en ik waren niet té gen', bestrijdt de Ketelhuis-baas. 'Maar de berekeningen waren ons niet transparant genoeg. Enkele aspecten in het contract waren alleen maar goed voor de biosco pen, niet voor de filmtheaters.' Na een 'bieroverleg' met Ron Sterk waren de mannen er uit. 'Dat heeft de zaak flink vlotgetrokken', grinnikt De Ronde. Strijdlust Op dit moment strijdt hij tegen de gemeente, die dreigt de 70.000 euro jaarlijkse subsidie in te trekken. 'Dat steekt me', erkent hij. 'Rialto, dat zich hard maakt voor wereldcinema, krijgt bijna vier keer zoveel. Je hoort mij niet zeggen "eigen film eerst", maar het heeft wel iets disproportioneels.' Als de korting doorgaat, kan Het Ketelhuis zich minder hard maken voor kwetsbare Nederlandse titels als Code Blue of Onder ons. 'Wat je ook van Code Blue vindt, het is een belangrijke film van een geweldige Nederlandse filmmaakster', vindt de directeur. 'Al komt er geen hond op af, wij willen ook die titel de kans bieden zijn publiek te vinden. Zonder dat schijntje subsidie, kunnen we dat niet meer.' De strijdlust van de 53-jarige bioscoopbaas zakte hem onlangs twee uur lang in de schoenen. 'Toen ik de brief van de gemeente over het subsidiebesluit kreeg, dacht ik echt "steek alles maar in je reet, ik ga er niet meer voor vechten".' Maar nu denkt De Ronde niet meer aan stop pen. 'Ik weet dat iedereen doemscenario's klaar heeft liggen over de toekomst, maar ik weiger daar in mee te gaan.' De rots in de branding voor Het Ketelhuis erkent dat de dreigende bezuinigingen gevolgen zullen hebben voor het productievolume van en de talentontwikkeling binnen de Nederlandse film. 'Maar denk eens aan alle producties die de afgelopen jaren zijn voortgekomen uit initiatieven met relatief lage budgetten', schetst hij. 'Noem de Telefilms of de Oversteekprojecten. Daar zit veel kwaliteit in en komt heel veel kwaliteit uit voort. Daar mee overbruggen we de periode van dit troosteloze kabinet wel.' N.B. De woordvoerder van de Amsterdamse cultuurwethouder Caroline Cehrels meidtin een reactie dat Het Ketelhuis zich nog niet al te druk hoeft te maken. 'Eerst moet het college nog de criteria vaststellen, kunnen alle culturele spelers een aanvraag indienen, geeft de kunstraad een advies en moet de gemeen teraad zich over het plan buigen. Er is dus nog niets besloten. Al krijgen we de komende jaren wel veel minder geld van het rijk. De kern van Het Ketelhuis: Yvette Erkens (links), Iris Wondergem (rechts) en Alex de Ronde. Foto's Marjolijn Heij. Op 20 december vindt de officiële opening p de totaal vernieuwde bioscoop van Jogchem's Thea ters, JT Apeldoorn. Naam bioscoop: JT Apeldoorn Plaats: Apeldoorn Exploitatie: Jogchem's Theaters Theatermanager: Ismail Uysal Open sinds: 10 december 2011 Aantal bezoekers op jaarbasis: 280.000 Aantal zalen: Afmetingen grootste scherm: 13,30 m x 5,80 m Projectoren: Barco 3D: DepthQ Servers digitale cinema: Doremi Kassasoftware: Compeso Stoelen van: Bseated Merken bij het buffet: Coca-Cola, Grolsch, Mars De bioscoop is onderscheidend omdat: 'de elementen van bioscoop en filmvertoning erin zijn ver werkt. De muren worden versierd met een ouderwetse filmrol, filmbeeldjes en perforatiegaten, een knipoog naar de "oude tijd" een welkome herkenning. Enkele vlakken hebben de rode kleur die verwijst naar de in de bioscoopwereld bekende rode loper. In de gevel van de bioscoop is een projectiedoek geïntegreerd waardoor de bioscoopbeleving al speels bij aankomst zijn intrede doet.' Website: www.jt.nl 'Want zij gelooft in mij. Zij ziet toekomst in ons allebei.' (André Hazes in Zij gelooft in mij)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 14