De kronkelige weg naar de filmvertoning HFN ED ACHTER DE SCHERMEN ACHTER DE SCHERMEN Ruiten berg: 'Uit eindelijk zal er één standaard komen en zijn de problemen opgelost' Kuipers: yWe zijn nog steeds cassette bandjes aan het rondstu ren, terwijl iedereen luistert naar een iPod/ Digitaal ideaal Een digitale print en een bijpassende sleutel - meer heb je niet nodig om een film te vertonen. De praktijk blijkt weerbarstig en bioscoopexploitanten trekken de haren uit het hoofd. Zijn het kinderziektes of ligt er een struc tureel probleem aan ten grondslag? 'We zijn nog steeds cassettebandjes aan het rondsturen, terwijl iedereen luistert naar een iPod.' Door Jan van Houten 'Het is nu een rommeltje.' Gerben Kuipers, eigenaar van de CineMec in Ede en pionier van de digitale cinema, geeft een kijkje in zijn machinekamer. 'Vroe ger had je een systeem waarbij je een fysieke doos met een 35mm-kopie op donderdagochtend in huis kreeg, waarna je kon gaan plakken. Hetzelfde sy steem wordt nu gehanteerd voor de digitale distribu tie van de films, en dat levert problemen op.' Hoewel er toegewerkt wordt naar verzending via kabel, internet of satelliet, is de huidige praktijk nog dat de digitale kopie van een film, de DCP, op een fysieke harde schijf per koerier bij de bioscopen wordt afge leverd, wederom op donderdagochtend. Daarna beginnen voor Gerben Kuipers de uitdagin gen. 'Ons netwerk heeft tijd nodig om de film via een usb-verbinding van de harde schijf over te zet ten. Dat duurt vaak net zolang als de film lang is. In die tijd kunnen mijn operateurs geen zak doen, dan moetje wachten. Bovendien kun je met je server ook geen film vertonen omdat dat alle rekenkracht van de processor vergt. En dan heeft een film soms wel vier versies: Kuifje in het Engels en in het Nederlands, in 3D en 2D.' Las tegen de lamp De volgende uitdaging is de softwaresleutel, de Key Delivery Message (KDM) die per mail wordt verstuurd. Pas in combinatie met de sleutel is de film af te spelen. 'Ik ben heel druk met sleutelbeheer', zegt Kuipers. 'Veel distributeurs doen het verschil lend. Het is niet helemaal helder en vaak gaat het mis. Maar ik heb zo'n ding nodig voordat ik verder kan, voordat ik in mijn Theater Management Systeem (TMS) kan invullen welk formaat de film heeft, welke trailers ervoor zitten, wanneer de lampen uitmoeten en wanneer de gordijnen opengaan. Ik wil ook even zien wat ik gemaakt heb. Ik wil de las tegen de lamp houden, zogezegd. Uiteindelijk moeten we veel meer handelingen verrichten dan vroeger, ik zie nu geen tijdswinst.' Roger Broers, theatermanager van bioscoop Gotcha! in Weert, heeft het afgelopen jaar al heel wat haren uit zijn hoofd getrokken. 'Verkeerde sleutels, sleutels die je niet ziet en sleutels met een verkeerde tijd. Of dat onze servers plots een update kregen, waardoor alle servernummers werden vernieuwd. Alle films moesten nieuwe sleutels krijgen en daar moest ik heel wat helpdesken van filmlaboratoria voor afbel len.' Ad hoc Server-updates zorgen ook bij de distributeurs voor ergernis. André-Marc van der Wulp, salesmana ger van Sony Pictures kan er zich aardig druk over maken. 'Onlangs hebben heel veel servers een 01 achter hun nummer gekregen. Dan krijg ik een belletje van een bioscoop die vanavond nog een nieuwe KDM nodig heeft. Er wordt nog teveel ad hoc gedaan, en dat allemaal in een toch al drukke periode. Maar misschien kan het niet anders.' Martin Ruttenberg, general manager van Dutch FilmWorks, moet meteen aan de bak als er een te lefoontje komt voor een nieuwe sleutel. 'Ik moet aan licencer Summit doorgeven waar en in welke zaal The Three Musketeers bijvoorbeeld precies draait. En de KDM moet dan vanuit Engeland worden opge stuurd. Dat duurt even.' Ruttenberg ziet overigens wel dat het de goede kant opgaat. 'Uiteindelijk gaan we naar een systeem waarin sleutels automatisch en centraal worden gegenereerd, en dan meteen voor het hele bioscoopcomplex.' Week eerder Gerben Kuipers was een van de eersten die in zijn bioscoop met de digitale techniek aan de gang ging en heeft alle kinderziektes dus aan den lijve onder vonden. 'Het gaat wel beter nu, maar ik heb last van de wet van de remmende voorsprong. Het valt me tegen hoe langzaam we ons aanpassen aan de di gitale tijden. Er is niet zo'n heel hoge kennis in onze bedrijfstak. Mensen kijken vaak niet verder dan hun eigen straatje. Ik draai volledig digitaal, maar nog steeds krijg ik vrolijk trailers opgestuurd op 35mm. We zijn nog steeds bezig om cassettebandjes rond te sturen terwijl iedereen luistert naar een iPod.' Voor exploitanten zou het een hele hoop stress schelen als ze de films een week eerder in huis zouden hebben. Kuipers: 'Je kunt het hele systeem intact houden, alleen stuur je de films dan een week eerder op. Dan hebben wij de tijd om alles goed op een rijtje te zetten. Nu moet ik soms een operateur 's nachts laten werken om de shit van een ander op te lossen. Ik denk ook aan represailles als een film niet op tijd gedraaid kan worden, bijvoorbeeld een penalty van tien procent van de filmhuur voor de eerste week. Sterker nog: vanaf 1 januari ga ik een film die ik niet op maandag voor half twee in huis heb, niet inboeken!' Laatste moment Martin Ruttenberg van Dutch FilmWorks ziet dat nog niet zo snel gebeuren. 'Daar wil ik bij zijn!' Maar hij snapt de frustratie van de exploitanten heel goed. 'Elke distributeur zou het liefst willen dat de film op tijd is ingeladen en dat de sleutel werkt. Maar dat gaat vaak niet, simpelweg omdat de print nog niet beschikbaar is. Bij grote Hollywood-films zijn er strikte maatregelen wat betreft de release, en bij Nederlandse producties of dubs wordt er vaak tot op het laatste moment aan gesleuteld.' André-Marc van der Wulp van Sony Pictures bestelt pas een DCP op een harde schijf als hij zeker is van een deal. 'Exploitanten beslissen op het laatste moment', vult Ruttenberg aan. "Maandag laat ik het je weten", krijg ik dan te horen. Dan kan ik dus niet eerder de harde schijven leveren. Als het aan ons ligt, gaat dat snel Er zijn we/ meer wegen die naar Rome leiden... veranderen. Dat gedoe met schijven die via een koe rier worden vervoerd is toch een extra kostenpost. Via een kabel is het efficiënter en goedkoper. In de tijd van Van Gend Loos was de 35mm-kopie ook vaak te laat binnen. Of de kopie was zoek. Dat was een teken van die tijd. De problemen van nu horen bij deze tijd.' Filmkluis Het bedrijf dat sinds jaar en dag de fysieke transpor ten uitvoert voor de Stichting Filmtransport, is Gofilex. Sinds 2008 hebben ze een digitaal netwerk opge bouwd waarbij ze inmiddels op 106 vertoonlocaties een Filmkluis hebben geïnstalleerd waar via een netwerk rechtstreeks digitale content op kan worden gezet. Tot op heden werd de Filmkluis voornamelijk gebruikt voor trailers, maar inmiddels heeft Gofilex ook deals met studio's om hoofdfilms over het net werk te verzenden. Paul Huis in 't Veld, managing director van Gofilex, wil uiteindelijk alle content primair op deze manier verspreiden. 'We maken alleen harde schijven aan als het theater dat wil. Zo worden de grootste bezwaren van de exploitanten opgelost, ledere kopie die wij leveren, wordt gecontroleerd tijdens het transport en bij aankomst. Als de DCP in de Filmkluis staat, dan is hij gegarandeerd draaibaar. Uiteraard met behulp van de juiste sleutel.' Wantrouwen Het gedoe met de KDM's ziet Huis in 't Veld niet zo snel opgelost. 'Het knelpunt ligt bij de distributeurs, sales en de laboratoria. De processen zijn nog niet voldoende op elkaar afgestemd. Men moet aan elkaar wennen en er heerst ook veel wantrouwen. Ie dereen heeft zo zijn eigen verdienmodel en wil daar maar moeilijk van afwijken. Als je zou samenwerken in de keten, dan kun je meer bereiken.' Gofilex wil daarom een rol spelen in het centraliseren van de gegevens die nodig zijn om de juiste sleutels bij de juiste digitale films te krijgen, zodat die stress niet meer bij de exploitanten komt te liggen. Maar Gofilex is niet de enige speler op de markt. SmartJog zet in op digitale verspreiding via de satelliet en het softwarebedrijf Maccs wil aan zijn Maccsbox een KDM-generator hangen. 'Het is aan de exploitant om te zeggen hoe hij het liefst zijn DCP's aangeleverd krijgt', zegt Martin Ruttenberg. 'Uiteindelijk zal er één wereldwijde standaard komen en zijn de problemen opgelost.' Het digitale cinema kindje groeit langzaam op tot volwassenheid en zal de kinderziektes overwinnen, maar voor het zover is, zal het uitrollen van digitale cinema nog heel wat epidemieën veroorzaken. 'l've been waiting for you, Obi-Wan' (James Earl Jones als Darth Vader in Star Wars) 'Leeloo... how do we open these stones?' (Bruce Willis in The Fifth Element)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 17