Een psychologisch kat-en-muisspel HFN NL in aantocht !N PRODUCTIE Dick Maas: 'Het wordt een ouder wetse pa geturner.' IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT Tornde Mol: 'Hef kabinet moet heel snel met een fiscale maatregel komen Anders breken er donkere tijden aan voor grote publieks films.' BJ ED Op de set van Dick Maas' Quiz Na het grote horrorspektakel Sint vond regisseur Dick Maas het tijd voor een kleine intieme thriller. In Quiz, komend voorjaar in de biosco pen, treffen twee mannen elkaar in een restaurant voor een psycholo gisch kat-en-muisspel, met mogelijk dodelijke afloop. 'Het wordt óók een film voor mensen die het niet leuk vinden als er elke paar minuten iets kapot wordt gemaakt.' Door Robbert B/o/c/and Het parkeerterrein van Van der Valk-hotel De Witte Bergen in Eemnes beleefde eind augustus een paar drukke nachten. Waar normaal slechts auto's van gas ten staan, verlichten nu enorme masten het grijze asfalt. Op het terrein staan diverse politieauto's en ambulances te wachten tot het moment dat regisseur Dick Maas 'actie!' zal roepen. De 60-jarige regisseur zit in de laatste draaiweek van Quiz, zijn tiende speelfilm sinds zijn debuut De ///ruit 1983. De psychologische thriller vertelt over twee man nen die elkaar in een restaurant ontmoeten: gevierd quizmaster Leo (Barry Atsma) en een naamloze onbekende (Pierre Bokma) die claimt zijn vrouw (Kim van Kooten) en kind gegijzeld te hebben. Leo zal ze alleen levend terugzien als hij een aantal taken uitvoert voor de mysterieuze gijzelnemer. Quiz is in cijfers aanzienlijk minder groot dan Maas' vorige film Sint. zowel het budget (1,8 miljoen) als het aantal draaidagen (25) zijn gehalveerd ten opzichte van de omstreden horrorkomedie die vorige jaar bijna 400.000 mensen naar de bioscopen trok. Maar toch voelt de regisseur zich redelijk vermoeid na drie zeer intensieve draaiweken. Wegmoffelen 'Films vol actie zijn na dertig jaar toch een soort routine voor mij geworden', bekent Maas terwijl het stuntteam zich klaarmaakt voor de grote finale. 'Zodra het tempo dreigt in te kakken, gooi je er een explosie of een achtervol ging tegenaan en is het publiek er weer helemaal bij. En als iets er niet goed genoeg uit ziet, kun je dat meestal in de montage wel wegmoffelen.' Maar dat geldt niet voor Quiz, dat zich voor een groot deel afspeelt op een locatie met slechts twee acteurs. 'Je kunt als regisseur geen moment wegsuk- kelen: je werkt letterlijk op de millimeter. Bovendien sta ik op de set met twee steengoede acteurs die weten wat ze willen, en die van jou als regisseur ook echt een visie vragen over wat je wilt en wat ze Pierre Bokma wil een spelletje spelen met Barry Atsma. voor jou moeten doen.' De regisseur schreef het script vijfjaar geleden al. Het Filmfonds wees het project destijds af ('zoals gebruikelijk', voegt Maas daar aan toe), maar intendant Ate de Jong steunde De rekening - zoals het project toen nog heette - wel. De thriller was al gefinancierd voordat de regisseur aan Sint begon. 'Het duurt vaak heel lang voordat je als Nederlandse maker genoeg geld bij elkaar hebt ge sprokkeld voor een groot project', legt hij uit. 'Dus hebben we begin dit jaar deze kleinere productie opgestart. In eerste instantie moest het een intieme film worden. Maar dat soort ideetjes loopt uiteindelijk natuurlijk toch wel weer uit de klauwen. Do Not Disturb zou zich in eer ste instantie ook alleen maar op een hotelkamer afspelen.' Geen kletsfilm Zonder het slot van de film te verklappen, kan wel worden gezegd dat de arme, gewonde Leo het in anderhalf uur heel zwaar krijgt. Bovendien speelt de grote finale zich af in de stromende regen: voor elk shot gooien de watermachines die bo ven de set hangen, op deze koude nacht, tientallen liters water uit over hoofdrolspeler Barry Atsma. Een snel aangedragen handdoek en een kop koffie moeten hem daarna weer een beetje warm krijgen voor de volgende 'actie!' van Maas. Toch klaagt Atsma niet, integendeel. 'Het is een eer om met de grote Dick Maas te mogen werken', zegt hij. 'We hebben het hier over een van de best voorbe reide regisseurs van Nederland. Hij tekent alle storyboards zelf en weet ieder moment van de shoot precies wat hij hoe en wanneer in beeld wil brengen.' Bovendien is Quiz ook voor hem en medespeler Bokma een enorme uitdaging, vertelt de volgens veel kenners meest sexy man van Ne derland geestdriftig. 'Ook voor ons is er geen enkele ontsnappings mogelijkheid. We zijn aan elkaar overgeleverd.' De tiende film van Maas richt zich ook op een iets ander publiek dan bijvoorbeeld Moordwijven of Sint, die het door de kenmerkende, botte humor vooral goed deden bij tieners. 'Ga nou niet schrijven dat Dick Maas een artistieke film aan het maken is', lacht de regisseur. 'Dan lijkt het meteen alsof Quiz een saaie kletsfilm wordt. Maar het is wel een Dick Maas waar ook mensen heen kunnen die het niet leuk vinden als er elke paar minuten iets wordt opgeblazen of kapot wordt ge maakt. Het wordt een ouderwetse pageturner: je wilt weten wat er precies is gebeurd met die vrouw en dat kind, en hoe het allemaal zal aflopen.' Bataljon agenten Zijn eerste succesfilms maakte Maas met producent Laurens Geels, maar die samenwerking liep halverwege de jaren negentig op de klippen toen hun bedrijf First Floor Features in de rode cijfers belandde. Sinds Moordwijven werkt Maas naar beider tevredenheid samen met producent Tom de Mol. Trots laat deze op een monitor een aantal beelden uit de film zien. 'Het aantal bezoekers is altijd afwachten', be aamt De Mol. 'Dat wisten we vooraf bij een horrorfilm over Sinterklaas ook niet. We hebben nu misschien minder bommen en granaten, maar we hebben een topcast en Dick is enorm op dreef. De verwachtingen zijn hooggespannen.' Het restaurant waar een belangrijk deel van het verhaal zich afspeelt, werd in een studio gebouwd. Op deze manier kon de camera de twee rivalen vanuit elke moge lijke hoek draaien om de spanning maximaal op te voeren, legt de producent uit. Owzwas ook voor hem een relatief kleinschalig project. 'Maar het blijft een Dick Maas-film', lacht De Mol. 'Dus we halen het onderste uit de kan. Natuurlijk zien we ook weer een bataljon agenten, een achtervolging door de stad en de nodige visual- en special effect- shots.' Dubbelleven Voor 2012 staat voor het duo 21-12 Mega Mindy en de snoep- baron (B), distributeur Independent Films Cl 12-01 En waar de sterre bleef: staan (B), distributeur EYE Film Instituut 900 dagen (doe), distributeur Amstelfilm Doodslag, distributeur Independent Films Süskind, distributeur Independent Films Black Out, distributeur Benelux Film Distributors Een weekje weg (B), distributeur Twin Film Als je verliefd wordt..., distributeur Just Rlm Distribution Achtste-groepers huilen niet, distributeur Dutch FilmWorks Tony 10, distributeur Independent Films Zombibi, distributeur A-Film Distribution Lena, distributeur Benelux Film Distributors Nick, distributeur Wild Bunch Sprookjesboom, de film, distributeur Independent Films Taped, distributeur Independent Films De goede dood, distributeur Wild Bunch Alles van waarde (doe), distributeur Gnema Delicatessen Alleen maar nette mensen, distributeur Wild Bunch 170 Hz, distributeur Cinéart Plan C, distributeur A-Film Distribution 'Oh, dan heb ik zeker op het verkeerde knopje gedrukt.' (Paul Gieske als huismeester in De lift) 'Groene zeep. Zal ik groene zeep halen?' (Kees Prins als nachtwaker in De lift)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 25