Oscar and me COLUMN De Oscar uitreiking beschouw ik als een groots opgezet onanistisch spektakel ES Dirk van de cinema Ik moet u, gewaardeerde lezer, wat bekennen. Entre nous en confidentieel uiteraard. Lend me your ears en kom wat dichterbij: ik haat de Oscars. Ik Haat de Oscars. IK HAAT DE OSCARS! Ik heb er ooit drie in mijn handen gehad. To get the feeling. Die van Beste Film voor Platoon, die van Beste Buitenlandse Film voor Antonia (de film van Marleen Gorris waar ik als distributeur bij betrokken was) en die van Beste Film, twee jaar geleden, voor The Hurt Locker. Die film werd geproduceerd door mijn goede vriend Nicholas Chartier. Hij werd verbannen van de Oscar uitreiking omdat hij, tijdens een slapeloze nacht in Parijs in een emotionele e-mail, de leden van de Academy had opgeroepen niet voor de 'blauwe mannekes' [Avatar, niet de smurfen) te stemmen. Pittig detail: de regisseur van The Hurt Locker, Catherine Bigelow is de ex van James Cameron, de /4vafcrr-regisseur. Chartier heeft die dag nagelbijtend bij zijn voordeur gezeten tot Federal Express hem uit zijn lijden verloste en met het beeldje kwam aanzetten. De Oscar-uitreiking beschouw ik als een groots opgezet onanistisch spektakel waarbij Hollywood zichzelf voor het oog van miljoenen masturbeert tot het cum shot. Het erge is dat het niet blijft bij die ene dag in februari. Oh nee, al in september tijdens de festivals van Venetië en Toronto krijg je voor het eerst het O-woord te horen: 'This is Oscar stuff!', 'She's gonna get an Oscar for this!', 'He will get a nomination. Watch my words.' En dan moeten wij arme distributeurs nog naar de American Film Market in Los Angeles in november waar zelfs een Z-film met levende lijken als Garey Busey, David Hassel- hoff, Chuck Norris en Jean Claude Van Damme wordt gepitcht als 'this could be Oscar stuff'. In de States zijn Oscars big business. Maar voorbij zijn de dagen datje als buitenlandse Oscar-kandidaat na een Academy Award-screening (er zijn er echt honder den in november en december) niet alleen jouw film, maar ook jouw thuisland schaamteloos kon promo ten. Na het screenen van de film Daens (inzending in de categorie Beste Buitenlandse Film voor België) kwamen de members van de Academy totaal teut de zaal uit na het vooraf nuttigen van enkele forse glazen Westmalle Tripel en Gentse citroenjenever. Vervolgens werden ze huiswaarts gestuurd met tien kilo Leonidas-pralines! Dit jaar is Rundskop de Belgische inzending. Als het nog zou mogen weet ik zeker dat de promotie-afdeling van het Vlaams Filmfonds de leden een levend koebeest cadeau zou hebben gedaan. Laat ik mijn Oscar-haat als distributeur nog verder ver klaren. Ten eerste ben je verplicht om alle titels met een Dirk de Lille. Foto Tanja van Rooden Oscar-buzz in de periode december tot en met februari uit te brengen. En het is al drummen in die periode. Ten tweede kun je al jouw dure promotie- en marketingma terialen in de vuilnisbak kieperen op het moment dat het ding nominaties krijgt. Dat staat immers zo mooi op de poster. En als het onding wint, kun je alle marketingma terialen weer gaan aanpassen. Voor The King's Speech hadden we bij de drukker drie versies laten proefdrukken: Beste Film, Beste Acteur, Beste Regisseur. Wint hij ze verdomme alle drie! Met nog een zooitje extra Oscars (Beste Catering) erbij! Konden we weer van voor af aan beginnen. Ik verzeker u, daar is echt geen lol aan! Een nog ergere nachtmerrie: je brengt een film uit in maart 2011wint hij alles tijdens de Oscars in februari 2012. Oké, het scheelt je een postertje of drie, maar ondertussen is de film al uit op dvd en verschijnt hij bijna op tv. Is jouw Oscar-bonus ook geen fluit waard. Terug in de tijd: ergens in de jaren negentig organiseert de betaalzender Canal Plus een groots Oscar-feest in Holland Casino's in Amsterdam. De reden: de film Antonia is genomineerd. De champagne vloeit rijkelijk en de Oscar-uitreiking is live te volgen. Ergens rond halfzes in de ochtend valt het verlossende woord: 'The Academy Award for Best Foreign film goes to... Antonia's Line.' De magnums /orden ontkurkt en ik verlaat dolgelukkig en totaal beneveld rond half acht het casino. Na drie minuten gelukzalige slaap belt mijn baas Haig Balian van Meteor Film: 'Hoe veel prints hebben we nog uitstaan?' 'Uh, geen', is mijn verhaspelde antwoord. De film was trouwens een matig succes in Nederland. 'Het is nu maan dagochtend, dus zorg er maar voor dat je er vijftien hebt instaan voor I de middag!', i blaft Balian. Het "i is ons gelukt, met dank aan Wallie, toen nog de boeker van Meteor, die zijn bed die nacht niet heeft- gezien. Sinds die dag haat ik de Oscars! 'What do you mean you can't get it in? Pretend it's your dick.' (Guy Pearce als Matt Thompson in The Hurt Locker)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 31