Baas in eigen huis HFN ACHTER DE SCHERMEN Ik vind het ongelofelijk mooi dat er een col lectief plan is dat in een klap de hele sector digitali seert/ Zelf betalen voor de kosten van digitale cinema Bioscopen en filmtheaters hebben zich intussen bijna allemaal gecom mitteerd aan een financieringsplan om de digitalisering te kunnen beta len. Pathé heeft eigen deals met de studio's, Utopia en Euroscoop gaan digitaal met Ymagis en de rest allemaal met Cinema Digitaal. Allemaal? Nee, sommigen kiezen ervoor om de digitalisering zelf te betalen. HFN sprak twee eigenzinnige exploitanten die door het zelf te betalen vooral vrijheid kochten. Door Frank de Neeve Je zou wel gek zijn om het af te slaan: een ander zo'n driekwart van jouw digitale installatie te laten betalen. Bij vpf-financie- ringsplannen financieren filmdis tributeurs echter het grootste deel van de projectieapparatuur voor bioscopen. De bioscoopexploi tant betaalt bij Cinema Digitaal zo'n 14.600 euro per zaal, plus bijkomende kosten waaronder on- derhouds- en NOC-kosten. En hij moet betalen voor het gebruik van de apparatuur voor alternatieve content. De rest van de aanschaf prijs is via het principe van de virtual print fee voor rekening van de distributeurs. Toch zijn er exploitanten die hun apparatuur liever zelf aanschaf fen. Wat drijft hen om zo'n genereus aanbod af te slaan en zelf het geld op tafel te leggen? Want wie niet meedoet aan een financieringsplan zoals Cinema Di gitaal, betaalt ook echt de gehele installatie zelf en kan vrijwel ner gens anders z'n hand op houden. Géke Roelink is sinds begin dit jaar directeur van Filmhuis Den Haag, met vijf zalen en twee multifunctionele zalen een van de grootste filmhuizen van Nederland en sinds kort uitgerust met twee zelfgefinancierde Sony-projecto- ren. 'Ik vind het ongelofelijk mooi dat er een collectief plan is dat in een klap de hele sector digitaliseert, inclusief de kleine filmtheaters. Wij hebben gekeken hoe we konden participeren in Cinema Digitaal, maar vonden dat dit ons mogelijk in de toekomst kwetsbaar zou ma ken. Er zitten namelijk verplichtin gen aan het plan met betrekking tot de afdracht voor alternatieve content die onzeker zijn. Het plan is gebaseerd op solidariteit en dat vinden wij hier van groot belang, maar niet als het ten koste gaat van Filmhuis Den Haag. Ik heb er dan ook best wel eens wakker van gelegen.' 'Wij hebben hier per jaar zo'n 120 premières, dus door het ge nereren van vpf's zouden we geld inbrengen in het plan. We heb ben vijf filmzalen en met zoveel premières betaal je dan al gauw voor vijftien projectoren, wat wij op zich prima vonden. Wij draaien echter ook veel bijzondere pro gramma's en festivals en hebben geprobeerd om onze bijdrage daarvoor te berekenen op basis van de huidige programmering. Je kunt echter niet weten hoe zich dat gaat ontwikkelen en daarmee wordt het dus een post die je niet kunt inboeken.' 'Mijn voorgangers hadden uit de opbrengsten van onze horeca al geld gereserveerd voor de digitali sering. Dat komt dus niet uit onze subsidie, die maar vijfentwintig procent van onze exploitatie dekt en alleen wordt gebruikt voor kwetsbare taken. Hoewel we de luxe hadden om het zelf te bèta- Géke Roelink (links), Cynthia Harras (rechts). Foto Cynthia Guido Bogerf len, hebben we - uit oogpunt van solidariteit - toch gekeken of we konden participeren in het plan. Bij Cinema Digitaal leg je je echter voor maximaal tien jaar vast en dan regeer ik misschien wel over m'n graf heen. En ik kan het nü wel een fijn plan vinden, maar hoe ziet de wereld er over vijf of zes jaar uit? Ik wil mijn opvolger niet belasten met verplichtingen die je dan misschien in een ander licht ziet. Waarom zou je je tien jaar vastleggen als dat niet hoeft? Eigenlijk is dat dus de cruciale vraag.' 'Cinema Digitaal had ons er graag bij gehad, omdat we veel premiè res draaien en als groot filmhuis erg zichtbaar zijn. Om mee te doen, wilden we een afspraak maken over een vast bedrag voor de alternatieve content en festi vals. Een handreiking bleek echter niet mogelijk. Door niet te partici peren, doen we nu geen beroep op hun subsidiepot, waardoor er meer geld overblijft voor de kleine filmtheaters.' 'Eigenlijk is ons belangrijkste argu ment om zelf te financieren, dat we voor bijzondere programma's nu niet over de afdracht hoeven na te denken. Ik wil dat we vrijelijk ook de kleinere dingetjes kunnen blijven doen en daarmee service op maat bieden aan ons diverse publiek. Als hier een paar Af ghaanse vluchtelingen binnenko men die hun eigen film willen zien, dan wil ik niet moeten denken: "verdorie, dan moet ik 48 euro afdragen en dat gaat dus niet uit." Nu kan ik zeggen: "weetje wat? We doen het!'" 'Daarnaast hebben we er net een nieuwe zaal in de wijk Escamp bij, die niet - of alleen met bijbetaling - binnen het plan zou vallen. Boven dien staan er bij onze buren van Theater aan het Spui elke zomer 'Today we celebrate our Independence Day!' (Bill Pullman als president Whitmore in Independence Day)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 32