ACHTER DE SCHERMEN 'Natuurlijk is het fijn dat de dis tributeurs in Cinema Digitaal meebeta len, maar door het zelf te beta len zijn we flexibeler.' twee zalen leeg. We hebben een pril plan om daar in de toekomst samen projectoren neer te zetten. Door zelf te financieren zijn we daar nu volledig vrij in.' Cynthia Marras is samen met Ron Gerrits sinds driejaar eigenaar van Cinemajestic in Zutphen, een bioscoop met vier zalen die onlangs op eigen kosten geheel is gedigitaliseerd. 'De belangrijkste reden dat wij niet meedoen aan Cinema Digitaal is dat volgens onze ac countant elke overeenkomst met een looptijd van acht tot tien jaar onverstandig is. Mede daardoor kregen wij hier een heel be nauwd gevoel over. We zijn nu baas in eigen huis en dat zijn we anders niet. Het voelde niet goed aan om tien jaar lang aan een externe partij vast te zitten, terwijl de apparatuur in die periode niet van jou is.' 'We hadden al eerder via ons boekings kantoor ABC een vpf-over- eenkomst met Arts Al- liance Media gesloten, die echter met het Cinema Digitaal-plan zou komen te vervallen. Dat was een prima deal met duidelijke regels en voor een zwaardere projector voor 3D-films hoefden we ook niet bij te betalen. We hebben wel de intentieverklaring van Cinema Di gitaal getekend, die echter geen details van het plan bevatte. Het aanvankelijke contract dat we begin dit jaar opgestuurd kregen, was grotendeels in het Engels opgesteld en wel 70 pagina's dik. Vertaal dan tenminste de moeilijke juridische termen! Ik heb het daarom niet eens helemaal gelezen. 'Van bepaalde punten in het con tract wisten wij al gauw dat we dat niet wilden. Zo blijft Cinema Digitaal tijdens de contractperi ode eigenaar van de appara tuur en moet je betalen voor de alternatieve content, besloten voorstellingen en congressen. Dergelijke zaken stonden in veel mindere mate in ons eerdere contract. Daarnaast waren de verplichte NOC- en onderhouds kosten al bijna vijfentwintig procent van het geheel. Van de vier projectoren betaal je er dan dus al eentje zelf.' 'Hierop zijn we gaan rekenen wat het ons zou kosten om zelf twee tweedehands en twee nieuwe projectoren te kopen. Het bleek dat het verschil over tien jaar, de maximale looptijd van het plan, maar zo'n 60.000 euro was. Om daar je vrijheid voor op te geven, was ons de moeite niet waard. Natuurlijk is het fijn dat de distributeurs in Cinema Digitaal meebetalen, maar door het zelf te betalen zijn wij flexibeler.' 'We hebben de apparatuur ge heel uit eigen middelen betaald en hoefden dus niet te lenen. We zijn een kleine bioscoop die drie jaar geleden is gestart en toch kunnen wij ons dit nu al veroor loven. Ik denk dan ook zeker dat anderen het ook zo zouden kunnen doen. We hebben tien jaar extra garantie op de onder delen genomen. Dat was maar goed ook, want we hebben sinds we geheel digitaal zijn al een paar keer stilgestaan. Sommigen zullen zeggen dat het feit dat wij zelf financieren alleen mogelijk is, omdat mijn man bij FTT-Filmtronics werkt. Daar hebben we zeker voordeel van, maar als er toch iemand anders moet komen, dan betalen we die gewoon.' 'De projectoren staan nu meteen bij ons in de boeken en bij Cinema Digitaal is dat niet zo. We hebben het geluk dat we het in vijf jaar mogen afschrijven, want wie weet wat er over vijf jaar gebeurt. Mis schien is de techniek dan alweer heel anders. En onze tweede hands projectoren zijn al eerder afgeschreven, dus we kunnen ze twee om twee vervangen. Zo heb je straks niet zo'n grote investe- ringsdruk, wat ons een veiliger gevoel geeft.' 'Some things are worth the risk.' (Jeff Bridges als Kevin Flynn in Tron: Legacrf

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 33