Aandacht voor het publiek HFN IN THE PICTURE IK THE PICTURE /THEATERPASPOORT Ik wil het gebied direct rondom de bioscoop betrekken bij alles wat we hier doen.' 'Nu het einde van de over gang naar digitaal echt in zicht komt, moet er iets veran deren/ HFN Cl 01 In gesprek met bioscoopmanager van JT Apeldoorn, Ismail Uysal Net voor de kerst, op 20 december, werd in Apeldoorn de nieuwe bioscoop van Jogchem's Theaters officieel geopend. Onder de bezielende leiding van Ismail Uysal moet het in de Gelderse provinciestad weer helemaal goed komen met het bioscoopbezoek. Aan de filmlief- hebbende bioscoopmanager kan het niet liggen. Door Jeroen Huijsdens 'Ik heb eerder in Holland Film Nieuws gestaan. Weetje dat nog?' Bioscoopmanager Ismail Uysal vuurt de vraag op mij af als we na de rondleiding door de in december geopende bioscoop van Apeldoorn in de lobby zitten voor een goed gesprek. 'Ik maakte destijds met een col lega de korte horrorfilm De cabine.' Het laten vallen van die filmtitel is voldoende om mij inderdaad het interview te herinneren met twee enthousiaste medewerkers van CineStar in Enschede die naar de filmacademie wilden. 'Ja, wat is er met je filmcarrière gebeurd?' 'Nou, die heb ik maar even op een laag pitje gezet', zegt de nog immer bevlogen Uysal lachend. Loopbaan Toen hij zich in 1998 als zeventienjarige filmliefhebber bij de toenmalige bioscoop Lumière in Enschede meldde, kreeg hij te horen datje achttien moest zijn om in de bioscoop te kunnen werken. Hij moest zijn honger nog even stillen, maar kon er in 1999 eindelijk starten als servicemedewerker. Maar dat was niet voldoende. Hij wilde echt meer met film doen. 'Ja, film hè, ik wilde film voelen', aldus een glimlachende Uysal, die niet uitgepraat raakt over film. Dus maakte hij zich het vak van operateur eigen. 'Die baan - inmiddels bij CineStar in Enschede - was ook goed te combineren met mijn studie informatie dienstverlening en -management.' Door die studie heb ik ook interesse gekregen in het marketingaspect van het vak. In de jaren die volgden maakte Uysal de overstap naar theatermanagement door voor Wolff de Catharijne bioscoop in Utrecht te runnen en door zo'n tweeënhalf jaar geleden de bioscoop in Hengelo onder zijn hoede te nemen. Dat hij daardoor wel weer meer verwijderd raakte van de filmrollen, was een logische consequentie. 'Ik voorzag toen ook dat de techniek alles zou gaan veranderen in onze bedrijfstak. En iets anders doen dan met film werken, kan ik mij gewoon niet voorstellen.' 'Het werkt uitstekend' Dat techniek de bioscoop echt verandert, is ook te merken in JT Apeldoorn. Een rondleiding door de nieuwe telg uit de JT-familie leert dat alle films digitaal worden vertoond vanuit kleine, separate cabines die ieder niet groter zijn dan een paar vierkante meter en die met elkaar zijn verbonden met een loopbrug die over de gehele lengte van de foyer loopt. En inderdaad, ook hier in Apeldoorn komt er inmiddels geen operateur meer aan te pas. 'Het is allemaal zo eenvoudig en het werkt uitstekend', vertelt Uysal terwijl hij in de cabine van zaal 1 aan wat knoppen draait. Maar die laatste opmerking doet me toch even vragen of dat echt wel zo is. Her en der klinken immers geluiden dat er nog wel wat kinderziektes zijn door niet goede werkende KDM's en de hoeveelheid films die in korte tijd naar de server moeten worden geupload. 'Nee, hoor,' vertelt Uysal zelfverzekerd, 'wij hebben het in de afgelopen maand slechts een keer gehad dat er met een film iets niet goed ging.' Aandacht voor het publiek Als we later in de foyer het onderwerp techniek aansnijden maakt de tevreden en relaxte theaterma nager zelf een interessant bruggetje. Uysal: 'In de afgelopen jaren is er veel gebeurd bij bioscopen. Veel daarvan heeft te maken met techniek. Maar eerlijk gezegd merkt het publiek daar, behalve bij 3D, niet veel van. De gemiddelde bezoeker maalt er niet om of hij naar een film op 35mm of digitaal zit te kijken. Maar nu het einde van de overgang naar di gitaal echt in zicht komt, moet er iets veranderen. De aandacht voor het publiek - die ook in de afgelopen jaren natuurlijk erg belangrijk was - gaat vanaf nu echt cruciaal worden. Zeker als je groei wilt houden. Er is echt genoeg concurrentie als het gaat om ande re vormen van uitgaan. Of het nu de dierentuin, het circus of uit eten is. JT Bioscopen geeft heel duidelijk aan welke kant zij op wil met film als een avondje uit, namelijk met aandacht voor de klant, maar ook met evenementen en andere zaken er omheen. En kijk, wat downloaden niet kan bieden en wij wel, is gezelligheid!' Een klein, maar sympathiek voorbeeld van de ma nier waarop de Apeldoornse manager zoekt naar dingen om aankomende films wat extra aandacht te geven en het publiek te amuseren is wat hij zelf de 'living standee' noemt. Met de bestaande standees als decor wil hij een film meer tot leven brengen. Zo heeft Uysal voor War Horse een levensecht kunststof paard in zijn foyer geplaatst achter een hek waar hij op een geschikt moment een in passende kleding gestoken soldaat bij wil zetten. 'Voor Men in Black 3 gaan we twee heren neerzetten die als levende decorstukken de film een beetje meer tot leven brengen.' Omgeving Hoewel hij zegt tevreden te zijn over het aantal bezoekers in de eerste weken sinds de opening, merkt Uysal op dat hij en zijn team er ook nog wel aan moeten werken om bekend te worden bij de Apeldoornse bevolking. Die moest tijdens de bouw van JT Apeldoorn namelijk genoegen nemen met een theaterzaal van het ernaast gelegen filmtheater Gigant waar JT tijdelijk gebruik van mocht maken. En bovendien was Apeldoorn duidelijk uitgekeken op de verouderde bioscoop die in de volksmond nog altijd bekend stond als Tivoli. Maar Ismail laat merken er flink aan te willen trek ken. 'Je kunt de focus erg leggen op interieur en dergelijke, maar de omgeving - en het samenspel ermee - is ook van belang. Ik wil het gebied direct rondom de bioscoop betrekken bij alles wat we hier doen. De ondernemers in de directe omgeving hebben al laten weten erg blij te zijn met de bioscoop. Ik heb ook al een mooie afspraak kunnen maken met Q-Park om mensen met een forse korting een lange tijd te kun nen laten parkeren. Bovendien heb ik de rijwielstalling die hiernaast ligt ook al zover gekregen dat ze de openingstijden hebben uitgebreid. En zo ben ik met van alles bezig.' Ismail Uysal. Foto Sander Hupkes. ber open voor het publiek. De officiële opening vindt plaats medio 2012. Naam bioscoop: Service Bioscoop Hollywoud Plaats: Almkerk Exploitatie: Hollywoud BV Theatermanager: Laban Duijnhouwer Aantal medewerkers: 40 Open sinds: 8 december 2011 Verwacht aantal bezoekers op jaarbasis: 125.000 Aantal zalen: 4 Afmetingen grootste scherm: 5,00 mx 12,00 m Projectoren: Barco Servers digitale cinema: Doremi 3D: RealD Kassasof tware: KTS van ReBiTicks Stoelen van: Bseated-Josper Merken bij het buffet: Pepsi, Jupiler, Palm, Mars en PCO popcorn De bioscoop is onderscheidend omdat: 'het een servicebioscoop is met een geheel eigen visie, geves tigd in een uniek gebouw. De ruime en lichte foyer, centraal gelegen tussen vier zalen, is de "stam" van het "woud". Jong en oud komt naar Hollywoud voor de gemoedelijke en ongedwongen sfeer. Persoonlijke benadering en gastvrijheid staan hoog in het vaandel. Het nieuwe Hollywoud is niet voor niets natuurlijk de gezelligste!' Website: www.hollywoud.nl 'You have to look forward or you'll never get home.' (Niels Arestrup in War Horse) 'How do you know my name?' (Josh Brolin als Agent K in Men in Black 3)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 13