Sequelitis COLUMN Er waart een ziekte door de bioscopen in ons land. Sander de Regt Er waart een ziekte door de bioscopen in ons land. Een ziekte waar geen vaccinaties of antibiotica te genop kunnen. De naam? Sequelitis. De symptomen? Bioscoopzalen vol tevreden bezoekers en tevreden bioscoopeigenaren. Kortom, een welvaartsziekte waar niemand last van lijkt te hebben, behalve de kwetsbaar ste groep in onze samenleving: scenarioschrijvers. Want wat moetje nog als schrijver van oorspronkelijke films, gebaseerd op een boek of een eigen idee als je op maandagmiddag de NVF-cijfers bekijkt en ziet dat de ontroerende, leuke familiefilm Dolfje weerwolfje nog niet eens de helft van het aantal bezoekers haalt van Alvin and the Chipmunks 37 Alvin?... and the Chipmunks?'Waarom? Waarom gaan mensen liever naar een sequel - of een prequel, of een midquel, of een spin-off, of een sequel van een spin-off of een wat-dan-ook-quel - dan naar een originele film? Als je wilt overleven als filmmaker moet je erachter zien te komen wat de mensen willen zien. Maar hoe? Natuurlijk, je zou het ze kunnen vragen. Maar dat heeft geen zin. Je kunt het publiek niet vragen wat het wil, want dat weet het niet. Ais je aan een willekeurig iemand vraagt: 'Wil je vanavond hetzelfde eten als gisteren, hetzelfde programma kijken op televisie en hetzelfde boek lezen voor je gaat slapen?', hoe vaak krijg je dan als antwoord: 'Ja, graag! Doe mij maar lek ker meer van hetzelfde!' Ik vermoed nooit. Waarschijnlijk krijg je antwoorden als 'Ik houd van originaliteit', of 'Ik wil graag verrast worden.' Dat klinkt goed. Dat willen de mensen horen. Dat willen mensen graag van zichzelf geloven. Ik zeg het zelf ook graag. Het is alleen niet waar. De cijfers bewijzen het. Mensen willen geen originaliteit. Ze willen meer van hetzelfde. Véél meer van hetzelfde. In de Nederlandse box office top twintig van 2011 staan tien sequels. In de box office top veertig van de afgelopen twintig jaar staan tweeëntwintig sequels waaronder acht Harry Potter-films, vier Pirates of the Caribbean-fWms, drie keer The Lord of the Ringsen vier James Bond-films. Liegen al die mensen dan als ze zeggen dat ze iets nieuws willen zien als ze naar de bioscoop gaan? Natuurlijk niet. Ze willen best verrast worden, maar niet té verrast. Scenariogoeroe Blake Snyder schreef in zijn Save the Ccré-boeken dat je die tegenstrijdigheid bij je publiek kunt samenvatten als: 'Give me the same, only different.' Oftewel meer van hetzelfde, maar dan wel anders. Tuurlijk. De traditionele filmliefhebber die zich naar een klein filmhuiszaaltje begeeft om zich daar volstrekt te laten overrompelen door films uit landen die hij niet Sander de Regt. kent, van makers waar hij nog nooit van heeft gehoord, bestaat nog steeds. Maar voor een groot deel van het publiek is naar de film gaan een leuk - maar wel kost baar - uitstapje. De kosten van de oppas, het parkeren, het etentje vooraf, de toegangskaartjes en de popcorn. Al met al best een hoop geld. Dus wil je ook zeker weten datje een leuke avond hebt. En kies je dus voor iets bekends. Dit zorgt echter wel voor een vicieuze cirkel. Een filmproducent - of scenarioschrijver - die diezelfde box office top veertig bekijkt zal zich ook wel twee keer be denken voordat hij op basis van een volstrekt oorspron kelijk idee een film gaat maken. Want dat scoort dus niet. Dus zal die producent zelf ook kiezen voor een veilige optie: een boekverfilming, een familiefilm, een remake of een filmversie van een succesvolle tv-serie. Waardoor er in de bioscoop weer minder aanbod komt van nieuwe oorspronkelijke films, waardoor men sen kiezen voor wat ze al kennen, waardoor... Je zou er bijna wanhopig van worden. Wat is dan de oplossing? Weg met de originaliteit? Weg met het oor spronkelijke gedach- tengoed? Moeten we dan alleen nog maar filmplannen bedenken aan de hand van checklists, de reken machine en de NVF top vijftig aller tijden? Ik hoop het niet. Er gens in mij gloort nog steeds de hoop dat er een medicijn is voor sequelitis. Een medicijn dat bestaat uit een dosis originaliteit en oorspronkelijkheid, gecombineerd met een goed gevoel voor wat het publiek wil. Maar ik heb een plan mocht ik me vergissen. Mij krijgen ze niet klein. Ik ken mijn Charles Darwin. Ik zal me aanpassen om te overleven. Ik ben er uit. Mijn volgende film wordt een sequel. New Kids vs Gooische vrouwen. Of Kruimeltje, Pietje Bell en Dik Trom varen als scheepsjongens van Bontekoe naar Nova Zembla. In 3D. Succes verzekerd. U kunt nu reserveren! 'I hate sequels.' (John Travolta als Chili Palmer in Be Cool)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 20