Barco geeft gecertificeerde training m TECHNIEK HFN Edwin Lotz: 'Wij krijgen ook pas volgende maand onze eerste digitale projector. Laat maar komen!' Digitale cinema vraagt bijscholing Sinds de komst van digitale projectie denken veel ope rateurs, dat met het verdwijnen van het mooie ratelen in de filmcabine ook hun functie komt te vervallen. Bij Barco kun je het tegendeel leren. Door Benny Untema De operateur is niet dood. Sterker nog, hij is spring levend en vol uitdagingen. Bioscopen in Nederland maken al veel gebruik van andersoortige voorstel lingen. Dat vergt nieuwe middelen, anders denken en bijscholing. Hoe je de digitale projector ook gebruikt, het moet geen abracadabra voor je zijn. Problemen moetje kunnen lokaliseren en zo nodig repareren. Op verzoek van Cinema Digitaal schiet Barco te hulp. Training Al midden in het vorige decennium gaf Barco de eer ste tweedaagse digitale trainingen in hun fabriek in Kortrijk. Gezien het geringe aantal digitale installaties in Nederland maakten weinig operateurs daar toen gebruik van. Nu de situatie, vooral door de komst van Cinema Digitaal is veranderd, is alle projectorfabri kanten gevraagd een training te ontwikkelen over hun digitale projectoren. Barco is de eerste die met deze training komt. Uiteraard hebben ze deze afgestemd op hun serie-2 projectoren. Barco biedt twee verschillende cursussen aan. De eendaagse cursus, getiteld Projector Operations, is gericht op de operateur die dagelijks met de projec tor bezig is. Bij beide cursussen wordt de opgedane kennis na afloop getoetst en krijgt de cursist die de toets met goed gevolg afsluit een certificaat. Vrijdag 20 januari werd in CineMec in Ede de eerste een daagse training gegeven. KDM, DLP, DMD, DCP Tien cursisten, inclusief uw verslaggever, doken samen met Jaak Couvreur, customer support engineer bij Barco, onder in de ruimte in de bekende Edese geluidswal. Couvreur begon de training met een korte inleiding over Barco. Naadloos volgde een uitleg over de basisbegrippen van digitale cinema zoals KDM, DLP, DMD en DCP. Hierbij werd niet alleen verteld hoe die er uit zien, ze werden ook getoond. Het belangrijkste onderdeel uit de projector, een echte DLP-chip, ging ook over de tafel. Ook werd er dieper ingegaan op het ontstaan van de kleuren in de pro jector en werd met een voorbeeld op een LCD-scherm direct duidelijk waarom een digitale cinema projector superieur is aan een consumentenbeamer. De training De apparatuur verandert, de ca bine blijft. Foto Benny Untema. ging tevens dieper in op de bediening van het toestel en de ontmanteling van de projector. Barco geeft alles een speciale, duidelijke naam zodat operateurs en technici het bij telefonische hulp over dezelfde on derdelen hebben. In het theoretische gedeelte werd gesproken over het lampenhuis en het lichtpad van de projector. Later op de dag volgde de praktische uitleg. Ook hier waren de belangrijkste onderdelen voorhanden. Dat werkte zeer verhelderend. Voor de lunch kwamen ook alle 'boards en modules' van de projector nog aan de orde. Aangename aanvulling Het praktische gedeelte van de dag vond deels plaats in de cabine van CineMec. Daar werd een projector ontmanteld, het lampenhuis en de filters verwisseld en werden er testpatronen op het beeld getoverd waarmee beeld- en projectorinstellingen kunnen worden afgesteld. Tot slot van het praktijkge deelte kon er een lamp worden verwisseld en werden de daarbij behorende instellingen in de Communica- tor-software behandeld. Tevens kregen de storings meldingen een plaats en hoe deze met log en al te deponeren zijn bij Barco. Volgens Serge Pol van Movie Unlimited, dat met vier afgevaardigden naar de cursus was gekomen, is de cursus een aangename aanvulling op de al aanwezige kennis. Edwin Lotz van Forum/Images uit Groningen vond de dag best intensief en op sommige momenten ingewikkeld, 'maar ja, wij krijgen ook pas volgende maand onze eerste digitale projector. Ik kan nu wel zeggen dat ik daar geen angst meer voor heb. Laat maar komen!' O ja, u wilt natuurlijk nog weten of alle cursisten de toets met goed gevolg afsloten en zich een Barco certified operator mogen noemen. Het antwoord daarop is 'ja'. 'The architect had to be a certified genius or an authentic wacko.' (Dan Aykroyd in Ghostbusters)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 22