Piek 'n' mix Welk marktaandeel haalt de Nederlandse film in 2012? Bioscoop PICK yN' MIX BIOSCOOPPANEL Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... Nieuwe toekomst voor oude projectoren Als Nederland de komende zomer (bijna) helemaal is gedigitaliseerd en er in alle cabines nieuwe projectoren naar binnen zijn gebracht, zijn er ook een heleboel 35mm-projectoren via de achterdeur verdwenen. Daar moet nog wat mee te doen zijn, dachten ze bij YUA, wat staat voor Young Urban Achievers. Aanleiding was de hulp die YUA, een stichting die jongeren bij elkaar wil brengen en hen wil helpen bij het opzetten van nieuwe ondernemingen en organisaties, bood bij de oprichting van Kriterion Sarajevo, naar voorbeeld van de studen- tenbioscoop Kriterion in Amsterdam. YUA is zich nu aan het inzetten om 35mm-projectoren, die in Nederland niet meer nodig zijn, te verzamelen voor hergebruik in landen waar men de stap naar digitaal nog niet kan zetten, zoals Kosovo en Liberia. Tivoli in Leeuwarden is een van de bioscopen die de projectoren voor dit goede doel al beschikbaar heeft gesteld. Meer informatie over YUA en het projectoridee is te vinden op www.yuafoundation.org. U&EYE Fonds 5 april opent in Amsterdam EYE de deuren van haar nieuwe onderkomen aan het IJ. Het filminstituut wil vanaf die dag een goede relatie met haar klanten opbouwen en kan in deze tijd van cultuurbezuinigingen ook wel wat extra (financiële) steun gebruiken. Vandaar dat het U&EYE Fonds is opgericht. Wie daar aan deelneemt krijgt een persoonlijke U&EYE Card. Afhankelijk van de hoogte van de bijdrage komt daarop een saldo, dat de klant kan besteden aan producten en diensten van EYE, zoals toegangskaarten voor tentoonstellingen en films, aankopen in de museumwinkel of consumpties in het café en restaurant. Als participant wordt men virtueel 'eige naar' van een 'eigen' stoel in een van de filmzalen. Er zijn verschillende manieren om aan het U&EYE Fonds bij te dragen. Al deze mogelijkheden maken optimaal gebruik van de fiscale aftrekmogelijkheden omdat het geld wat klanten inbrengen over een periode van vijf jaar wordt omgezet in een schenking. Meer informatie hierover kunt u vinden op www.eyefilm.nl/UenEYEfonds. Sim van Veen, directeur Inspire Piciures fS 'Ik denk dat het aandeel Neder landse film terug gaat naar zo'n vijftien a zestien procent. Het fe nomeen Cooische vrouwen komt eens per twintig jaar voor en moet je dus eigenlijk uit de cijfers halen. Als totaal denk ik wel dat de markt groeit mede gezien de sterke inter nationale line-up in 2012. Vijftien procent aandeel vasthouden in een groeiende markt zou dus zo slecht nog niet zijn.' Dennis van den Berg, head of theatrical A-Film Distribution 'Ik zie zo'n veertig Nederlandse titels. Dat is een mooi resultaat; de Neder landse filmindustrie bloeit en levert films af waar de consument graag op afkomt. Allesbepalend voor het aandeel zijn titels als Alles is familie, Het bombardement, Ushi en De ver bouwing. Het succes daarvan zal het marktaandeel uiteindelijk grotendeels bepalen dat mogelijk uitkomt op vier entwintig procent. Het aandeel in de toekomst is sterk afhankelijk van de overheidsbijdrage. Als die steun weg valt wordt er minder geproduceerd, want via private weg zijn Nederland se producties helaas niet rendabel. Het afzetgebied is door onze taal simpelweg te beperkt.' A/et Doh/e, junior marketing manager Independent Films 'Ook in 2012 staan er prachtige Nederlandse titels op het menu, van volwassenfilms tot films voor de al lerkleinsten. De consument heeft de afgelopen jaren een ander beeld gekregen van de Nederlandse film die zich duidelijk heeft ontwikkeld. De Nederlandse film is niet langer voor een selecte groep, maar spreekt alle lagen van de bevolking aan. Er is voor iedere doelgroep een film die goed aansluit, waardoor ook de interesse groeit voor andere Neder landse titels. Hierdoor verwacht ik dat voor 2012 dat het marktaandeel van de Nederlandse film niet daalt ten opzichte van 2011 Een wisselend panel geeft kort antwoord op een actuele 'Luister Cheryl, ik wil het graag klein houden.' (Tjitske Reidinga als Claire van Kampen in Cooische vrouwen)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 23