Klik je ticket m TECHNIEK Ludie Vos: 'Mijn klanten hebben het afgelopen jaar een derde van de kaartjes via het internet verkocht' De volgende stap in kassasoftware Gemak dient de mens. Dat geldt zowel voor de bezoe ker die onderweg zijn bioscoopkaartjes online koopt als voor de bioscoopmedewerker. ReBiTicks komt met een nieuwe versie van zijn kassasoftware en een app waar mee je je eigen stoel kunt selecteren, Ticketlab gaat online verkopen en nieuwkomer Jewel Labs voelt zich meteen thuis in de bioscoopbranche. Door Jon van Houten Active Tickets, ticket.international, Compeso, Tixway, ReBiTicks, Ticketlab, het is zomaar een greep uit het grote aanbod aan kassasoftwareleveranciers. Sinds kort is daar een nieuwe naam aan toegevoegd. Het Amsterdamse Jewel Labs van Lancelot Schaper en mede-eigenaar Joost van Vollenhoven levert al langer ticketsoftware aan theaters en musea en richt zich met het nieuwe systeem Z-Tickets ook op bioscopen. Van Vollenhoven kijkt met een frisse blik naar de branche. 'Bioscoopeigenaren zijn meer onderne mers. Dat vind ik positief. Die ondernemersgeest zie ik minder in andere culturele sectoren.' Wel heeft Van Vollenhoven een tip. 'Theaters weten wie hun klanten zijn. Zij zijn verder in hun relatiemarketing. Door online verkoop krijgen ze meer inzicht wie hun bezoekers zijn. De kaartverkoop wordt kennis intensief.' Online Van Vollenhoven bespeurt een enorme verschuiving van het reserveren naar het online aanschaffen van een kaartje. 'In filmhuis Provadja in Alkmaar bijvoor beeld werd in de eerste maand na het installeren van de software een kwart van de kaartjes online aangeschaft.' Eigenaar Ludie Vos van ReBiTicks komt uit de bioscoopbranche. Hij bevestigt de trend naar online verkoop. 'Mijn klanten hebben het afgelopen jaar eenderde van de kaartjes via het internet verkocht. Mensen zitten te eten en willen zich niet haasten. Die pakken hun mobieltje en geven online aan op welke plek ze willen zitten en betalen meteen.' Het is een ontwikkeling die ze ook bij de Duitse firma ticket, international, leverancier van de Dolphin-software bij Pathé, zagen aankomen. Vorig jaar lanceerde men daar de mobiele applicatie No Limits. Pathé heeft echter een eigen manier gevonden om kaartverkoop op stoelniveau, zowel via de site als mobiel, mogelijk te maken. Men werkt daarvoor samen met Share- wire. Het Duitse Compeso heeft met WinTICKET een product in huis dat mobiele verkoop van kaarten mogelijk maakt. Ticketlab-eigenaar Mark van der Gugten denkt te weten waarom ook kleinere bioscopen, die hij vooral tot dienst is, overgaan op e-tickets en placering. 'Dat komt omdat de kosten van iDEAL lager zijn gewor den.' Hij merkt wel dat ook die theaters steeds meer geïnteresseerd zijn in nieuwe ontwikkelingen, hoewel ze terughoudend zijn in de investeringen. 'Appara tuur als scanners zijn voor de kleinere bioscopen vaak niet te doen.' Koppeling ReBiTicks bedient momenteel dertig procent van de markt en staat aan de vooravond van het uitrollen van de nieuwe versie van KTS. 'Daarmee verandert er ook bij de kassa veel', aldus Ludie Vos. 'Voorheen hadden de caissières veel tijd nodig om de juiste kaart te kunnen selecteren. Nu worden de tickets opgebouwd uit allerlei onderdelen en gekoppeld aan de desbetreffende film waardoor je een ticket sneller kunt verkopen. Tevens heeft de nieuwe versie een touchscreen-mogelijkheid. En we zijn bezig met een koppeling met het TMS. Een ander voordeel is de rechtstreekse koppeling met het Filmdepot. Je hoeft dus niet meer alle informatie over de film, zoals leeftijd en lengte, apart op te zoeken.' De flexibiliteit is volgens Joost van Vollenhoven een van de sterkste punten van zijn Z-Tickets. 'Naast een link met het Filmdepot koppelen wij onder meer ook met Biosagenda.nl en met een webshop voor wederverkopers.' 'Veel theaters gebruiken ons programma om hun fol ders te maken, of om hun internetpagina te vullen', zegt Mare van der Gugten. 'Vanuit Ticketlab wordt uit naam van het Fraterhuis in Zwolle elke ochtend een tweet gestuurd met het programma.' Interactie De koppeling van het kassaticketsysteem met andere software in een bioscoop zal steeds meer plaats gaan vinden. Van Vollenhoven ziet mooie voorbeelden voorbij komen hoe bioscopen omgaan met de digitale omgeving. 'Op de site van Cineworld in Beverwijk kun je bijvoorbeeld online reageren op de film. Door de stap van reserveren naar online verkoop krijg je meer verkeer op je website waar door je meer interactie krijgt tussen de bioscoop en de bezoekers.' 'lf I were you, l'd be looking for the other half of the ticket.' (lan McKellen als Death in LastAction Hem)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 24