Klik je ticket
m
TECHNIEK
Ludie Vos:
'Mijn
klanten
hebben het
afgelopen
jaar een
derde van
de kaartjes
via het
internet
verkocht'
De volgende stap in kassasoftware
Gemak dient de mens. Dat geldt zowel voor de bezoe
ker die onderweg zijn bioscoopkaartjes online koopt als
voor de bioscoopmedewerker. ReBiTicks komt met een
nieuwe versie van zijn kassasoftware en een app waar
mee je je eigen stoel kunt selecteren, Ticketlab gaat
online verkopen en nieuwkomer Jewel Labs voelt zich
meteen thuis in de bioscoopbranche.
Door Jon van Houten
Active Tickets, ticket.international, Compeso, Tixway,
ReBiTicks, Ticketlab, het is zomaar een greep uit het
grote aanbod aan kassasoftwareleveranciers. Sinds
kort is daar een nieuwe naam aan toegevoegd.
Het Amsterdamse Jewel Labs van Lancelot Schaper
en mede-eigenaar Joost van Vollenhoven levert al
langer ticketsoftware aan theaters en musea en
richt zich met het nieuwe systeem Z-Tickets ook op
bioscopen.
Van Vollenhoven kijkt met een frisse blik naar de
branche. 'Bioscoopeigenaren zijn meer onderne
mers. Dat vind ik positief. Die ondernemersgeest zie
ik minder in andere culturele sectoren.' Wel heeft
Van Vollenhoven een tip. 'Theaters weten wie hun
klanten zijn. Zij zijn verder in hun relatiemarketing.
Door online verkoop krijgen ze meer inzicht wie
hun bezoekers zijn. De kaartverkoop wordt kennis
intensief.'
Online
Van Vollenhoven bespeurt een enorme verschuiving
van het reserveren naar het online aanschaffen van
een kaartje. 'In filmhuis Provadja in Alkmaar bijvoor
beeld werd in de eerste maand na het installeren
van de software een kwart van de kaartjes online
aangeschaft.'
Eigenaar Ludie Vos van ReBiTicks komt uit de
bioscoopbranche. Hij bevestigt de trend naar online
verkoop. 'Mijn klanten hebben het afgelopen jaar
eenderde van de kaartjes via het internet verkocht.
Mensen zitten te eten en willen zich niet haasten. Die
pakken hun mobieltje en geven online aan op welke
plek ze willen zitten en betalen meteen.' Het is een
ontwikkeling die ze ook bij de Duitse firma ticket,
international, leverancier van de Dolphin-software bij
Pathé, zagen aankomen. Vorig jaar lanceerde men
daar de mobiele applicatie No Limits. Pathé heeft
echter een eigen manier gevonden om kaartverkoop
op stoelniveau, zowel via de site als mobiel, mogelijk
te maken. Men werkt daarvoor samen met Share-
wire. Het Duitse Compeso heeft met WinTICKET een
product in huis dat mobiele verkoop van kaarten
mogelijk maakt.
Ticketlab-eigenaar Mark van der Gugten denkt te
weten waarom ook kleinere bioscopen, die hij vooral
tot dienst is, overgaan op e-tickets en placering. 'Dat
komt omdat de kosten van iDEAL lager zijn gewor
den.' Hij merkt wel dat ook die theaters steeds meer
geïnteresseerd zijn in nieuwe ontwikkelingen, hoewel
ze terughoudend zijn in de investeringen. 'Appara
tuur als scanners zijn voor de kleinere bioscopen
vaak niet te doen.'
Koppeling
ReBiTicks bedient momenteel dertig procent van de
markt en staat aan de vooravond van het uitrollen
van de nieuwe versie van KTS. 'Daarmee verandert
er ook bij de kassa veel', aldus Ludie Vos. 'Voorheen
hadden de caissières veel tijd nodig om de juiste
kaart te kunnen selecteren. Nu worden de tickets
opgebouwd uit allerlei onderdelen en gekoppeld
aan de desbetreffende film waardoor je een ticket
sneller kunt verkopen. Tevens heeft de nieuwe versie
een touchscreen-mogelijkheid. En we zijn bezig met
een koppeling met het TMS. Een ander voordeel
is de rechtstreekse koppeling met het Filmdepot.
Je hoeft dus niet meer alle informatie over de film,
zoals leeftijd en lengte, apart op te zoeken.'
De flexibiliteit is volgens Joost van Vollenhoven een
van de sterkste punten van zijn Z-Tickets. 'Naast
een link met het Filmdepot koppelen wij onder meer
ook met Biosagenda.nl en met een webshop voor
wederverkopers.'
'Veel theaters gebruiken ons programma om hun fol
ders te maken, of om hun internetpagina te vullen',
zegt Mare van der Gugten. 'Vanuit Ticketlab wordt
uit naam van het Fraterhuis in Zwolle elke ochtend
een tweet gestuurd met het programma.'
Interactie
De koppeling van het kassaticketsysteem met
andere software in een bioscoop zal steeds meer
plaats gaan vinden. Van Vollenhoven ziet mooie
voorbeelden voorbij komen hoe bioscopen omgaan
met de digitale omgeving. 'Op de site van Cineworld
in Beverwijk kun je bijvoorbeeld online reageren op
de film. Door de stap van reserveren naar online
verkoop krijg je meer verkeer op je website waar
door je meer interactie krijgt tussen de bioscoop en
de bezoekers.'
'lf I were you, l'd be looking for the other half of the ticket.' (lan McKellen als Death in LastAction Hem)