'Gelukkig zijn er nog genoeg cowboys!' Op locatie HFN INTERVIEW INTERVIEW/OP LOCATIE 'We gaan door de be zuiniging van acht entwintig naar acht tien speel films. Het is gewoon tien mil joen euro minder/ HFN ED Interview met FPN-directeur Marjan van der Haar De Nederlandse film heeft een topjaar achter de rug. Bijna een op de vier bioscoopbezoekers ging in 2011 naar een film van eigen bodem. Maar er pakken zich ook donkere wolken samen boven de Hollandse polders, als we Marjan van der Haar, directeur van Film Producenten Nederland (FPN), beluisteren. 'Gelukkig zie ik ook nog voldoende blauwe lucht om positief gestemd te blijven. Maar ik hoop wel dat men inziet dat we het samen moe ten doen.' Door Jeroen Huijsdens Toen Marjan van der Haar inmiddels een jaar geleden als kersverse directeur van de belangenvereniging van producenten tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst het podi um van Tuschinski beklom, kon zij niet vermoeden dat het jaar 2012 dat van 2011 zo zou overtreffen. 2011 was goed voor de Nederlandse film, maar 2012 was enorm goed. Toch valt er niet te ontkennen dat het rumoerige tijden zijn voor de professionals die de motor zijn achter al die uiteenlopende Nederlandse filmproducties. Een marktaandeel van 22,38% voor de Nederlandse film in 2011Wat een resultaat! 'Yes! Haha. Mooi hè? Het is echt prachtig! Maar we hadden met Cooische vrouwen natuurlijk wel een uitzon derlijke grote film die ook nog eens in een heel jaar viel. We hebben ook vaak films die net in twee jaren vallen, zoals bij News Kids en Nova Zembla. Maar ik ben echt heel blij met dit resultaat.' Ben je echt blij? Of ben je ook bezorgd dat er achter dit mooie cijfer kwetsbaarheden schuilgaan? De vijf best bezochte films trokken samen maar liefst 54% van alle bezoekers... 'We moeten er allemaal heel blij mee zijn. Het laat zien wat er de aflopen tien d vijftien jaar is gebeurd met de Nederlandse film. Het toont aan wat er mogelijk is en het laat ook de exploitanten zien waar de groei zit. Je betrekt hen er op deze manier ook bij. De cijfers laten zien dat Nederlanders graag naar Nederlandse films gaan. Dus is het belangrijk om er geld in te blijven stoppen. Je ziet het succes van Nederlands aanbod trou wens ook op televisie. Er zijn veel Nederlandse series en mensen kijken er graag naar. Dat is echt een enorme winst. Maar ik ben ook bezorgd. Komend jaar is er een bezuiniging van 5% bij het Filmfonds en dat loopt op tot 30% in 2013 en dan komen die er ook nog bij van de Publieke Omroep waarvan wij niet weten hoe die zullen uitpakken. We hebben daarnaast een mediafonds in Rotterdam verloren. Tot slot hebben we een achterstand Mor/on van der Haar. Foto Ruud Jonkers. ten opzichte van het buitenland waar het steunmaatre gelen betreft.' Wat staat de bioscoopsector in dat opzicht concreet te wachten? 'Als je het zo vraagt: we gaan door de bezuiniging bij het Filmfonds van achtentwintig naar achttien speelfilms. Het is gewoon tien miljoen euro minder.' En wat als er dan wordt gezegd dat de 48 Nederlandse films uit 2011 er ook te veel waren in een overvolle markt? Datje er met achttien films en een goed markt aandeel van de top vijf ook wel komt? 'Je moet natuurlijk wel een zeker productievolume heb ben wil je mooie cijfers blijven produceren. Ik denk datje toch wel achtentwintig films met steun van het Filmfonds moet blijven maken, wil je dat voor elkaar krijgen. Als we niks doen is er echt in no time afgebroken wat we in de afgelopen vijftien jaar hebben opgebouwd.' Wat zijn er voor alternatieve maatregelen te bedenken? 'Je kunt denken aan een veelbesproken tax shelter, een fiscale maatregel waarmee het interessanter wordt om buitenlands geld aan te trekken. Maar als wij daarmee komen, beginnen ze in Den Haag gelijk over belasting derving. Ik begrijp niet van deze overheid dat ze niet beter kijken naar manieren om de economie weer aan de gang te krijgen.' Is er nog een andere manier waarmee je de productie sector zo sterk kunt maken datje met minder subsidie toch goede dingen kunt maken? 'Dan denk ik toch aan een heffing. Niet alleen op bios coopkaartjes, maar ook op televisie, video on demand en dergelijke. Exploitanten en distributeurs reageren daarop natuurlijk niet onmiddellijk instemmend, maar met de huidige cijfers in de hand kun je ook niet zeggen dat het een slecht idee is. Ook omdat het in een land als Frankrijk heel normaal is. Maar daar is het wettelijk bepaald. Het zou mooi zijn als de sector het hier in Nederland zelf zou inrichten. Dan kun je er zelf over meedenken.' Het Tuschinski Fonds is niet voldoende? 'Nee, absoluut niet. Dat is nu twee miljoen. Daarmee haal je het niet om het wegvallende productievolume aan te vullen. Dan mag je er wel een nullefje achter zetten. Serieus.' Is er niet toch nog iets anders te bedenken? 'Bescherming van het terugverdienen van investeringen in film. We zaten laatst te kijken hoe vaak de film De president illegaal was gedownload. Dat was meen ik zo'n 70.000 keer gebeurd. Maar om een download verbod voor elkaar te krijgen, heb ik ook de overheid nodig. Ik vind het volkomen ridicuul dat mensen films naar binnen halen waar ze niet voor hebben betaald.' Maar er is toch nooit een een-op-een-relatie tussen het illegaal bekijken en het gedrag dat mensen zouden vertonen als ze er voor moeten betalen? 'Het is moeilijk om dat soort cijfers hard te maken, maar ik vind hoe dan ook dat mensen gewoon het recht hebben om hun investering terug te kunnen verdienen. Natuurlijk is het belangrijk dat de films toegankelijk zijn. Ik vind het daarom goed dat het Nederlandse aanbod met een dienst zoals Ximon verzameld wordt aange boden. Wat mij betreft mag dat ook aan alle andere aanbieders worden gehangen. Voor partijen als Apple kost het veel tijd om met alle rechthebbenden aparte afspraken te maken. Ximon biedt de kans dat in een keer af te dekken. De bundeling geeft kracht en dat is goed.' Wat drijft producenten nog in deze tijd? Ze willen gewoon mooie dingen maken. Gelukkig zijn er nog genoeg cowboys die ervoor willen gaan.' die term cowboys, dat klinkt negatief! 'Nee, nee, zo bedoel ik dat niet. Je moet een cowboy zijn om het voor elkaar te krij gen. Je moet een vechter zijn, een doorzet ter. Je moet in de zadel kunnen blijven zitten. Als je dat niet kunt, dan red je het gewoon bijna niet. Ik zie de producenten om mij heen als hardwerkende ondernemers. Zij moeten er elke keer voor knokken om een project van de grond en afgerond te krijgen.' Venlo bouwt aan CityCinema De planning is dat op twaalf twaalf twaalf, op 12 de cember 2012 dus, de deuren feestelijk worden ge opend van de nieuwe bioscoop CityCinema in Venlo. In april gaat de eerste spade de grond in op de locatie op de Picardie in de historische binnenstad. CityCinema krijgt vier zalen met een capaciteit van in totaal 488 stoelen en dient ter vervanging van de inmiddels geslo- '"mhuis De Nieu we Scène Il krijgt een plek binnen het nieuwe complex. Exploitant 4 - wordt Joep Caubo die (ook eigenaar is van ser vicebioscoop Luxor in Reu ver. Caubo komt uit een roemruchte bioscoopfamilie: zijn over-overgrootvader richtte in 1907 het City The ater op. Venlo kende in de jaren dertig van de vorige eeuw vijf aparte bioscopen, met elk meerdere zalen. Van deze bioscopen heeft alleen City zich tot in de jaren negentig kunnen handhaven. Lange tijd was het de oudste bioscoop van Nederland. Nu keert de naam Caubo met CityCinema dus weer terug in Venlo. De Nieuwe Kolk nieuw in Assen De bioscoop in Assen keert half maart weer terug op de plek waar hij zes jaar geleden vandaan moest. Het oude pand van Theater De Kolk, waarin ook drie bioscoopzalen waren gevestigd, was zo lek als een mandje waardoor het personeel bij regenval met em mers door het pand liep. Terwijl de bioscoop onderdak vond in een noodgebouw aan de Weverstraat, verrees op de oude locatie een gloednieuw gebouw met de naam De Nieuwe Kolk, een culturele ontmoetingsplek waar theater, bioscoop, het Centrum Beeldende Kunst en de Bibliotheek Assen een eigen plek hebben ge kregen. De bioscoop heeft vijf volledig digitale zalen waarvan er drie geschikt zijn voor het vertonen van 3D-fi!ms. Assen krijgt ook de beschikking over signifi cant meer stoelen, in De Nieuwe Kolk kunnen 810 be zoekers een plekje vinden. Bioscoop De Nieuwe Kolk wordt zaterdag 10 maart feestelijk geopend met het internationale filmfestival Vrouw&Film. 'Tijd bestaat niet hè?' (Kees Geel als Simon in Simon) 'Plannen worden bedacht, dan gebeuren er dingen en dan worden de plannen weer aangepast.' (Ton Kas in Plan Q

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 25