Prachtige cijfers, maar... m ACHTER DE SCHERMEN Recette 5.764 4.532 4.282 624 575 526 464 Uit onder zoek is ge bleken dat het aandeel jongeren dat naar de film gaat in 2011 flink is afgeno men. Bioscoopsector kijkt terug op topjaar, maar ziet ook donkere wolken 2011 was een topjaar voor bioscopen, filmtheaters, filmdistributeurs en producenten. Mede dankzij een paar dames uit het Gooi, de alge mene populariteit van films van eigen bodem en het nog altijd toene mende aantal bioscoopstoelen in ons land, gingen er het afgelopen jaar meer dan 30 miljoen mensen naar de bioscoop en het filmtheater. Dat aantal was niet meer zo hoog sinds 1978. Door Jeroen Huijsdens Het kan niemand die werkzaam is in de bioscoopbranche zijn ontgaan: 2011 was een zeer goed jaar voor de sector wat betreft bezoek- en omzetcijfers. Dus was dat ook de uitspraak waarmee NFC-voorzitter Wilco Wolfers zijn jaarlijkse toe spraak tijdens de traditionele nieuw jaarsreceptie van de branchevereni- Bioscoop top 10 van 2011 (op basis van bezoek x 1.000) 1Gooische vrouwen 2. Harry Poffer 7-Part 2 (3D) 3. Pirafes of the Caribbean 4 (3D) 4. De smurfen (3D) 5. The Hangover 2 6. NovaZembla(3D)* 7. Cars 2 (3D) 8. Rb (3D) 9. Transformers 2 (3D) 10. Kung Fu Panda 2 (3D) Film draait nog door in 2012. Bron: Maccsbox - NVB NVF - wijzigingen en correcties voorbehouden gingen van exploitanten, distributeurs en producenten (NVB, NVF en FPN) in Pathé Tuschinski begon. In 2011 gingen er voor het eerst sinds 33 jaar weer eens meer dan dertig miljoen mensen in Nederland naar de film. Daarmee groeide het bezoek aan bioscopen en filmtheaters met maar liefst 8% ten opzichte van 2010. De omzet op basis van verkochte bioscoopkaartjes bedroeg bijna 240 miljoen euro - 239.928.440 euro om precies te zijn - en steeg daarmee 9% ten op zichte van het voorgaande jaar. De gemiddelde ticketprijs bereikte het niveau van 7,88 euro, een stijging van 1,3%. Groei De groei het afgelopen jaar was te (x€ 1.000,-) 15.064 13.123 10.274 7.110 6.151 3.986 3.848 Bezoek (x 1.000) 1.920 1.378 1.073 877 766 401 Gooische vrou wen. danken aan de toegenomen popu lariteit van films van eigen bodem, het blijvende effect van 3D en het stijgende aantal bioscoopstoelen dat Nederland telt. Het marktaandeel van de Nederland se film - gebaseerd op bezoekers - steeg in 2011 naar een indrukwek kende 22,38%. En dan te bedenken dat dit aandeel in 1994 nog een his torisch dieptepunt bereikte van 0,8%. Het betekent dat we in 2011 naar een situatie toegingen waarin bijna een op de vier bezoekers een film bezocht geproduceerd in Nederland. Dat was natuurlijk bovenal te danken aan Gooische vrouwen, de film die met bijna twee miljoen bezoekers een beetje geschiedenis schreef. Een dergelijk succes was sinds 1986 en de film Flodder namelijk niet meer voorgekomen. Maar ook de andere Nederlandse films deden het over de gehele linie beter dan de films uit 2010. Een andere reden voor de groei van het bioscoopbezoek was duidelijk de aanhoudende interesse van het publiek in 3D-films. Hoewel er zowel bij het publiek als in de branche zelf zo nu en dan best wel kritische ge luiden over 3D te horen zijn, kan niet worden ontkend dat deze toevoeging zichtbaar effect heeft. Acht van de tien films uit de top tien van 2011 werden (ook) in 3D uitgebracht. Dat zegt feitelijk genoeg. Aan de hand van een interessant overzicht liet Wilco Wolfers ook zien dat de groei het afgelopen jaar mede te danken was aan de voortdurende investeringen in nieuwe bioscopen en filmtheaters. Onder meer de situatie in Tilburg, Roermond en Almere laat zien dat het aanbod van nieuwe zalen duidelijk vraag teweegbrengt bij het publiek. Zo steeg het bezoek in die steden in de periode 2007 tot en met 2011 als gevolg van de uitbreidin gen met maar liefst 316%, 603% en 4.467%. Het totale bezoek aan bioscopen en filmtheaters bedroeg het afgelopen jaar 30.434.937

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 9