De Nederlandse film (en zo)
COLUMN
Max van Praag
Het gaat
goed met
de Neder
landse
film. Cor
rectie: het
gaat goed
met som
mige Ne
derlandse
films.
Of ik een stuk wilde schrijven als gastcolumnist, vroeg
de uitgever van HFN, 'want de vaste krachten zijn deze
keer verhinderd. Je weet vast wel een onderwerp. Met
die grote mond van je heb je altijd wel een mening over
van alles en nog wat. Je hoeft het alleen maar op te
schrijven.' Ik dacht er even over na (want in de voetspo
ren treden van Dirk de Lille is geen klein bier) en kwam
op de Nederlandse film als lijdend voorwerp. Daar zijn
er immers tegenwoordig nogal wat van.
Na het fenomeen Nova Zembla (volgens de stress-test
van Ate de Jong goed voor 437.000 bezoekers!) en in
mindere mate New Kids Nitro moet er nog meer succes
te behalen zijn, dachten de distributeurs. Dus werd de
bioscoopmarkt in korte tijd overspoeld met films van ei
gen bodem. Gesterkt door het nieuws begin dit jaar dat
het aandeel van de Nederlandse film in 2011 meer dan
22% was, leek het eerste kwartaal een goede periode
om nog een graantje mee te pikken van al die positieve
aandacht.
Van januari tot en met maart stonden er achttien
Nederlandse films geprogrammeerd, waarvan alleen
in februari al tien stuks, op 1 maart direct gevolgd door
Plan Cen IZOHz (die al in september jongstleden te zien
was tijdens het Nederlands Film Festival). Toegegeven,
(goede) jeugdfilms als Tony 10, Achfste-groepers huilen
niet en Sprookjesboom, de film zijn aangewezen op een
release in de vakantie, maar al die andere films niet.
Afgezien van een chronisch doekentekort waren er in
die periode ook de voor een Oscar genomineerde films.
Die eisen met dure marketingcampagnes doorgaans
de aandacht van het publiek al op. De mensen achter
Nederlandse films hebben dat budget echter niet of
nauwelijks.
Nadat de aangrijpende film Süskindmidden januari
ten onrechte als de volgende Nederlandse blockbuster
(op 114 doeken!) werd uitgebracht, werden de andere
Nederlandse films iets bescheidener aangepakt. Toch
leek het begin dit jaar echt even op Hollywood aan de
Amstel. Wat die aardige jongens van Rabat vorig jaar
zo goed konden (met bescheiden middelen een leuke
en goede film maken die nog redelijk wat bezoekers
trok), moet ons ook lukken, moet een aantal regisseurs
en producenten gedacht hebben. Dus waren daar in
een tijdsbestek van slechts enkele weken Blackout, Als
je verliefd wordt, Lena, Nick, Zombibi, De goede dood,
Taped, Plan Cen IZOHz. Het kon niet op.
Ook de f ilmpers juichte in een aantal gevallen. Blackout
werd de hemel ingeschreven (onder andere door Ab
Zagt die in het AD even de weg kwijt was, want hij zag
een 'Tarantino als in z'n beste dagen' - zeker nog nooit
een Tarantino gezien, denk je dan). Ook Plan C(een
Max van Praag.
Foto Tanja van
Rooden.
Amerikaanse remake is aanstaande als we de berichten
moeten geloven) werd alom bejubeld. Toch was de film,
net als Blackout en Zombibi (matige tot slechte kritie
ken), in mum van tijd verdwenen. Over Als je verliefd
wordtv/erd niet slecht en niet goed geschreven, want
de pers kreeg de film vooraf niet te zien. Van producent
Rob Houwer moesten die lui van de pers maar een
kaartje kopen, in de hoop dat er in ieder geval nog wat
bezoekers zouden komen. Moetje net de dames en
heren van de pers hebben: die kopen geen kaartjes.
Bovendien, waar was die film te zien dan? Niet in
Amsterdam of de nabije omgeving. Bij navraag bleken
er toch nog eenentwintig bioscopen de film te hebben
gedraaid. Dat duurde precies een week. Het totaal aan
tal bezoekers bedroeg 1.442. Dat is een gemiddelde
van 68 bezoekers per zaal voor de hele week!
Het gaat goed met de Nederlandse film. Correctie: het
gaat goed met sommige Nederlandse films. En er is
langzamerhand zo'n productie-uitstoot dat het erop lijkt
dat we een echt filmland zijn geworden. Grote succes
sen als Gooische vrouwen, Nova Zembla, New Kids
Nitro, Sonny Boy, Loft en De Heineken ontvoering geven
hoop voor de toekomst. Hemelen Kauwboy maken
indruk in Berlijn en Brammetje Baas is een erg leuke
kinderfilm voor de kleintjes waar de ouders ook plezier
aan kunnen beleven. En dan hebben we nog Quiz,
de ongewone, maar zinderende nieuwe film van Dick
Maas (met Pierre Bokma in een glasrol), die uit is als u
dit leest. De Filmkrant maakte er al gehakt van in een
kwaadaardig artikel van Jos van den Burg. Die had ken
nelijk nog een appeltje te schillen met Maas, anders kan
ik het niet begrijpen. Maar als ook de perscollega's van
andere kranten de messen
slijpen komt het goed en
is er een publiekssucces
in aantocht. Gewoon
lijk komt het publiek in
grote aantallen naar de
bioscoop als de kritieken
slecht zijn. Wat dat betreft
mogen we hopen dat men
in kringen van de filmpers
ook niet zo enthousiast is
over Jackie, De verbou
wing, Alleen maar nette
mensen, Alles is familie en
Koning van Katoren. Want
dan wordt het toch nog
een goed jaar voor de
Nederlandse film.
'Je had liever gezien dat ik een potje was gaan janken of zo? (Barry Afsma als Leo in Quiz)