INTERNATIONAAL 'De tech nologische vernieuw ingen moeten wel een economi sche basis hebben.' in vod stappen: een proactieve benadering van die tweede window zorgt ervoor dat je betrokken wordt bij veranderingen. Het is beter om onderdeel van de oplossing te zijn, dan van het probleem.' Kinepolis Aan de andere kant van de stad ligt een ander innovatief complex, de vijfentwintig zalen van Kinepolis Ma drid. Met slechts drie van dergelijke gigantische bioscopen - de andere twee staan in Valencia en Granada - heeft de Belgische groep zo'n 5% van de Spaanse markt in handen. Op een drukke zondagavond staat landelijk operationsmanager Dave Quick, een Belg met Ierse voorou ders, in z'n vrijetijdskleding op de vloer: kijken hoe het loopt, obser veren waar er verbeterpunten zijn, contact houden met de werkvloer. Dave laat mij de grote zaal zien, een gigantische bak van bijna 1.000 stoelen, waar al veel Spaanse premières zijn gehouden. In de lobby is een wall of fame ge realiseerd en ik spot foto's van grote sterren die de bioscoop hebben bezocht. Hapjes en drankjes zijn te krijgen volgens het shop-zelfbedie- ningsconcept, zoals ook Pathé dat in een paar complexen heeft. Deze shop is gebouwd op doorstroming en dat moet ook wel: Dave Quick vertelt dat de in 1998 gebouwde bioscoop ooit 3,6 miljoen bezoekers in een jaar heeft gehaald. Tegen woordig is dat minder, maar een zaterdag met 18.000 bezoekers is hier niets bijzonders... Omdat al die bezoekers een schat aan informatie kunnen leveren, doet Kinepolis veel aan Customer Relati ons Management (CRM). 'Iedereen die een ticket via het internet koopt, zo'n 20% van onze klanten, krijgt een dag later een tevredenheids- enquête toegestuurd. We vragen onder meer wat ze hebben gekocht en hoe ze zijn behandeld. De respons is zo'n 500-700 ingevulde enquêtes per week, waarvan de managers elke maandag een samenvatting krijgen. Ik denk dat De digitale dis play met de vijf publieksfavorie ten in Kinepolis Madrid. het vrij uniek is in onze sector dat informatie van de klant op deze manier wordt gebruikt.' Volgens Dave kunnen de resultaten van de enquête heel verrassend zijn. 'We hebben bij Kinepolis kwaliteits doelstellingen voor vriendelijkheid, snelheid etcetera. Het was voor ons dan ook een verrassing dat we qua vriendelijkheid plotseling niet meer zo hoog scoorden. Daar zijn we meteen op ingesprongen met extra trainingen en een mys- tery shopper-programma.' Aanbevelen De gigantische entree van deze immense bioscoop is onlangs heringericht en uitgerust met een batterij aan ATM's, goed voor 30% van de verkopen. Bezoekers kunnen zich voor hun filmkeuze oriënteren bij een posterwand, maar die pos ters zijn tot mijn verbazing niet digi taal. 'We hebben tests gedaan met digitale posters op plasma- en TFT- schermen,' vertelt Dave, 'maar de energiekosten bleken veel te hoog. Zodra we dat op een ecologische en economische manier kunnen doen, zullen we zeker omschake len.' Dit streven maakt deel uit van een aantal groene projecten. 'We proberen zo economisch mogelijk te werken, vooral gedreven door de hoge energieprijzen. Zo hebben we geïnvesteerd in betere verwarming en airconditioning, die de tempera tuur constanter houden, met een beter rendement tot gevolg.' Dan spot ik toch een digitaal scherm, dat de top vijf van meest aanbevolen films blijkt weer te ge ven. Dave legt uit: 'Klanten kunnen een cijfer geven aan de film die ze net hebben gezien. Daarvan publi ceren wij de top vijf met de meest favoriete films van onze klanten. Dat is toch een stuk objectiever dan dat men aan de kassière vraagt wat een goeie film is om te gaan zien. De top vijf kan films een extra boost geven. Een film die bijvoor beeld weinig deed bij de release was Intouchables, maar iedereen die hem zag, vond hem fantastisch. Die film heeft hier duidelijk van geprofiteerd.' 'How many times must I teil you? None of us here speak Spanish!' (Josh Duhamel als captain Lennox in Transformers)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 13