Vooruitblikken door terug te kijken BEURZEN FESTIVALS CineEurope van 18 juni tot en met 21 juni voor de eerste keer in Barcelona Het zal best wel even wennen zijn voor iedereen. Was de jaarlijkse vakbeurs voor Europese bioscoopondernemers de afgelopen negentien jaar nog een thuiswedstrijd voor de Nederlanders, dit jaar strijkt de beurs voor de eerste maal neer in Barcelona. Een vooruitblik door terug te kijken op CinemaCon 2012. Toen de eerste tien minuten van de film werden vertoond, ontstond er wel enig rumoer. Door Jeroen Huijsdens Vooruitkijken naar CineEurope is over het algemeen al geen eenvoudige opgave, maar de verhuizing naar Barcelona van de mede door de UNIC georganiseerde vakbeurs, maakt het er niet eenvoudiger op. De film maatschappijen zijn doorgaans al terughoudend met het verstrekken van informatie over de films die zij in de spotlights gaan zetten en dat is dit jaar niet anders. Daar komt bij dat de leveranciers in de afgelopen periode, uitzonderingen daargelaten (zie pagina 21met weinig nieuws kwamen over producten waar ze in Barcelona mooie sier mee zouden kunnen maken. Dat HFN als gevolg van de verhuizing de drukpersen eerder moest opzoeken, maakte het er allemaal niet eenvoudiger op. Gelukkig vond CinemaCon afgelopen april weer in Las Vegas plaats waardoor er wel enig nieuws naar buiten kwam dat ook in Barcelona onderwerp van gesprek gaat zijn. The Hobbit Een van de meest besproken onderwerpen wordt zonder enige twijfel de aanstaande upgrade naar 48 frames per seconde. Het is allang geen geheim meer dat Peter Jackson zijn prequel van The Lord of the Rings, The Hobbit heeft gefilmd met 48 beelden per seconde in plaats van de traditionele vierentwintig. Maar toen de eerste tien minuten van de film werden vertoond tijdens CinemaCon ontstond er wel enig rumoer. Enkele journalisten gaven aan dat de verhoogde framerate er voor zorgt dat de kostuums en sets er nep uitzien. Jack son verweerde zich in een verklaring: 'There can only ever be a real reaction, a truthful reaction, when people actually have a chance to see a complete narrative on a particular film.' In de zaal in Las Vegas bevonden zich ook de Nederlandse exploitanten Djörn en Sven Rump. 'Wij waren behoorlijk onder de indruk en echt verrast door de negatieve geluiden', aldus Sven Rump. 'Het klopt wel datje ogen er aan moeten wennen, maar dat was in mijn geval al na een paar minuten.' De turbulentie weerhoudt de leveranciers van cinema- apparatuur er niet van zich serieus met deze ontwikke ling bezig te houden. Zo komt Sony dit najaar met een soffware-upgrade die het mogelijk maakt om The Hobbit 'You'll have a tale or two to teil when you come back.' (lan McKellen als Gandalf in The Hobbit: An Unexpected Journey) CineEurope's nieuwe onderko men: El Centro de Convenciones Internacional de Barcelona. in december af te spelen met 48 frames per seconde op de bestaande digitale 4K-apparatuur. De upgrade zal circa 3.000 dollar per systeem gaan kosten, zo liet de fabrikant tijdens CinemaCon weten. In aanvulling op de hogere framerate zal deze upgrade ook een verho ging van de maximale bitrate met zich meebrengen. Digitaal Het digitale beeld mag momenteel dan veel van de aandacht opeisen, ook de audiofabrikanten blijven niet stil staan. 3D-audio lijkt een onderwerp te zijn dat de gemoederen nog wel even zal bezighouden (zie ook het artikel op pagina 22). Dolby deed in Las Vegas een duit in het zakje door het Dolby Atmos geluidsplatform te laten horen. Daarmee wil de fabrikant na Dolby Surround 7.1 duidelijk een volgende stap zetten in de ontwikkeling van cinemageluid. Over volgende stappen gesproken: als het aan de filmstudio's ligt wordt al heel snel de volgende kostenbe sparing met digitale cinema gerealiseerd. Zij zien graag dat de DCP's binnen afzienbare tijd via de satelliet worden verspreid en dat het transport met harddisks tot het verleden gaat behoren. Op zich geen spectaculair nieuws, SmartJog werkt immers al op deze manier en kondigde aan haar satellietcapaciteit flink te zullen uitbreiden én in Nederland kennen we de filmkluizen, maar wel interessant om in de gaten te houden. In Ame rika richten Warner Bros., Universal en de Amerikaanse ketens Cinemark en Regal er dit jaar speciaal de Digital Cinema Distribution Coalition (DCDC) voor op, zo maak ten zij tijdens CinemaCon bekend. Vakkennis Op welke wijze deze wens van de studio's precies aan bod zal komen tijdens CineEurope is afwachten, maar dat het aan bod zal komen tijdens de zogeheten CineEurope University sessies leidt geen twijfel. Content delivery, digital screen advertising en alternative content staan op het programma van dit nieuwe onderdeel dat

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 16