Vooruitblikken door terug te kijken
BEURZEN FESTIVALS
CineEurope van 18 juni tot en met 21 juni voor de eerste keer in Barcelona
Het zal best wel even wennen zijn voor iedereen. Was de
jaarlijkse vakbeurs voor Europese bioscoopondernemers
de afgelopen negentien jaar nog een thuiswedstrijd voor
de Nederlanders, dit jaar strijkt de beurs voor de eerste
maal neer in Barcelona. Een vooruitblik door terug te
kijken op CinemaCon 2012.
Toen de
eerste tien
minuten
van de film
werden
vertoond,
ontstond
er wel enig
rumoer.
Door Jeroen Huijsdens
Vooruitkijken naar CineEurope is over het algemeen al
geen eenvoudige opgave, maar de verhuizing naar
Barcelona van de mede door de UNIC georganiseerde
vakbeurs, maakt het er niet eenvoudiger op. De film
maatschappijen zijn doorgaans al terughoudend met
het verstrekken van informatie over de films die zij in de
spotlights gaan zetten en dat is dit jaar niet anders. Daar
komt bij dat de leveranciers in de afgelopen periode,
uitzonderingen daargelaten (zie pagina 21met weinig
nieuws kwamen over producten waar ze in Barcelona
mooie sier mee zouden kunnen maken. Dat HFN als
gevolg van de verhuizing de drukpersen eerder moest
opzoeken, maakte het er allemaal niet eenvoudiger op.
Gelukkig vond CinemaCon afgelopen april weer in Las
Vegas plaats waardoor er wel enig nieuws naar buiten
kwam dat ook in Barcelona onderwerp van gesprek
gaat zijn.
The Hobbit
Een van de meest besproken onderwerpen wordt
zonder enige twijfel de aanstaande upgrade naar 48
frames per seconde. Het is allang geen geheim meer
dat Peter Jackson zijn prequel van The Lord of the Rings,
The Hobbit heeft gefilmd met 48 beelden per seconde
in plaats van de traditionele vierentwintig. Maar toen
de eerste tien minuten van de film werden vertoond
tijdens CinemaCon ontstond er wel enig rumoer. Enkele
journalisten gaven aan dat de verhoogde framerate er
voor zorgt dat de kostuums en sets er nep uitzien. Jack
son verweerde zich in een verklaring: 'There can only
ever be a real reaction, a truthful reaction, when people
actually have a chance to see a complete narrative on
a particular film.' In de zaal in Las Vegas bevonden zich
ook de Nederlandse exploitanten Djörn en Sven Rump.
'Wij waren behoorlijk onder de indruk en echt verrast
door de negatieve geluiden', aldus Sven Rump. 'Het
klopt wel datje ogen er aan moeten wennen, maar dat
was in mijn geval al na een paar minuten.'
De turbulentie weerhoudt de leveranciers van cinema-
apparatuur er niet van zich serieus met deze ontwikke
ling bezig te houden. Zo komt Sony dit najaar met een
soffware-upgrade die het mogelijk maakt om The Hobbit
'You'll have a tale or two to teil when you come back.' (lan McKellen als Gandalf in The Hobbit: An Unexpected Journey)
CineEurope's
nieuwe onderko
men: El Centro
de Convenciones
Internacional de
Barcelona.
in december af te spelen met 48 frames per seconde
op de bestaande digitale 4K-apparatuur. De upgrade
zal circa 3.000 dollar per systeem gaan kosten, zo liet
de fabrikant tijdens CinemaCon weten. In aanvulling op
de hogere framerate zal deze upgrade ook een verho
ging van de maximale bitrate met zich meebrengen.
Digitaal
Het digitale beeld mag momenteel dan veel van de
aandacht opeisen, ook de audiofabrikanten blijven niet
stil staan. 3D-audio lijkt een onderwerp te zijn dat de
gemoederen nog wel even zal bezighouden (zie ook
het artikel op pagina 22). Dolby deed in Las Vegas een
duit in het zakje door het Dolby Atmos geluidsplatform
te laten horen. Daarmee wil de fabrikant na Dolby
Surround 7.1 duidelijk een volgende stap zetten in de
ontwikkeling van cinemageluid.
Over volgende stappen gesproken: als het aan de
filmstudio's ligt wordt al heel snel de volgende kostenbe
sparing met digitale cinema gerealiseerd. Zij zien graag
dat de DCP's binnen afzienbare tijd via de satelliet
worden verspreid en dat het transport met harddisks tot
het verleden gaat behoren. Op zich geen spectaculair
nieuws, SmartJog werkt immers al op deze manier en
kondigde aan haar satellietcapaciteit flink te zullen
uitbreiden én in Nederland kennen we de filmkluizen,
maar wel interessant om in de gaten te houden. In Ame
rika richten Warner Bros., Universal en de Amerikaanse
ketens Cinemark en Regal er dit jaar speciaal de Digital
Cinema Distribution Coalition (DCDC) voor op, zo maak
ten zij tijdens CinemaCon bekend.
Vakkennis
Op welke wijze deze wens van de studio's precies
aan bod zal komen tijdens CineEurope is afwachten,
maar dat het aan bod zal komen tijdens de zogeheten
CineEurope University sessies leidt geen twijfel. Content
delivery, digital screen advertising en alternative content
staan op het programma van dit nieuwe onderdeel dat