Jaap& Piek 'n' mix HuvV7 PKK'N' MIX /CARTOON Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... tti CMt/BS, BEURS IH Toch niet \Je6K OhlcHoüA/Gf- CURSUS.. Spider-Man 3D-bril Dat er blijkbaar een markt zit in het verkopen van 3D- brillen werd al duidelijk toen Polaroid zich zo'n twee jaar geleden op de markt begaf met kwalitatief hoog waardige brillen die het kijken naar het groeiende aantal 3D-films een stuk prettiger maken. Het is dan ook geen verrassing dat meer leveranciers de markt betreden. Marchon Eyewear, een van 's werelds grootste producenten van zonnebrillen van merken als Calvin Klein, Lacoste en Fendi, komt nu met een eerste speciale 3D-filmbril. Voor de film The Amazing Spider-Man heeft het bedrijf, in samenwerking met RealD, Masterimage, Marvel en Columbia Pictures, een speciale Spider-Man-br\\ gemaakt. De bril, die in een wat lager kwaliteitssegment zit dan de designbril- len, moet vooral de fans van de film aanspreken en uitgroeien tot een collector's item. Het is de eerste stap van het bedrijf in de Nederlandse markt van 3D-brillen. XDC, FTT en Bewegte Bilder worden dcinex Begin 2010 nam digitale cinema integrator XDC het Duitse installatiebedrijf en tevens leverancier van cine- ma-apparatuur FTT Filmtronics over. Nu is het tijd voor een volgende stap. XDC, FTT en het Duitse facilitaire filmbedrijf Bewegte Bilder hebben besloten te fuseren en voortaan onder een naam verder te gaan. dcinex is de naam waaronder men van nu af aan verder zal opereren. Het doel van de operatie is 'to strengthen our position of an end-to-end cinema sales and service organization and to create a leading brand with full geographic coverage across all European countries', aldus Serge Plasch, CEO van XDC in een persverkla ring. Er werken ongeveer 200 mensen bij het nieuwe bedrijf verspreid over veertien landen in Europa. De nieuwe huisstijl zal tijdens CineEurope in Barcelona aan pers en relaties worden getoond. Kaartcontrole met iPhone Aan de vooravond van CineEurope komt softwareleve rancier ticket.intemational met een aankondiging waar in een leuke noviteit wordt geïntroduceerd. Het Duitse bedrijf komt met een app die het mogelijk maakt om 2D barcodes op e-tickets en thuisgeprinte kaartjes eenvoudig te scannen met een iPhone. Hiervoor wordt handig gebruikt gemaakt van de camera die in de mobiele telefoon aanwezig is. Bioscopen hebben dus geen aparte scanapparatuur meer nodig voor de kaartcontrole. Een iPhone volstaat. En mocht de prijs daarvan een obstakel zijn, de nieuwe software werkt ook op de iets goedkopere iPod Touch, ticket.intema tional laat meer van het systeem met de naam Mobile Entry Controle zien tijdens CineEurope. Voetbal in de bios De drie wedstrijden van het Nederlandse elftal in de eerste ronde van het EK voetbal zijn deze maand te zien in de bioscopen van Pathé en Jogchem's Thea ters, zo berichtten de ondernemingen een paar weken geleden. Of de theaters ook andere wedstrijden gaan vertonen, hangt af van het Nederlands elftal want de bioscoopbedrijven beperken het aanbod voetbalwed strijden wel tot die van Oranje. Mocht Nederland de finale halen, dan gaat in ieder geval Pathé deze ook in 3D laten zien. Overeenkomst JT en CineFox De exploitant van bioscoopreclame CineFox heeft onlangs een meerjarige overeenkomst getekend met Jogchem's Theaters voor het vertonen van digitale lokale en regionale reclame. Het bedrijf had al een contract met JT, maar nu maken ook de Luxor The aters onderdeel uit van de afspraken. Voor al deze bioscopen zijn tegelijkertijd afspraken gemaakt met FoxMedia over de extra plaatsing van 42 inch beeld schermen in de foyers voor de vertoning van reclame en filmcontent. Door Berend Jan Kompanje. Naar een idee van Dirk de Lille. 'Ready to play God?' (Rhys Ifans als Curt Connors in The Amazing Spider-Man)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 19