The Voice of God TECHNIEK De nieuwe geluidsmo gelijkheden zijn onge kend realis tisch. 3D-geluid gaat de bioscoop veroveren Nu de digitalisering z'n voltooiing nadert, zijn er weer nieuwe techno logische vernieuwingen in de maak, om de bioscoop z'n voorsprong op de huiskamer te garanderen. Hoge beeldsnelheden bijvoorbeeld, maar ook 3D-geluid zal de exploitant de komende tijd bezighouden. Maar wat is 3D-geluid en hoe snel komt het? Door Frank de Neeve Op de afgelopen CinemaCon introduceerde Dolby het nieuwe geluidssysteem Atmos, een revo lutionair andere benadering van geluidsreproductie dan de markt leider tot dan toe had. Het nieuwe 3D-audiosysteem geeft bioscoopbe zoekers een realistischer geluids beleving en zal hen meer in de film trekken dan tot nu toe mogelijk was. Iemand die aanwezig was bij de Atmos-demonstratie in Las Vegas, vond het systeem zo levensecht, dat het leek of hij de temperatuur in de zaal een paar graden voelde dalen toen er een onweer- en regendemo werd gegeven. Niet alleen fabrikanten van audio- apparatuur, maar ook regisseur Ge- orge Lucas hamert er al langer op dat geluid de helft van de filmbeleving uitmaakt. Dat wordt misschien niet door iedereen zo ervaren, omdat mensen visueel zijn ingesteld. Toch kan bijna iedereen zich wel een unieke geluidservaring in de bioscoop herinneren, soms nog van flink lang geleden. Misschien keek u in 1992 bij Botman Returns-de eerste Dolby SRD-film - wel even over uw schouder bij een van de eerste surroundeffecten. Ikzelf kan mij nog als de dag van gisteren een 70mm-voorstelling van Apocalypse Now in wijlen Desmet in Amsterdam herinneren, waarbij de helikopters echt over m'n hoofd leken te vlie gen. Wat mij betreft is die ervaring nooit geëvenaard, totdat ik onlangs 3D-geluid hoorde. Door digitale cinema heeft de beeldkwaliteit een flinke boost gekregen en 3D-films zorgen voor de meest levensechte beeldillusie tot nu toe. Het geluid is echter nog niet zo ver. Digitale cinema - dat sowieso al met ongecomprimeerd geluid werkt - maakt meer mogelijk dan 5.1 digitaal geluid. Verschillende momenteel ongebruikte geluidskana len zijn namelijk gereserveerd voor toekomstig gebruik. Ongekend realistisch 3D-geluid is een stuk ruimtelijker en levensechter dan 5.1 surround geluid. Het geluid komt niet van een bepaalde richting, maar je zit er echt middenin. Een vogel scheert rakelings langs, een tijger sluipt links Vliegtuigen sche ren levensecht langs in Red Tails. Rechts een theaterzaal in gericht met imm sound. kan imm sound het geluid in werkelijk elke denkbare plek in een zaal laten klinken. Net als bij andere systemen is voor Barco's Auro 11.1 een aparte Auro-processor nodig, plus extra versterkers. In de zaal wordt het aantal speakers grofweg verdub beld, vooral in de hoogte. Achter het doek hangen zes speakers - links, midden, rechts, zowel onder als bo ven - en langs de muur hoge en lage surroundspeakers, met een speaker aan het plafond, ook wel bekend als de 'Voice of God'. Hoewel de verschillende systemen al lemaal 3D-geluid nastreven, leggen ze wel verschillende accenten, imm sound gaat echt voor de geluidson derdompeling en lijkt gemaakt voor blockbusters met grote effecten. Het Duitse IOSONO zet daarentegen vooral in op de gelijkvormigheid van het geluid in de gehele zaal, zodat elke bezoeker exact de zelfde geluidservaring heeft. Het nieuwe Dolby Atmos accentueert de grote adaptiemogelijkheden van hun systeem: voor elke zaal is een oplossing. Barco lijkt een tussenweg te bewandelen: een audiofiele benadering van ruimtelijk geluid, door de bosjes, en loopt daar nou ie mand op het dak? De verschillende 3D-geluidssystemen zijn dan ook niet 5.1 of 7.1, maar hebben elf of soms wel drieëntwintig kanalen. Sommige fabrikanten zoals het Spaanse imm sound - waarmee in Pathé Haarlem een zaal is uitgerust - werken zelfs niet met geluidskanalen of een vast aantal speakers. Zij zeggen de aanwezige speakers te gebruiken om geluid te creëren, dat uit virtuele speakers in de zaal lijkt te komen. Zo 'I wish I had words, man. I wish I had words...' (Dennis Hopper als fotojournalist in Apocalypse Now)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 20