TECHNIEK HFN Niemand zit te wachten opeen nieuwe geluidsoor log zoals in de jaren negentig. Dolby E3 plus aandacht voor de portemonnee van de klant. Want met al die extra hardware is 3D-audio zeker prijzig. De nieuwe geluidsmogelijkheden zijn ongekend realistisch. De film The Impossible, de eerste film die in het imm sound-formaat zal worden uitgebracht, gaat over de tsunami van 2004. Het angstaanjagende van die natuurramp is met een der gelijk systeem natuurlijk veel beter te ervaren dan met een 5.1 -set. En bij de Aura 11.1 -film Red Tails, een oorlogsfilm met veel gevechten in de lucht, moeten de vliegtuigen echt langs je oren scheren. Natuurlijk hoeven bioscopen niet als eerste te worden overtuigd van de nieuwe technieken, maar de studio's. Alle 3D-audiofabrikanten hebben vertegenwoordigers in Hollywood die de studio's bewerken om hun systeem te gebruiken. Het gaat natuurlijk vooral om geld. Eén fabri kant claimt dat het budget van een gemiddelde film met slechts 0,1 omhoog zou gaan als een aparte geluidsmix voor hun systeem zou worden gemaakt. Het is fascinerend om een geluidstechnicus aan het werk te zien om zo'n speciale mix te maken, imm sound heeft een eigen post production tooi die IAW heet, waarmee de mixer op een iPad exact kan aangeven, waar in de zaal elk geluid vandaan moet komen. Het systeem doet de rest. Kanttekeningen 'Moet ik nu alweer investeren?', denkt de bioscoopexploitant, 'We zijn net digitaal gegaan, waarbij ik van de gemeentesubsidie gelijk een 7.1 - processor heb gekocht. Moet die nu al worden verwisseld?' Nee, zo snel gaat het niet; er zijn bijvoorbeeld nog amper films met 3D-geluid. Het lijkt echter wel aan nemelijk dat 3D-geluid een grote vlucht gaat nemen. Maar wanneer, en of dat voor alle zalen of bijvoor beeld alleen voor luxe zalen zal zijn, is moeilijk te zeggen. Er zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen. Het is bijvoorbeeld de vraag hoe de verschillende systemen zich tot elkaar gaan verhouden. Niemand zit te wachten op een nieuwe geluidsoorlog zoals in de jaren negentig tussen Dolby, DTS en SDDS. Standaardiseren is dus geboden. Maar of dergelijke complexe technologieën die nu al goed in de verf staan, zich wel in een mal laten persen is de vraag. Daarbij zullen de nieuwe systemen compatibel moeten zijn met oude geluidssystemen en moet een en ander operationeel wel handelbaar blijven. Nu al zijn er verschillende sleutels nodig voor 5.1 - en 7.1 -ver sies van een film, en imm sound vereist naast de reguliere film een apart bestand. Dat terwijl we net van de DTS-disc af waren... Om bij het uitblijven van meer films met 3D-geluid hun eigen systeem aantrekkelijker te maken, introduce ren verschillende 3D-audiofabrikan- ten nu de optie om reguliere films ook met 'ruimtelijk geluid' te kunnen vertonen; automatisch upscalen van 5.1 naar 3D-geluid dus. Het is maar de vraag wat regisseurs en geluidstechnici hiervan vinden, want zo laatje een apparaat artistieke beslissingen over een nieuwe mix nemen. Deze kanttekeningen laten echter onverlet, dat 3D-geluid een spectaculaire ontwikkeling is die de bioscoop zeker zal veroveren. Leveranciers 3D-audio Barco Barco brengt het geluidssysteem Auro 11.1 op de markt, ontwikkeld door het Belgische Ga- laxy Studios. Het is een ruimtelijk geluidssysteem dat binnen de grenzen van DCI en SMTPE valt, terwijl alle extra 3D-audioinformatie in een DCP staat. Het systeem claimt commercieel aantrekkelijk te zijn omdat in de zaal alle speakers slechts verdubbeld moeten worden. Toen Dolby dit voorjaar Atmos presenteerde, werd duidelijk dat 3D-audio echt in de start blokken staat. Atmos is een rigoureuze verandering ten opzichte van de manier waarop Dolby voorheen met geluid omging. Het systeem is aan te passen aan verschillende speaker set-ups en kan later worden uitgebreid tot maximaal 64 speakers. Dolby Atmos werkt met een DCP en een sleutel en kan ook 5.1 en 7.1 mixen afspelen. imm sound Het Spaanse imm sound vindt z'n oorsprong op de Universiteit van Barcelona, waarmee men een eigen technische ontwikkeling wil commercialiseren. Het bedrijf bestaat pas zo'n twee jaar, maar heeft toch al een flink aantal installaties in Europa, Amerika en Azië gerealiseerd. Een nieuwe samenwerking met serverfabrikant GDC zal de positie in Azië versterken. IOSONO Het Duitse IOSONO timmert al wat langer aan de weg en is het geesteskind van Karlheinz Brandenburg, een van de vaders van MP3. Voor vroege versies van het systeem was het nodig om een lint van speakers aan de wanden van een zaal te bouwen, maar tegenwoor dig werkt het met minder speakers. 'Hoor het geluid van een donderbui van ver naderen en de regendruppels op je schouders vallen', aldus de fabrikant. 'Sounds rather fun, actually.' (JJ Feild als James Falsworth in Captain America: The First Avenger)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 21