Van participant naar passant m ONDERZOEK HFN Het bereik is procentu eel gezien onder 24-29- jarigen het grootst. Verandering samenstelling filmtheaterbezoek Met de rapportage Filmtheaterbezoekers Uitgelicht heeft de Stichting Filmonderzoek een actueel profiel geschetst van een weinig onderzochte filmkijker: de filmtheaterbezoeker. Een van de meest opvallende resultaten uit het onderzoek is de groei van de groep incidentele bezoekers en de toename van het aantal be zoekers dat voorheen niet kwam. Daar staat echter een daling van de frequente bezoekers tegenover. Door Dimitri Lahaut en Jos Grootjans Voor de samenstelling van de profielen zijn onder andere statistieken gebruikt van het CBS. Als de CBS- statistieken van de afgelopen twee decennia naast elkaar worden gelegd, dan valt op dat de totale groep incidentele filmtheaterbezoekers in de loop der jaren is gestegen. Dit betekent dat het filmtheater niet meer voornamelijk wordt bezocht door een 'harde kern' film theaterbezoekers (de participanten), maar door een veel gemêleerder publiek (de passanten). Naast deze verschuiving is de gemiddelde leeftijd van filmtheater bezoekers gestegen van vierendertig jaar naar veertig jaar. De groep 40-54-jarigen is sterk oververtegen woordigd. Toch gaan lang niet alle 40-54-jarigen naar het filmtheater: slechts 10% van deze groep bezoekt minstens een keer per jaar een filmtheater. Het bereik is procentueel gezien onder 24-29-jarigen het grootst: 15% van deze leeftijdscategorie gaat minstens eens per jaar naar een filmtheater. Twee soorten bezoekers Deze bevindingen sluiten aan bij de onderzoeksge gevens van marktonderzoeksbureau Experian. De doelgroepsegmentaties van Experian zijn gebruikt om de profielen van filmtheaterbezoekers te verrijken met lifestyle- en sociaaleconomische kenmerken. Het blijkt dat filmtheaterbezoekers grotendeels zijn te verdelen over twee doelgroepen. Hoogopgeleide, carrièrebe- wuste jongeren (studenten), die leven, werken, wonen, uitgaan en genieten in de grote steden, vormen de eerste groep. Daarnaast komen de welgestelde per sonen van middelbare leeftijd (45+) graag in filmthe aters; ze zijn hoogopgeleid en leiden een luxe leven. Mensen die het niet zo breed hebben, woonachtig zijn in sociale huurwoningen en een laag opleidingsniveau hebben, zijn niet zo gauw te vinden in een filmtheater, evenals de gezinnen wonend op het platteland. Uit de CBS-gegevens blijkt ook dat in de Randstad en het westen van Nederland meer filmtheaterbe zoekers te vinden zijn dan in de rest van Nederland. Een mogelijke verklaring is dat het filmaanbod en het 60% van de Ftlmtheaierbe- zoekers is vrouw (still uit The Source). aantal filmtheaters in stedelijke gebieden groter is dan in niet-stedelijke gebieden. Een andere mogelijke verklaring is dat de stedeling meer gemotiveerd is om een bezoek te brengen aan het filmtheater dan de niet-stedeling. Culturele omnivoor Verder blijkt dat de filmtheaterbezoeker veel meer geïnteresseerd is in kunst en cultuur dan een niet- bezoeker. Dit geldt voor zowel actieve als passieve cultuurparticipatie. Het is opvallend dat deze bezoe kers voornamelijk geïnteresseerd zijn in visuele kunsten. Maar liefst 72% van de filmtheaterbezoekers gaat min stens een keer per jaar naar een museum. Iets meer dan de helft gaat ook graag naar het theater. Tekenen, schilderen en het zelf produceren van grafisch werk zijn de favoriete actieve kunstuitingen van filmtheater bezoekers. De filmtheaterbezoeker is dus een visueel ingestelde culturele omnivoor. Deze culturele omnivoren zijn eerder vrouw dan man. Niet alleen het bereik' is onder vrouwen groter, maar ook de gemiddelde bezoekfrequentie. Het markt aandeel van vrouwen is ongeveer 60%. Vrouwen hebben andere beweegredenen om het filmtheater te bezoeken dan mannen, zo blijkt uit onderzoeken van verschillende filmtheaters. Vrouwen voelen zich voornamelijk aangetrokken tot het filmaanbod en man nen gaan vooral voor de sfeer. Over het algemeen zijn de kleinschaligheid en de sfeer van een filmtheater de voornaamste redenen om een filmtheater te bezoeken. Het rapport is gratis te downloaden van www. filmon- derzoek.nl. De rapportage wordt tevens opgenomen in de Bioscoopmonitor 2011/2012. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de NVB en de NVF 1 Percentage mensen dat minimaal een keer per jaar een filmthea ter bezoekt. 'Vertel eens Driss, waarom zijn mensen geïnteresseerd in kunst?' (Francpis Cluzet als Philippe in Intouchables)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 23