EYE is eindelijk thuisgekomen m m Op locatie IN THE PICTURE IN THE PICTURE/OP LOCATIE 'We vervul len inter nationaal gezien echt een pio niersfunc tie/ 'Er zitten dus geen belasting centjes in de bouw van dit mooie museum, zoals bij voorbeeld regisseur Dick Maas wel eens heeft ge zegd.' HFN In gesprek met EYE-directrice Sandra den Hamer De opening van het nieuwe gebouw van het EYE Film museum aan het IJ begin april was een kroon op het werk van directeur Sandra den Hamer, die al vijfjaar de scepter zwaait over het nationale filminstituut en filmmu seum. Maar hoe houdt ze haar toko na de wittebroods weken interessant voor de bezoekers? En hoe gaat EYE zich internationaal profileren? 'Als we de handen ineen slaan, kunnen we écht wel iets bereiken met de sector.' Door Robbert Bokland 'Ja', erkent Sandra den Hamer terwijl ze in de verte over het IJ wijst: 'Dit is eigenlijk het mooiste uitzicht dat je vanuit je kantoor kunt wensen.' Of eigenlijk is het niet eens haar eigen kantoor, want dat is er niet. Op de dag van de afspraak zit de directeur van EYE met haar laptop op een van de f lexplekken in het werkgedeelte van het pand. 'Ik heb toch de hele dag afspraken', legt ze uit. 'Het zou zonde zijn om een hele kamer voor mij te reserveren.' Den Hamer noemt zichzelf een 'zeer tevreden mens' en is trots op wat zij met haar team heeft neergezet. Krap een maand na de officiële opening door koningin Beatrix kijkt de directeur terug op een hausse aan positieve media-aandacht en binnen drie weken tijd meer dan 70.000 bezoekers. Ongeveer de helft komt voor een film of tentoonstelling, de andere helft om even te gluren of op het majestueuze panoramaterras een drankje of hapje te doen. 'Film is ooit begonnen op de kermis', vertelt de directeur. 'Dat gevoel van "kom binnen, kom kijken" willen we in ons gebouw terugbrengen.' De officiële target, meer dan 220.000 bezoekers per jaar, lijkt met gemak binnen handbereik te liggen. Huren Met het nieuwe gebouw 'komt EYE eindelijk thuis', stelt Den Hamer. De zoektocht naar een vast onderkomen 'zit ons in de genen', legt ze uit. Bijna vijfentwintig jaar na de oprichting in 1946 kreeg het Filmmuseum het bekende onderkomen in het Vondelpark. Daarvoor vonden de vertoningen plaats in het Stedelijk Museum. Maar het instituut groeide eigenlijk al in de jaren tachtig uit zijn chique jasje. Na een eerste plan om naar Rot terdam te verhuizen (en mogelijk te fuseren met het Fotomuseum) ontstond in de jaren negentig het plan voor een nieuwe accommodatie op een A-locatie in Amsterdam. De eerste paal van het gebouw aan het IJ, ontworpen door het Oostenrijkse architectenduo Delugan, ging in 2009 de grond in. Als bioscoop telt het pand vier Sandra den Hamer. zalen: de grootste heeft 315 stoelen (en een uniek ge restaureerd filmorgel), er zijn twee zalen van 130 plek ken en de kleinste telt 67 stoelen. Het gehele EYE-pand is ontwikkeld, gefinancierd en gebouwd door ING met een vijfentwintig jaar durende huurgarantie van OCW gebaseerd op het nationale belang van het beheer, behoud en de ontsluiting van het filmerfgoed. 'Wij zijn slechts de huurder', aldus Den Hamer. Ze wil graag ge lijk een wijdverspreid misverstand uit de wereld helpen: 'Er zitten dus geen belastingcentjes in de bouw van dit mooie museum, zoals bijvoorbeeld regisseur Dick Maas wel eens heeft gezegd.' De kosten van het exploiteren van het museum gaan wel omhoog, van zeven naar twaalf miljoen euro per jaar. Maar dit hoopt EYE te compenseren door uit kaartverkoop en horeca meer inkomsten te genere ren. Op de lopende discussie tussen de gemeente en ING over de mogelijke verkoop van het door de bank 'onverkoopbaar' geachte gebouw, wil de directeur niet ingaan. Den Hamer dient overigens wel met alle plezier de puntjes van kritiek die in de eerste weken de revue passeerden van repliek. Zo meldden zich in de media enkele gehandicapten ('een opgeblazen verhaal - wij voldoen ruim aan alle voorschriften en hebben al heel veel tevreden filmliefhebbers in rolstoelen mogen ontvangen'), werd er door taaipuristen gediscussieerd over de te Engelse naam ('we hebben er zelf nu even "filmmuseum" achter gezet zodat mensen wel weten wat ze hier kunnen verwachten') en vroegen mensen zich af of het nou lastig is om zo'n wit gebouw schoon te houden ('er zit een aparte hufterproof coating op en we hebben een post "schoonmaken" begroot'). Internationale uitstraling Maar verder lijkt heel Nederland EYE te hebben omarmd, iets dat ook wordt bewezen door de eerste cijfers. 'Onze bezoekers komen uit heel Nederland', knikt Den Hamer. En ook daar buiten overigens: de gemeente Amsterdam neemt EYE heel actief mee in haar langlopende en succesvolle campagne /Amster dam. 'Ook in dat opzicht is deze locatie, slechts een pontje van het Centraal Station verwijderd, beter dan die in het Vondelpark. Dat wisten toeristen toch lastiger te vinden.' EYE profileert zich ook internationaal, door Nederlandse films in het buitenland te promoten (EYE International) en actief exposities uit te wisselen. De directeur hoopt volgend jaar bijvoorbeeld op veel internationale belangstelling voor een tentoonstelling over cineast Johan van der Keuken. Méér nog dan dat wil EYE zich echter ook - in samenwerking met het Filmfonds - ontwikkelen tot een platform waar wordt nagedacht en gediscussieerd over de Nederlandse film. 'Wij willen een plaats zijn waar ideeën en debat ten de ruimte krijgen', legt Den Hamer uit. 'Een huis van de film waar mensen met hart voor dit medium elkaar ontmoeten en motiveren.' Zit EYE dan niet in het vaar water van Het Ketelhuis? Nee hoor, schudt de filmbons haar hoofd. 'Wij willen met niemand concurreren', beklemtoont ze. 'Ik zie eerder een samenwerking voor me. Dat is de beste manier om het hoofd boven water te houden in deze roerige tijden.' Deze constructieve aanpak heeft de afgelopen jaren al zijn vruchten afgeworpen op diverse fronten, stelt Den Hamer. 'Binnen twee jaar zijn op initiatief van EYE, de NVB en de NVF, bijna alle Nederlandse zalen gedigitaliseerd. Als we de handen ineen slaan, kunnen we écht wel iets bereiken met de sector. Aan het tempo en de eendracht waarmee dit plan is verwezenlijkt, kan men in het buitenland een voorbeeld nemen.' Een ander paradepaardje waar EYE de komende ja ren op inzet, is het filmarchief dat meer dan 40.000 titels omvat. Dit zijn vrijwel alle films die ooit in Nederland zijn uit gebracht én 'hoogtepunten uit de internationale cinemageschiede nis'. Vooral de restauratieafdeling geniet ook internationaal flink wat aanzien. "Wij waren een van de eersten in de wereld die, dankzij het digitaliseringsproject Beelden voor de toekomst, op grote schaal films digitaal gingen restaureren en conserveren", legt de directeur uit. 'Er kloppen nu ook mensen bij ons aan voor de expertise die we op dit vlak hebben opgebouwd. We vervullen internationaal ge zien echt een pioniersfunctie.' CineMec-concept naar Nijmegen CineMec heeft met de gemeente Nijmegen een inten tieovereenkomst gesloten voor een nieuw multimedia- center. Het complex moet een plek krijgen in het nog aan te leggen landschapspark en plassengebied De Waaijer, ten noorden van de Waal. De bedoeling is om een duurzaam gebouw neer te zetten. De architectuur wordt vergelijkbaar met CineMec in Ede. Daar maken de bioscoopzalen onderdeel uit van de geluidswal langs de Al 2. Nog niet duidelijk is hoe groot het complex mag worden dus hoeveel zalen de bioscoop gaat krijgen. De planning is om in 2015 te beginnen met bouwen. Pathé ontvouwt Arnhemse plannen In het centrum van Arnhem wordt de komende jaren hard gewerkt aan de realisatie van een nieuwe verbindings weg tussen het Centraal Station en het centrum van de provinciestad. Onderdeel van alle plannen is een nieuwe bioscoop die door Pathé geëxploiteerd gaat worden, zo werd woensdag 23 mei jongstleden aangekondigd tij dens een perspresentatie. Het nieuwe multiplex van de marktleider krijgt tien zalen met in totaal 1.760 stoelen en komt in een pand waar horecagelegenheden en win kels op de begane grond gevestigd gaan worden. De bioscoop komt er boven. Daardoor ontstaat een situatie die min of meer vergelijkbaar is met Pathé Spuimarkt in Den Haag en de nieuwe bioscoop van Pathé in Amers foort. De planning is dat het nieuwe theater in het voor jaar van 2015 kan worden geopend. Het totale gebied in het centrum van Arnhem zal gezien de omvang van de bouw waarschijnlijk gefaseerd worden opgeleverd. Pathé hoopt een van de eerste nieuwbouwprojecten te zijn die de deuren kan openen. De komst van het nieuwe theater betekent wel dat de bekende bioscoop Rem- brandt - ook van Pathé - de deuren zal gaan sluiten. De eigenaar daarvan gaat op zoek naar een nieuwe bestemming voor het pand aan Velperplein 10. Verbouwing Cinecitta leidt tot sluiting Filmfoyer Donderdag 26 april sloot arthousebioscoop Cinecitta in Tilburg in verband met een verbouwing voor ongeveer zes maanden haar deuren. Filmfoyer, het filmtheater in Tilburg, zet de programmering van Cinecitta tijdelijk voort. De opening van het vernieuwde Cinecitta leidt er wel toe dat Filmfoyer per 1 januari 2013 gesloten gaat worden. Zij heeft een overeenkomst gesloten met Cine citta waarin is vastgelegd dat het aanbod van Filmfoyer behouden blijft. De partijen richten hiervoor gezamenlijk de stichting Kwaliteitsfilm Tilburg op, aldus het Brabants Dagblad. 'I didn't know men could build such things.' (Djimon Hounsou als Juba in Gladiator) 'This country needs more than a building right now. It needs hope.' (Natalie Portman als Evey Hammond in V for Vendetta)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 24