Debuteren tegen een gevoelig decor HFN IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT HFN De Jong; Ik zie in hem oprecht een jonge Belmondo, Yves Mon tand, Sean Connery of Michael Caine.' EO Met Jan Smit op de set van Het bombardement Het is een van de nog steeds gevoelige hoofdstukken uit ons oorlogsver leden: het bombardement van Rotterdam, dat Nederland in mei 1940 tot capitulatie dwong. Toch wagen regisseur Ate de Jong en producent San Fu Maltha zich aan een film over dit onderwerp. Een ander risico lijkt de hoofdrol: zanger Jan Smit maakt zijn acteerdebuut. 'Ik zou mijn goede naam nooit aan Jan verbinden als ik niet in hem geloofde.' Door Robbert Blokland Er heerst bijna een cerebrale stilte op de set van Het bombardement, de nieuwe film van regisseur Ate de Jong. Zelfs toevallige passanten en financiers die een dagje mogen rondkijken bij de opnamen barsten niet in gillen uit als zanger Jan Smit ze even komt groeten. Het is vrijdagmiddag 11 mei 2012 en de locatie is de Geldersekade in Rot terdam, een van de plekken waar exact 72 jaar geleden hard werd gevochten voordat de nazi's de binnenstad plat bombardeerden. Rotterdam Het is ook de reden waarom De Jong hier ondanks praktische bezwaren tóch wilde draaien. 'Er staan in het centrum van Rotterdam nog nauwelijks gebouwen van vóór de oorlog', legt hij uit. 'We filmen veel scènes in Dordrecht, dat veel weg heeft van de oude Rotter damse binnenstad. Maar het voelt goed om voor de paar scènes die we hier wel kunnen draaien, toch een dag in Rotterdam te hebben.' Het middelpunt van de opnamen zijn het Witte Huis - een van de drie gebouwen in het centrum die nog grotendeels resteerden na het bombardement - en de Willems brug. Figuranten in Duitse unifor men worden wat bevreemd aange keken door oudere Rotterdammers die langslopen. Moderne attributen als glasbakken en fietsenstallingen zijn aan het beeld onttrokken door strategisch geplaatste kratten en vooroorlogse auto's. Hoofdrolspeler en trekpleister van Het bombardement is zanger Jan Smit. De zesentwintigjarige ster was nog nooit eerder in een speelfilm te zien. Maar toch durf den De Jong en producent San Fu Maltha hun dure project (budget: vijf miljoen euro) aan de zanger op te hangen. 'Jan is geen getraind acteur in de klassieke betekenis', erkent de regisseur. 'Maar hij heeft- wel een uitzonderlijke podium ervaring en weet het publiek te beroeren. Jan heeft eerlijke spontaniteit, recht-door-zee humor en volkse lef die hem onweerstaan baar charmant maakt. Ik zie in hem oprecht een jonge Belmondo, looraro/spelers Jon Smit en Roos van Erkel. Foto's" Dinand van der Wal. Yves Montand, Sean Connery of Michael Caine. Allemaal acteurs zonder strikte opleiding.' Debuut Smit zelf is op de set redelijk laconiek onder de vele lofuitingen van zijn regisseur. 'Mijn acteerer varing beperkte zich tot nu toe tot de schoolmusical', bekent hij. 'Ik had er zelf ook nooit serieus over gedacht om mijn debuut op het witte doek te maken. En ik heb erg getwijfeld toen ik werd gevraagd: je ziet vaak dat zangers die gaan acteren uiteindelijk tegenvallen. Maar als een aantal mensen met zoveel ervaring denkt dat ik het kan, wie ben ik dan om ze tegen te spreken?' Het is pas de vierde draaidag van een klein aantal in Nederland: de meeste opnamen vinden plaats in België en Hongarije. 'En ik heb nu eigenlijk al alles meegemaakt', lacht hij. 'Ik ben beschoten, ik ben in het water gesprongen, ik heb mijn eerste naaktscène achter de rug. En het bevalt mij uitstekend.' De jonge volksheld (favoriete film: Robin Hood - Prince of Thieves, beste oorlogsfilm: The Boy in the Striped Pyjamas) heeft drie maanden in zijn overvolle agenda geblokkeerd voor de opnamen. 'Tijdens de draaiweken in Honga rije reis ik in de weekenden heen en weer voor optredens', legt hij uit. Smit speelt de boksende bak ker Vincent die hard spaart voor een overtocht naar Amerika, maar in Rotterdam verwikkeld raakt in een liefdesrelatie met Eva, een rol van Roos van Erkel. In Amerika wacht Vincent een bokswedstrijd waarmee hij - bij winst - de noodza kelijke operatie van zijn zieke broer Chris kan betalen. Ter voorberei ding op zijn rol volgde de zanger maandenlang een intensieve bokstraining. 'Hoewel het fysieke resultaat er mag wezen, is dat niet iets dat ik wil blijven doen na de opnamen. Ik heb er ook simpelweg de tijd niet voor.' Nog een debuut Behalve het debuut van Jan Smit is Het bombardement ooV. de eerste grote rol voor acteur Mike Weerts, die broer Chris speelt. Eerder was de dertigjarige Brabander onder meer te zien in de musical Petticoat en de film De bende van Oss. 'Het zou kunnen dat de mensen die Jan van tevoren hebben bekriti seerd nog wel eens verrast gaan worden', voorspelt hij. De acteur, in het najaar ook te zien in de Wim Sonneveld-serie Moeder, ik wil bij de revue, prijst de open manier waarop Ate de Jong het historische epos gestalte geeft. 'Hij weet ontzettend veel van het vak, omdat hij als regisseur en als producent eigenlijk alles wel eens heeft meegemaakt', legt Weerts uit. 'En hij is enorm open. Als ik een zin wil veranderen omdat iets niet goed voelt, juicht hij dat meteen toe. "Het is jouw personage, maak het je vooral helemaal eigen", zegt hij dan.' De Brabander is al zijn leven lang gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog. 'En ik denk dat meer mensen dat hebben, anders zouden er niet nog steeds zoveel films en boeken en toneelstukken over worden gemaakt', legt hij uit. 'Onze generatie kan zich daar totaal geen voorstelling van maken: hoe het is om op een dag opeens bezet te zijn, in angst te moeten leven over alles wat je doet en zegt.' Zijn eigen familie komt uit Overloon, een dorpje dat tijdens de gevechten tussen de Duitsers en de Geallieerden in 1944 bijna van de kaart werd geveegd. 'Mijn grootouders moesten vluchten en onderduiken. Maar ze hebben er tot hun dood nooit echt over willen praten.' Recht doen Ook voor producent San Fu Maltha vormde zijn eigen verleden een belangrijke drijfveer om Het bombardement te maken. 'Ik ben een Rotterdammer', vertelt hij. 'Mijn vaders familie heeft die meidagen van zeer dichtbij mee gemaakt. Anders was ik nooit aan deze film begonnen.' De producent heeft 'Het komt nooit nooit nooit meer goed!' (Ellen Vogel als Lotte in De tweeling) 'Houdt het dan nooit op?' (Carice van Houten als Ellis de Vries in Zwartboek)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 25